• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

اندکی از آداب و اخلاق کوهنوردی

  • کد خبر : 44979
  • 24 خرداد 1400 - 21:37
اندکی از آداب و اخلاق کوهنوردی
بام نیوز: برترين كوهنوردان بدون شك همان هايی هستند كه به درجات بالائي از استواری ، گذشت و توان ايثار دست يافته اند و موفقيت خود را جدای از موفقيت و سلامت ديگران نمي دانند.

۱- صعود به قله ها و فتح بلندی های كوهستان تنها يكی از اهداف كوهنوردی است و همه آن نيست مبادا كه در اين راه دچار لغزش و اشتباه شويد وساير اهداف ارزنده كوهنوردی را به فراموشی بسپاريد.
۲- بحث اخلاق در كوهنوردی مقوله اي تفكيك ناپذير از اين ورزش است و برماست كه با فراست و دقت لازم اصول اخلاقی آن را فراگرفته ، در تمامی شئون فعاليتهايمان از آن بهره ببريم و آنها را بكار بنديم.
۳- در كوه هرگز كسي برتری ، تفوق و اولويتی در شان و مقام نسبت به ديگران ندارد و تنها ميزان برخورداري از اخلاق و منش والای كوهنوردی است كه افراد را ممتاز و قابل تقدير يا احترام مضاعف مي گرداند.
۴- برترين كوهنوردان بدون شك همان هايی هستند كه به درجات بالائي از استواری ، گذشت و توان ايثار دست يافته اند و موفقيت خود را جدای از موفقيت و سلامت ديگران نمي دانند.
۵- از مهمترين انگيزه های دوستداران طبيعت كوهستان ، بهره گيری از سكوت و آرامش بی نظير كوه است. انسان در دامان طبيعت كوه ، راه عبور از تلاطم درون و چيره شدن بر ناآراميهای روحی و جسمی را می يابد.
۶- بزرگترين و خطرناكترين دشمن يك كوهنورد ، غرور و تكبر است.
۷- در شدائد و سختيهاست كه در بوته آزمايش قرار مي گيريم و صفات ارزنده اي چون فداكاری و ايثار معني پيدا مي كنند. در كوهنوردی به سبب شكل و نوع خاص ورزشي كه انجام مي دهيم ، به دفعات دراين آزمايش ناخواسته محك خواهيم خورد، پس با تقويت خصائل انسانی و والا سعي كنيم در اين گذر سرافراز و پيروز باشيم.
۸- سكوت و آرامش كوهستان نقطه عطفی در اعطاي شانس تفكری دقيق تر درباره خود و جهان پيرامون است كه شايد بتوان از آن به عنوان برگ زرين دفتر كوهنوردی ياد كرد. درك صحيح و استفاده بهنجار از اين موهيت بزرگ نشانه شناخت و تلقی صحيح ما از طبيعت و بشر خواهد بود.
۹- به ياد داشته باشيم كه در كوهنوردی برخلاف بسياري ورزشها ، تنها عشق و علاقه بيكران به طبيعت و كوهستان است كه آدمی را به بلندای كوهها و قله ها مي كشاند و در انتها نيز نه مدالی هست ، نه جام پيروزی و نه عنوان و تبليغی. پس پاس بداريم اين همه خلوص و زيبايی را و دوست بداريم كوهستان با صفا را.
۱۰- آنگاه كه برفراز قله ای مي ايستيم ، غرور و منيت را از درون خود به در كنيم و از خداوند همه كوههای عالم كه رخصت نيل به چنين لحظه ای را به ما ارزانی داشته سپاسگذار باشيم.
۱۱- تمامي كوهنوردان دنيا از هر نژاد ، رنگ براي محيط كوهستان احترام و ارزشي منحصر به فرد و خاص قائل هستند و اين همسانی ارزشمند در سراسر گيتی بدون ترديد ناشی از فضای بی نظير و روحانی حاكم بر كوههاست.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=44979

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.