• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

حفاظت از حیات وحش

  • کد خبر : 29797
  • 12 اسفند 1399 - 20:17
حفاظت از حیات وحش
بام نیوز: به کلیه جانداران از قبیل پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان که به صورت وحشی و طبیعی بدون دخالت انسان در جهان زندگی می کنند، حیات وحش گفته می شود.

به گزارش بام نیوز،  بر اساس گزارشی از صندوق جهانی طبیعت (WWF)، تا سال ۲۰۲۰ حدود ۶۶ درصد از حیوانات حیات وحش، از روی کره زمین ناپدید خواهند شد. باید بدانید که حفاظت از حیات وحش در دنیا یک جنگ است. متأسفانه گسترش فعالیت های انسانی و افزایش نیاز انسان به غذا، انرژی و منابع طبیعی، آسیب شدیدی را به گونه های زیستی در سرتاسر جهان وارد کرده است. عدم توانایی حیوانات در رقابت با سایر گونه های جانوری برای به دست آوردن غذا و تغییرات اقلیمی از دیگر دلایلی هستند که جان حیوانات را به خطر می اندازند.

منظور از حیات وحش (wild life) چیست؟

به کلیه جانداران از قبیل پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان که به صورت وحشی و طبیعی بدون دخالت انسان در جهان زندگی می کنند، حیات وحش گفته می شود. به عبارتی دیگر، تمامی گیاهان و گونه های جانوری روی کره زمین که اهلی و دست آموز نیستند، تماماً به عنوان اکوسیستم حیات وحش شناخته می شوند.

۳ مارس برابر با ۱۲ اسفند در تقویم سازمان ملل به نام روز جهانی حیات وحش، فرصتی برای توجه به اهمیت گونه های زیبا و متنوع  جانوری و گیاهی  روی کره زمین است. امروزه در کشورهای توسعه یافته افزایش سطح آگاهی قشرهای مختلف جامعه نسبت به حفاظت از حیات وحش یک اصل اساسی است.

۳ عامل اصلی نابودی حیات وحش جهان

۱- تخریب زیستگاه ها

اعمال مخرب محیط زیست همانند ریختن زباله در طبیعت، جنگل زدایی، ساخت معادن و حتی شکستن یک شاخه از درخت می تواند باعث نابودی زیستگاه حیوانات حیات وحش شود.

۲- شکار بی رویه

شکار حیوانات اصلی‌ترین دلیل انقراض گونه‌های جانوری در سراسر جهان از جمله ایران می‌باشد. اگرچه بخش مهمی از تداوم بقای انسان، صدهزار سال پیش مربوط به شکار بود. ولی هم اکنون، شکار حیوانات چیزی جز جنایت علیه گونه‌های جانوری نیست.

۳- تغییرات اقلیمی

بر اساس آمار تکان دهنده سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱ میلیون گونه جانوری در خطر انقراض قرار دارند.

با افزایش گازهای گلخانه ای و گرم شدن زمین در اقصی نقاط جهان، جانوران خاصی همانند دوزیست‌ها رو به انقراض نهاده اند. در سال ۲۰۰۹ «گاردین» فهرستی با عنوان لیست قرمز گونه های در خطر انقراض در بسیاری از کشورهای جهان به چاپ رساند. بر طبق این گزارش، بیشترین آمار انقراض گونه های جانوری در ردیف اول مربوط به ماهی ها بوده و پرندگان و پستانداران نیز به ترتیب در ردیف دوم و سوم قرار دارند.

هشدار: اصلی‌ترین و بنیادی ترین تهدید اکوسیستم حیات وحش جهان مربوط به نظام دامداری صنعتی و کشاورزی است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=29797
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : دوستدارمحیط زیست

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.