• امروز : سه شنبه, ۱۵ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 5 March - 2024
کل اخبار 24600
3

جلوگیری از تشکیل رطوبت در داخل چادر کوهنوردی

  • کد خبر : 8881
  • 08 آذر 1399 - 15:06
جلوگیری از تشکیل رطوبت در داخل چادر کوهنوردی
بام نیوز: صدای برخورد آرام قطرات باران به لایه بیرونی چادر کوهنوردی در حالی که شما در داخل آن دراز کشیده و مشغول استراحت هستید یک احساس آرامش بخش طبیعی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه آموزشی پایگاه خبری بام نیوز: صدای برخورد آرام قطرات باران به لایه بیرونی چادر کوهنوردی در حالی که شما در داخل آن دراز کشیده و مشغول استراحت هستید یک احساس آرامش بخش طبیعی را به همراه خواهد داشت.

اگر این قطرات آب به داخل چادر شما نفوذ کنند، به راحتی می توانند چادر شما را به یک محیط نامطلوب برای استراحت تبدیل کنند.
چگالش که به معنی تشکیل قطرات آب از بخار آب است به سادگی می تواند چنین وضعی را ایجاد کند و چادر شما را به یک محیط مرطوب و آزار دهنده تبدیل کند.

راهکارهای مهم برای جلوگیری از این وضعیت چبست؟
سه راه حل زیر را بکار ببرید:

۱٫ محل مناسبی را برای برپاکردن چادر خود انتخاب کنید.
۲٫ منابع ایجاد کننده رطوبت و چگالش را در چادر به حداقل برسانید.
۳٫ تهویه مناسب ایجاد کنید.

زمانی که هوای گرم با یک سطح سرد برخورد می کند پدیده “چگالش” رخ می دهد، این پدیده در سطح بیرونی یک لیوان حاوی آب سرد در یک روز گرم قابل مشاهده است و دقیقا همین پدیده در داخل یک چادر کوهنوردی هم اتفاق می افتد.

هوای گرم داخل چادر به لایه پلاستیکی چادر برخورد می کند که در اثر هوای سرد بیرون دمای آن پایین آمده است و در نتیجه قطرات کوچک آب بر روی سطح داخلی چادر ایجاد می شود.

در صورتی که چنین حالتی رخ دهد این رطوبت به تدریج به لباس ها نفوذ کرده و باعث احساس سرمای شدیدی می شود که بسیار آزار دهنده بوده و تا خشک شدن کامل از بین نمی رود.

👈راهکار اول:
چادر خود را بر روی زمین خشک برپا کنید، ترجیحا زیر درختان

از آنجایی که در زیر درختان معمولا نسبت به فضاهای باز  جریان هوای کمتری وجود دارد. بنابراین این مکان ها اندکی گرم تر هستند و باعث می شوند چگالش کم تری رخ دهد. هرچقدر تفاوت دمای داخل و بیرون چادر بیشتر باشد رطوبت زیادتری تولید می شود.

👈راهکار دوم:
منابع ایجاد کننده رطوبت و چگالش را در چادر کوهنوردی به حداقل برسانید.

رطوبت موجود در داخل چادر از سه منبع کلی تشکیل می شود:
– رطوبت موجود در هوا (بخار آب پراکنده در داخل چادر).

– رطوبتی که با هر تنفسی در شب از دهان خارج می شود.

– رطوبتی که می تواند در اثر هر جسم خیسی که داخل چادر قرار دارد ایجاد شود.

محلی که چادر خود را در آن برپا می کنید، تعیین کننده میزان رطوبت موجود در هوا است. لذا از چادر زدن در محیط های مرطوب خودداری کنید. رطوبت خارج شده از دهان در اثر تنفس نیز امری اجتناب ناپذیر است،پلنگچال . بنابراین اصلی ترین کار برای جلوگیری از تشکیل رطوبت .خارج کردن هر نوع جسم مرطوب از داخل چادر است.

مثلا لباس های خیس خود را در داخل نایلون قرار دهید و در ظروفی که مایعات در داخل آن ها قرار دارد را محکم ببندید. همچنین هرگز حیواناتی مانند یک سگ خیس و نمناک را با خود به داخل چادر نبرید.

👈راهکار سوم:
تا جایی که می توانید مسیر برای تهویه هوا ایجاد کنید.
هوای داخل چادر همیشه رطوبت بیشتری نسبت به هوای بیرون دارد بنابراین طبیعی است .که بخواهیم هوای داخل چادر را با هوای خشک بیرون تعویض کنیم تا رطوبت موجود از چادر خارج شود.

برای یک تهویه مطبوع موارد زیر را در نظر بگیرید:

– اگر نسیم ملایمی در حال وزیدن است، چادر را به گونه ای برپا کنید که درب آن به سمت باد باشد.

– به هنگام برپا کردن چادر حتما #میخ های چادر را به زمین وصل کنید و با فشار کامل چادر را به آنها متصل کنید .تا چادر شکل طراحی شده را به خودش بگیرد. این مورد دو دلیل دارد:

اول به خاطر افزایش فضای داخل چادر و وجود هوای بیشتر .ودوم به این دلیل که چادر در این حالت بهترین بازدهی خود را از نظر تهویه خواهد داشت. زیرا تمام امکانات آن برای این حالت طراحی شده اند.
– تمام درب ها و پنجره های چادر را باز کنید به طوری که فقط قسمت های توری آن باقی بمانند. فقط در صورتی که بارش باران وجود دارد این محفظه ها را ببندید.

در اغلب چادرهای کوهنوردی مخصوصا در انواع مهندسی شده آن قسمت هایی مخصوص تهویه هوا طراحی شده اند که معمولا در سقف یا نواحی بالای چادر قرار دارند.

این دریچه ها بهترین روش برای ایجاد تهویه و حتی در هوای سرد نیز قابل استفاده هستند و در اغلب چادرها حتی به هنگام بارش باران نیز می توان این دریچه ها را باز گذاشت.
اگر قبلا بدون رعایت نکات فوق در چادر خوابیده باشید حتما متوجه این مشکل شده اید، اما با رعایت این موارد چادری خشک و خوابی آسوده خواهید داشت.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=8881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.