• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
2

برخی عوامل مختل کننده تمرکز در کوه‌نوردی

  • کد خبر : 69355
  • 08 بهمن 1400 - 18:59
برخی عوامل مختل کننده تمرکز در کوه‌نوردی
بام نیوز: نقش و جایگاه تمرکز در موفقیت ورزشکاران غیر قابل انکار است، اما برخی ورزش‌ها همانند کوه‌نوردی، سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی و امثال آن هستند که تمرکز در آنها نقش بسیار چشمگیری دارد زیرا کوچکترین غفلت می‌تواند به قیمت جان ورزشکار تمام شود و به عبارتی ممکن است اولین اشتباه، آخرین اشتباه آنان باشد. در اینجا به چند عامل که موجب اخلال در تمرکز شما می‌شوند اشاره می‌کنیم.

نقش و جایگاه تمرکز در موفقیت ورزشکاران غیر قابل انکار است، اما برخی ورزش‌ها همانند کوه‌نوردی، سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی و امثال آن هستند که تمرکز در آنها نقش بسیار چشمگیری دارد زیرا کوچکترین غفلت می‌تواند به قیمت جان ورزشکار تمام شود و به عبارتی ممکن است اولین اشتباه، آخرین اشتباه آنان باشد.
در اینجا به چند عامل که موجب اخلال در تمرکز شما می‌شوند اشاره می‌کنیم.

۱- تمرکز بیش از حد روی مهارت های آموخته شده
جایگاه مهارت‌های فنی آموخته شده توسط شما، ذهن و ضمیر ناخودآگاه شماست. تمرین کافی و قبلی روی این مهارت‌ها موجب می‌شود تا آنها در مواقع لزوم خود بخود از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل شوند. تمرکز و توجه بیش از حد روی این توانایی‌های فنی می‌تواند با انجام حرکات فنی بصورت ماشینی، توجه و تمرکز شما روی سایر عوامل جانبی و محیطی را از بین ببرد.

۲- توجه بیش از حد روی احساسات داخلی و خستگی
هرچند شما باید بصورت دائمی احساسات داخلی خود را مدنظر داشته باشید اما یکی از مهمترین توانایی‌های ورزشکاران حرفه‌ای قابلیت ذهنی و روانی برای جدا شدن از احساس خستگی ناشی از فعالیت شدید و نیز مدیریت چنین لحظاتی است، در آن صورت شما می‌توانید با غلبه ذهنی بر احساس خستگی به آنچه دست نیافتنی به نظر می‌رسد، دست یابید.

۳- درگیری با گفتگوهای درونی منفی
گفتگوی درونی یکی از ویژگیهای همیشگی و بارز انسان می‌باشد، هرچند در بسیاری از موارد این گفتگوی درونی خوشایند نیست. گفتگوهای درونی منفی قدرت مخرب بسیاری در نابودی اجرای برنامه شما دارند. بنابراین سعی کنید تا با جایگزینی گفتگوهای مثبت در خصوص خود و نحوه فعالیت خود، موجب پیشرفت در اجای برنامه و افزایش تمرکز خود شوید.
۴- تمرکز و توجه به گذشته
یکی از رازهای طلایی موفقیت در ورزش، تمرکز روی لحظه “حال” می‌باشد. توجه و تمرکز بر گذشته، شکست‌ها و نکات منفی آن روی اجرای برنامه شما تاثیر بسیار منفی دارد.

۵- تمرکز و توجه بر آینده
توجه بیش از حد به آینده می‌تواند با ایجاد حس اضطراب و نگرانی تاثیر منفی بر اجرای برنامه شما داشته باشد. بنابراین با دوری از تفکر نتیجه‌گرا و تمرکز بر زمان حال می‌توانید موجب پیشرفت اجرای برنامه خود شوید.

۶- حواس‌پرتی دیداری و شنیداری
در عصری زندگی می‌کنیم که حواس‌پرتی یکی از ویژگی‌های آن است؛ بویژه تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی به این حواس‌پرتی ما دامن می‌زند. با این وضع، کسب وضعیت آرام و متمرکز در لحظه فعالیت و صعود امر ساده‌ای نیست.
به این منظور باید تمام عوامل برهم زننده تمرکز خود را در هنگام فعالیت مانند موزیک با صدای بلند، استفاده و چک کردن دائم گوشی و مانند اینها را حذف کنید.
توجه داشته باشید که افزایش قدرت تمرکز شما به عوامل پیش از شروع فعالیت ورزشی نیز مرتبط است، مثلا کاهش استفاده از تلوزیون، موبایل و سایر انواع عوامل برهم‌زننده تمرکز در طول هفته و پبیش از صعود و تمرین، نقش بسیار بسزایی در کیفیت تمرکز شما در هنگام اجرای برنامه دارد.

ترجمه: پویا سلیمانی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=69355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.