• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
3

اعتراض وارد هست یا نیست

  • کد خبر : 32110
  • 04 فروردین 1400 - 13:16
اعتراض وارد هست یا نیست
رنگ آمیزی پناهگاه_تخت_فریدون جبهه شمال شرقی دماوند

در پی رنگ آمیزی پناهگاه_تخت_فریدون جبهه شمال شرقی دماوند توسط تعدادی از کوهنوردان ، مواضع گوناگونی از سوی کوهنوردان و مسئولین مربوطه در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد و مورد نظر سنجی از سوی کانال انجمن پزشکی کوهستان  قرار گرفت .

در این حرکت خودجوش ، بخشی از نمای بیرونی و سقف پناهگاه ، رنگ آمیزی گردید .

در نگاه نخست ، این حرکت بسیار پسندیده و قابل تقدیر بوده و نشان از روحیۂ سازنده جمعی از کوهنوردان ، در رابطه با تعمیر و نگهداری پناهگاه های موجود در کوهستان می باشد

البته کنشگران محیط زیست با کلیّت موضوع ، یعنی وجود پناهگاهها در کوهستان مخالفند ، که قصد پرداختن به این مقوله را در این نوشتارنداریم .

با مرور اخبار ، این رفتار خودجوش مورد انتقاد برخی از دوستان قرار گرفته ، و سبک رنگ آمیزی انجام شده را تابع سلیقه شخصی و نامناسب تشخیص دادند ، و از دیگر دوستان کوهنورد دعوت به نظرسنجی شده است .

ابتدا باید پرسید : چه آیین‌نامه در این رابطه ارائه شده است که می بایست بر اساس آن و طبق دستورات مصوب عمل کرد !؟

آیا پناهگاه‌های کوهستان همه با یک ساختار و معماری ساخته شده‌اند ؟

و آیا این امکان وجود دارد که شکل ظاهری همه پناهگاه‌ها با یک دستورالعمل ابلاغی ، به صورت تعریف شده و سازمانی هماهنگ بشوند ؟

چنانچه این آیین نامه موجود است ، آیا به هیأت ها ، باشگاه‌ها و مربیان تحت پوشش فدراسیون این دستورالعمل‌ها که شکل ظاهری پناهگاه‌ها تابع یک قانون است ، ابلاغ شده است ؟

با این توضیحات و پرسشهای مطرح شده ، لاجرم به این نتیجه میرسیم ، که اگر این دستورات وجود خارجی نداشته اند ، چطور میشود که از سوی مدیران و دست‌اندرکاران مورد اعتراض قرار می‌گیرد !؟

یا به روایتی دیگر ، وقتی که از سوی مسئولین فدراسیون #نقشۂ_راه تدوین نگردیده ، چگونه میشود مانع حرکتهای خودجوشی چون این مورد شد ؟

البته انتخاب نوع و کیفیت رنگ ، و نمای بیرونی پناهگاه‌ها باید با تدوین یک آیین نامه کلی تدوین شود ، بکارگیری رنگهای شاد و روشن و چشمگیر ، که توان تشخیص پناهگاه‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف برای کوهنوردان را آسوده تر نموده و رؤیت پناهگاه‌ها به سهولت انجام گردد.

اینکه چند تن از دوستان کوهنورد ، از سر شوق و طراوت روح ، و اثرات فصل زیبای بهار به این کار زیبا و دلسوزانه ، برای ترمیم و زیبائی پناهگاه اقدام کرده اند ، بسیار ستودنی ست ، که نمیشود نام این کار را در قالب #وندالیسم قرار داد ، چرا که نیت انجام کار بر پایه تخریب نبوده است ، اما کاش با استفاده از رنگهائی که جلوۂ بصری مناسبتری ایجاد میکنند ، کار زیبایشان را زیباتر میکردند .

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=32110

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.