• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1

آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی ۷۰ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 83045
  • 02 بهمن 1401 - 20:58
آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی ۷۰ درصد کاهش یافت
بام: معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی به لحاظ تعداد و وسعت حادثه در ۹ ماهه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافت.

تقی شعبانیان در نشست با کارکنان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: آمار آتش سوزی جنگل در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است و سال به سال از وقوع این حادثه ها کاسته می شود.

وی، افزایش میزان تجهیزات مهار وحساسیت مردم به صیانت از جنگل ها را عامل کاهش آتش سوری دانست و افزود: آموزش‌های ارایه شده موجب شده تا فرهنگ صیانت و حمایت از طبیعت در میان مردم نهادینه شود و حساسیت مردم به نگهداری از این منابع بیشتر شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر نقش مردم در مهار و وقوع حوادث بیان کرد: خوشبختانه فرهنگ صیانت از منابع طبیعی در کشور رشد یافته است و مردم پای کار هستند.

وی یادآور شد: بسیاری از آتش سوزی های عرصه های جنگلی کشور سهوی و بر اثر بی توجهی عامل انسانی رخ داده است اما در هر صورت عوامل این حوادث در برابر خسارت های وارد شده به طبیعت مسوول هستند و در صورت شناسایی مورد بازخواست قرار می گیرند.

شعبانیان درباره تامین بالگرد برای مهار آتش سوزی در عرصه های جنگلی گفت: سازمان جنگل ها و مراتع بالگرد ندارد و بالگردهای موجود در اختیار نهادهای دفاعی کشور در زمان بحران و آتش سوزی به کار گرفته می شود.

اجرای طرح جنگلداری اجتماعی

شعبانیان گفت: طرح جنگلداری اجتماعی برای مشارکت مردم در مدیریت و حفاظت از منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد و در این طرح تمامی مسائل مربوط به مدیریت جنگل به مردم سپرده می شود.

وی با بیان اینکه مشارکت دادن مردم به طرح های جنگلداری در برخی از کشورهای اروپایی با موفقیت های زیادی همراه است گفت: در اروپا در جاهایی که وابستگی مردم به جنگل بیش از ۵۰ درصد است، جنگلداری اجتماعی بهترین نوع مدیریت در این زمینه شناخته می شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در جنگلداری اجتماعی، بهره برداری و احیای جنگل به مردم واگذار می شود و مردم خود مراقبت لازم از جنگل انجام می دهند و در این شرایط کمتر به درختان آسیب وارد می شود.

وی گفت: بهره برداری از جنگل مطابق با برنامه ریزی مکانی و زمانی خواهد بود و بهره بردار موظف است نسبت به احیای عرصه های جنگلی اقدام کند، در این طرح مشاغل جایگزین از جمله صنایع دستی دیده شده است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: این طرح باید دست کم ۳۰ سال قبل آغاز می شد و اکنون دیرهنگام در دست اجرا است که امید می رود گام های خوبی در این‌باره برداشته شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83045

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.