• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
1

بیماریهای قلبی تا چه حد می تواند در ورزش کوهنوردی خطرناک باشد؟

  • کد خبر : 29055
  • 08 اسفند 1399 - 23:34
بیماریهای قلبی تا چه حد می تواند در ورزش کوهنوردی خطرناک باشد؟
بام نیوز: انجام فعالیتهای ورزشی از جمله کوهنوردی و ورزشهای خاص طبیعت تا حدودی می تواند از بروز این بیماریها و شدت ضایعات آن پیشگیری کند.

بیماری های قلبی یکی از مشکلات جدی سلامتی در جوامع صنعتی است. همچنین علت اصلی مرگ و میر در جوامع امروزی نیز بدلیل نحوه زندگی ماشینی بیماری های قلبی عروقی است.

انجام فعالیتهای ورزشی از جمله کوهنوردی و ورزشهای خاص طبیعت تا حدودی می تواند از بروز این بیماریها و شدت ضایعات آن پیشگیری کند.

متاسفانه بدلیل بی توجهی به علائم بیماریهای قلبی و عدم آشنایی با این علائم در بین بیماران و کوهنوردان در چند سال اخیر باعث بروز مرگ های تاسف بار کوهنوردان نام آشنا و شاید بسیاری دیگر که حتی اخبار آنها به ما نمی رسد شده است.

درگذشت زنده یاد اسماعیل متحیرپسند و همچنین کوهنورد با سابقه زنده یاد ابراهیم شیخی در سالهای گذشته از این دست اتفاقات ناگوار بود……

اینکه چه بیماریهای قلبی نیاز به پیگیری و توجه خاص دارد و باید بطور جد جهت پیگیری و درمان اقدام کرد در این مقوله کوتاه نمی گنجد ولی ذکر این هشدار برای آن دسته از عزیزان کوهنورد که از بیماریهای قلبی رنج می برند لازم می باشد:

بيماران آشكار با علائم قلبي (آنژين ناپیوسته یا ناپایدار، سكته و …) بطور جدی نبايد به ارتفاع بروند اما بيماران مبتلا به فشار خون كه تحت كنترل دارويي هستند و همیشه دارو های خود را همراه دارند و همچنين افرادي كه تحت عمل بای پس قلبي و آنژيوپلاستي قرار گرفته‌اند و در سطح دريا مشكل عملكردي ندارند به نظر نمي‌رسد مشكلي براي رفتن به ارتفاع داشته باشند.

بيماران مبتلا به آنژين(دردهای قلبی قفسه سینه) كه دارو مصرف مي‌كنند قبل از سفر به ارتفاع بايد حتماً با متخصص قلب یا پزشکان ارتفاع خود مشورت كنند.

اين سؤال كه آيا ارتفاع يك عامل خطرآفرين براي افراد بدون علامت مبتلا به انسداد عروقي است هنوز بي‌جواب است. اما شواهد نشان مي‌دهند كه فاكتور مهمي نيست.

در هر صورت بیماری قلبی بیماری جدی است که بی توجهی به آن میتواند عوارض خطرناک حتی به قیمت جان انسان داشته باشد؛ به آن بی توجه نباشیم.

نوشته دکتر حمید مساعدیان – عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=29055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.