• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2

درجه بندی سختی سفرهای طبیعت گردی 

  • کد خبر : 25727
  • 24 بهمن 1399 - 19:00
درجه بندی سختی سفرهای طبیعت گردی 
بام نیوز: سبک این برنامه ها مناسب برای بیشتر افراد تندرست بوده و دارای کمترین برنامه فعالیت جسمانی و ورزشی می باشد. این سفرها عموما" شامل مسیرهای پیاده روی کوتاه در مسیرهای هموار و در دامنه ها و ارتفاعات کم می باشد.

از آنجاکه طبیعت گردان در انتخاب سفرهای خود متناسب با سطح توانایی جسمانیشان، برنامه سفرها را به چهار گروه سبک، متوسط ، سخت و سنگین تقسیم بندی نموده اند. این دسته بندی صرفا” به لحاظ سنجش و محک توانایی شخصی افراد برای شرکت در برنامه سفرهای طبیعت گردی گروه طییعتگرد ارائه شده است. در این درجه بندی ها فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شده که شامل مسافت طی شده، شیب مسیر، محل اقامت، ارتفاع و شرایط آب و هوایی می باشد.

سبک این برنامه ها مناسب برای بیشتر افراد تندرست بوده و دارای کمترین برنامه فعالیت جسمانی و ورزشی می باشد. این سفرها عموما” شامل مسیرهای پیاده روی کوتاه در مسیرهای هموار و در دامنه ها و ارتفاعات کم می باشد.

متوسط سطح آمادگی جسمانی خوبی برای این نوع سفرها لازم است. این سفرها مناسب برای اکثر کوهپیمایان و راه پیمایان بوده و شامل پیاده روی های نه چندان طولانی (۲ تا ۴ ساعت در روز) و عبور از مسیرهای دارای فراز و نشیب نسبتا” کم است. همچنین آمادگی جهت اقامت در کمپ و چادر و استفاده از توالت صحرایی برای شرکت در این برنامه ها ضروریست.

سخترین سفرها مخصوص افراد با آمادگی جسمانی بالا می باشد که از تجربه قبلی کوه پیمایی در مسیرهای ناهموار با روزهای بلند برخوردار هستند. مدت زمان کوه پیمایی در این برنامه بطور متوسط ۴ تا ۷ ساعت در روز مباشد و مسیرهای این سفرها بیشتر در ارتفاعات بالا (حداکثر ۴۲۰۰ متر) می باشد. آمادگی جهت اقامت در کمپ ارتفاعات و استفاده از توالت صحرایی برای این برنامه ها ضروری است.

سنگین این سفرها مختص افرادی است که قبلا در برنامه های با درجه سخت شرکت نموده و خود را برای شرایط کوه نوردی (روحی و جسمی) سنگین و صعود آماده نموده اند. همچنین این برنامه ها برای افراد با تجربه و با سابقه کوه نوردی و کوه پیمایی در ارتفـاعات مناسب میباشد که می بایست به تایید سرپرست برنامه های کوه نوردی برسد. این برنامه ها معمولا در ارتفاعات بالاتر از ۴۲۰۰ متر می باشد و دارای روزهای طولانی ( بالاتر از ۸ ساعت در روز) در شرایط آب و هوایی متغیر و نا پایدار اجرا خواهد شد.آمادگی جسمانی بسیار بالا و تجربه اقامت در کمپ در ارتفاعات و استفاده از توالت صحرایی جزو شرایط حضور در برنامه ها می باشد

فوق سنگین

این سفر ها مختص افرادی است که اولاً دارای آمادگی جسمانی بالایی بوده و ثانیاً قبلاً در برنامه های مشابه شرکت نموده و خود را از نظر روحی و جسمی برای شرایط سنگین صعود آماده کرده باشند . برای حضور در این برنامه ها تایید تجربه و سابقه قبلی افراد در کوه نوردی و راهپیمایی در ارتفاعات بالا، توسط سرپرست برنامه، ضروری است. این نوع برنامه ها، معمولاً در ارتفاعات بالای ۵۲۰۰ متر و در مسیر های گاه ناهموار و سنگلاخی، گاه با شیب های تند و در شرایط آب و هوایی متغیر و ناپایدار انجام می شود. همچنین مسافت ها طولانی و گاه به بالاتر از ۸ تا ۱۲ ساعت(تقریباً در تمام طول روز) راهپیمایی و کوهنوردی همراه با آشنایی کامل انواع تکنیک های ورزش کوهنوردی کار با ابزار آشنایی کامل در معبر های عبور و صعود از یخچال ، صخره در ارتفاعات بالای ۵۲۰۰ متر ضروری است. در این برنامه نیز تجربه قبلی، برخورداری از تجهیزات کوه نوردی و آمادگی برای اقامت در چادر و ارتفاعات بالا و آب و هوای نامساعد و استفاده از توالت صحرایی ضروری است. در کشور ما ایران چنین تجربیاتی را در ارتفاعات بالای ۳۵۰۰ متر در فصل زمستان میتوان تجربه کرد . ولی قالب این تقسیم بندی ها در هیمالیا تعریف میشود.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25727
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : کانال اکیپ کوهنوردی پاکوب گرگان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.