• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
0
اموزشی:

تجهیزات اصلی که هر سنگ نوردی به آنها نیاز دارد

  • کد خبر : 9865
  • 10 آذر 1399 - 9:27
تجهیزات اصلی که هر سنگ نوردی به آنها نیاز دارد
گروه اموزشی بام نیوز:تجهیزات اصلی لازم برای سنگ‌نوردی در ارتفاعات بالا گسترده‌تر از تجهیزات موردنیاز صعود اسپرت یا صعودهای داخل سالن است. بسته به برنامه صخره نوردی یا کوهنوردی فنی، تجهیزات موردنیاز ممکن است متفاوت باشند، اما تجهیزات اولیه و اساسی برای تمام تیم‌ها یکسان است.

 

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص تجهیزات اصلی که هر سنگ نوردی به آنها نیاز دارد منتشر نمود:

با تجهیزات مناسب، ایمن بمانید

این یک واقعیت است که بدون تجهیزات نمی‌توانید سنگ نوردی کنید. اگر به کوه نوردی فنی می‌روید نیز تجهیزات بیشتری احتیاج خواهید داشت. در کنار شرایط و توانایی شخصی‌تان، داشتن تجهیزات مناسب و باکیفیت امری اساسی درزمینه‌ی کوهنوردی است؛ بنابراین استانداردهای مختلفی وجود دارد که تجهیزات کوهنوردی باید مطابق آن‌ها باشند. علاوه بر استاندارد اروپا (EN)، باید به استاندارد UIAA (فدراسیون بین‌المللی کوهنوردی و صخره‌نوردی) نیز که به معیاری جهانی تبدیل شده توجه کنید.

از کلاه ایمنی گرفته تا کفش‌های سنگنوردی و کوهنوردی: تجهیزات اصلی لازم برای سنگ‌نوردی در ارتفاعات بالا گسترده‌تر از تجهیزات موردنیاز صعود اسپرت یا صعودهای داخل سالن است. بسته به برنامه صخره نوردی یا کوهنوردی فنی، تجهیزات موردنیاز ممکن است متفاوت باشند، اما تجهیزات اولیه و اساسی برای تمام تیم‌ها یکسان است.

هارنس

چه برای صعودهای اسپرت، چه در یخ، چه در برنامه های کوهنوردی فنی و چه در یک برنامه هایی که به ارتفاعات صعود می‌کنند، هارنس (یکی از تجهیزات مورداستفاده در کوهنوردی و صخره‌نوردی که فرد را هنگام صعود محافظت می‌کند) یکی از قطعه‌های اصلی تجهیزات موردنیاز است. انواع هارنس در بازار وجود دارد که هرکدام با توجه به کاربردشان دارای ویژگی‌های مختلفی هستند.

کمربند: کوهنوردی با استفاده از کمربند، یکی روش‌های صعود پیشنهادی ماست؛ اما تفاوت‌هایی میان هارنس های مورداستفاده در صخره‌نوردی ورزشی، تورهای ارتفاعات بالا و کوهنوردی وجود دارد. درحالی‌که هارنس های مخصوص سنگنوردی اسپرت دارای حلقه‌های کمتری هستند، اما وجود این حلقه‌ها در کوهنوردی بسیار مهم هستند؛ مثلاً برای کوییک دراها، نگه‌داشتن انواع تجهیزات حمایت، ابزار موردنیاز برای ایجاد کارگاه جهت حمایت و کاربردهای دیگر باید حلقه‌های کافی وجود داشته باشد. پد های نرم و ضخیم کمربند در کوهنوردی نسبت به صخره‌نوردی اسپرت از ارزش کمتری برخوردار هستند، زیرا در کوهنوردی معمولاً از فرود آمدن با طناب اجتناب می‌کنند.

بااین‌وجود، هارنس باید کاملاً مناسب با بدن فرد باشد و بندهای پشت حلقه‌های پا و باسن باید به‌اندازه کافی پهن باشند، در غیر این صورت هارنس در وضعیت آویزان و یا در صعودهای طولانی ناراحت‌کننده و دردناک خواهد بود. کمربندهایی که برای برنامه صعودهای ارتفاع بالا طراحی‌ شده‌اند، بندهای پهنی نداشته و پدینگ سفت و سختی ندارند؛ زیرا برخلاف کمربندهای کوهنوردی برای استفاده در مدت‌زمان طولانی طراحی نشده‌اند. بااین‌حال اندازه‌شان کوچک‌تر است و بسیار سبک‌تر هستند.

تسمه سینه: تسمه سینه مکمل کمربند است و در اکثر موارد فقط در کنار کمربند از آن استفاده می‌شود. اگرچه این اتفاق بسیار نادر است، این قطعه باید در هنگام سقوط از سروته شدن شخص جلوگیری کند.

هارنس کامل بدن (full body): در گذشته، از هارنس کامل بدن در کوهنوردی و یا تورهای ارتفاع بالا استفاده می‌شد؛ اما امروزه این نوع هارنس در کوهنوردی صنعتی و یا برای کودکانی که هنوز بافت عضلانی کاملی ندارند مورداستفاده قرار می‌گیرد. در کوهنوردی و صخره‌نوردی اسپرت از هارنس کامل استفاده نمی‌شود؛ زیرا به دلیل حالت آویزانی که دارد پایین آمدن با طناب را دشوار می‌کند.

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی در کوهنوردی و صخره‌نوردی دو هدف دارد: محافظت از فرد در برابر سقوط سنگ‌ها و ضربه. کلاه‌های کوهنوردی قدیمی دارای پوسته‌ای پلاستیکی بوده و ازلحاظ محافظت در برابر ضربه مستحکم هستند، ولی در محافظت از ضربه‌هایی که از کنار کلاه وارد می‌شوند نمی‌توانند به‌خوبی عمل کنند. کلاه‌های ایمنی مدرن نسبتاً سبک هستند، زیرا از هسته پلی استیرنی همراه با یک پوسته بیرونی نسبتاً نرم ساخته شده‌اند. این کلاه‌ها از شما به‌خوبی در برابر ضربه‌ها محافظت می‌کنند اما به دلیل ساختارشان شکننده‌تر هستند. کلاه ایمنی هیبریدی در تلاش است تعادل را میان مزایا و معایب کلاه‌های پلاستیکی و قالبی برقرار کند: فوم پوشیده شده با لایه‌ای پلاستیکی. کلاه‌های هیبریدی باوجود وزن سبکی که دارند، به‌خوبی از فرد در برابر ضربات محافظت می‌کنند.

کفش سنگنوردی

در کف‌پوش تمامی کفش‌های سنگنوردی به‌منظور ایجاد اصطکاک روی صخره و اطمینان از قدم‌های محکم، نخ بسیار کمی به‌کاررفته است. مدل‌های مختلف کفش در مقدار کشش، کف‌پوش و شکل متفاوت‌اند. کفش سنگنوردی باید بر اساس کاربرد موردنظر انتخاب شود. هیچ نوع کفشی آن‌قدر کامل نیست که قابلیت استفاده‌ی همه‌جانبه را، از مسیرهای ناهموار گرفته تا تورهای ارتفاع بالا داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، در مسیرهای کوهنوردی که افراد نمی‌توانند کفش خود را پس از هر طول طناب دربیاورند، راحتی کفش بسیار مهم‌تر از سنگنوردی اسپرت است. به همین دلیل، کفش‌های سنگنوردی به کار رفته برای این برنامه ها نسبت به کفش‌های صعود اسپرت راحت‌تر بوده و مقدار سختی و فشردگی‌شان کمتر است. بااین‌وجود، این کفش‌ها همچنین باید به‌اندازه کافی بر سنگ‌ها یا دیواره‌ی صخره‌ها بچسبند تا کوهنورد قدم‌های دقیق‌تری بردارد.

 

تجهیزات حمایتی و فرود

کارابین HMS (گلابی‌شکل): یکی از ضروری‌ترین تجهیزات موردنیازتان!

اساساً دو نوع کارابین HMS وجود دارد؛ کارابین هایی که دارای سیستم قفل ایمن هستند (SafeLock) و کارابین هایی که سیستم قفلشان ناایمن است (قلاب شکل).

اولین مورد عمدتاً برای صعود از یخچال‌های طبیعی یا بالا رفتن با طناب استفاده می‌شود، زیرا از باز شدن تصادفی کارابین به دلیل اصطکاک طناب جلوگیری می‌کند. از کارابین های ناامن نیز در تورهای کوهنوردی استفاده می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که یک دهانه‌ی بزرگ دارند که برای حفاظت، حمایت و یا فرود آمدن ایده آل است.

ATC: از تجهیزات دارای ترمز دینامیک، در صعودهای فنی برای حفاظت، حمایت و یا فرود استفاده می‌شود. آن‌ها نیروی ترمز را از طریق نیروی دستی روی طناب تولید می‌کنند. دستگاه‌های حمایتی نیمه اتوماتیک مانند Grigri و Smart به‌گونه‌ای متفاوت عمل می‌کنند. در این دستگاه‌ها در صورت سقوط ناگهانی، حرکت طناب به‌طور خودکار متوقف می‌شود.

پودر و کیسه‌ی پودر

پودر به‌طور عمده از منیزیم مایع یا پودر شده تشکیل‌شده است که باعث خشک شدن دست‌ها می‌شود. این پودر رطوبت عرق را جذب کرده و کمک می‌کند کوهنوردان راحت‌تر صخره‌ها را بگیرند.

تسمه (اسلینگ) و کوییک درا

در کوهنوردی، از تسمه‌ها در نقطه‌ی میانی کمربند و یا برای اتصال نقاط ثابت استفاده می‌شود. تسمه‌ها که معمولاً از پلی امید (نایلون) ساخته‌شده‌اند، باید به‌طور مستقل گرده زده شوند و یا دوخته شوند. از اسلینگ ها برای استفاده در کوییک دراهای صعودهای فنی نیز استفاده می شود. مزیت این مدل کوییک دراها این است که طول آنها به سرعت قابل تغییر است و با افزایش طول آن در برخی میانی های مسیر باعث کاهش شکست و اصطکاک طناب می شود.

همچنین از کوییک درا برای اتصال طناب در طول یک طول صعود استفاده می شود. کوییک درا ها از دو نوع تسمه سخت و داینما ساخته می شوند. همچنین دارای طول های متفاوت هستند که بسته به نوع صعود از کوییک درا های کوتاه و بلند در طول مسیر استفاده می شود.

کارابین HMS و کارابین پیچ

کارابین HMS دارای دهانه‌ای بزرگ است و نام آن از نام آلمانی “Halbmastwurfsicherung” گرفته‌شده است. این کارابین همراه با گره‌ی مونتر، می‌تواند هم نفر سرطناب و هم نفر دوم را حمایت کند. همچنین با ترکیب این کارابین و گره‌ی خودحمایت، می‌توان از آن برای خود حمایت و بالا رفتن از صخره استفاده کرد. در مقابل، دارای دهانه‌ای کوچک‌تر هستند و کمتر برای حمایت (از خود) مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کارابین های ساده و پیچ

کارابین های ساده به عنوان اتصال های اساسی در سنگنوردی به‌حساب می آیند. آن‌ها طناب را به قلاب یا تجهیزات قدیمی کوهنوردی در دیواره‌ی صخره متصل می‌کنند. کارابین های سنگنوردی از آلیاژهای آلومینیوم ساخته‌شده‌اند و بر دو نوع دهانه مستقیم و خم تقسیم می‌شوند. همانند کارابین های HMS و کارابین های پیچ، کارابین های ساده نیز باید ازنظر حداقل نیرویی که می‌توانند نگه‌دارند از استاندارد خاصی پیروی کنند.

طناب کولار یا داینما (طناب انفرادی یا cord)

طناب‌ها یا از پلی‌اتیلن (Dyneema) و یا از آرامید (Kevlar) ساخته‌شده‌اند. اگرچه طناب پلی امید در مقابل پارگی بسیار مقاوم است، ولی بازهم از کولار و داینما ظریف‌تر است، به همین دلیل باید ضخیم‌تر و سنگین‌تر باشد تا از استانداردها پیروی کند.

طناب داینما بسیار سبک بوده و در مقابل پارگی بسیار مقاوم است. همچنین در مقابل بریده شدن نیز بسیار مقاوم است ولی آن‌چنان ارتجاعی نیست. طناب کولار نیز تقریباً خصوصیاتی شبیه به داینما دارد ولی در مقایسه با آن کمی سنگین‌تر است.

توجه داشته باشید که گره زدن طناب مقاومت آن‌را از بین می‌برد. بسته به گره، مقاومت طناب می‌تواند بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش یابد. همچنین، آویزان ماندن از کارابین نیز می‌تواند باعث کاهش مقاومت طناب شود.

تلفن همراه

تلفن همراه عنصری حیاتی در تجهیزاتتان به منظور برقراری تماس برای کمک و یا تماس‌های اضطراری است.

توجه داشته باشید که طول عمر تمامی تجهیزات ساخته شده از پلاستیک بین حداکثر ۱۰ سال است. کمربند، کلاه ایمنی، طناب و بقیه وسایل باید بعد از ۱۰ سال تعویض شوند (حتی اگر از آن‌ها استفاده نکرده باشید). همچنین اگر وسایلتان وزنی زیاد را تحمل کرده‌اند، در موارد شدید (مثلاً بعد از یک سقوط جدی) باید پس از یک بار استفاده آن‌ها را تعویض کنید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=9865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.