• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

صعود به خلنو

  • کد خبر : 17396
  • 19 دی 1399 - 10:02
صعود به خلنو

ساعت ۷:۳۰ روز پنجشنبه مورخه۹۷/۴/۷از خرم آباد به قصد صعود به خلنو بلندترین قله استان تهران، حرکت کردیم و پس از عبور از شهرهای بروجرد،اراک ، قم و تهران، ازطریق بزرگراه های آزادگان شرق، امام علی(ع) شمال و لشگرک به شهر فشم و در نهایت ساعت ۸ شب به روستای لالان رسیدیم. بعلت توقف در بین مسیر و بخصوص تعمیر چرخ مینی بوس، مدت زمان رسیدن به روستای لالان طولانی شد.

عبور از کنار رودخانه بسمت تنگه لالان

عبور از کنار رودخانه بسمت تنگه لالان

علیرغم اینکه امروزه مسافرت با مینی بوس برای مسافرت های طولانی بدلیل مشکلاتی مانند سروصدا، نداشتن سیستم خنک کننده، نداشتن فضای باز داخل مینی بوس و… مشکل و طاقت فرساست، اما نسبت به وسیله نقلیه شخصی، بدلیل داشتن مزایایی مانند امنیت حرکت،نداشتن استرس رانندگی وکم هزینه بودن ، استفاده از مینی بوس( البته مشروط به اینکه از مدل های جدید وبا کیفیک باشد) برای مسافرتهای گروهی وسیله مناسبی خواهد بود.
روحیه شاد و صمیمیت بین اعضای گروه شرکت کننده در برنامه صعود و گپ و گفتگو در زمینه های مختلف در مدت زمان رسیدن به مقصد، مسیر طولانی بین خرم آباد و روستای لالان را برای گروه آسان کرده بود.

بر پا کردن کمپ در شمال آبشارخلنو

بر پا کردن کمپ در شمال آبشارخلنو

پس از رسیدن به روستای لالان، با پرس و جو از افراد بومی و بازدید محل ها توسط برخی دوستان، محل مناسبی( شمالی ترین نقطه روستا و بعد از ساختمانهای روستا) برای برپا کردن چادرها در نظر گرفته شد پس از خوردن شام و چای ، برنامه صعود به قله، به پیشنهاد سرپرست برنامه و با مشارکت اعضای گروه مورد بررسی قرارگرفت و در ساعت ۱۲ شب خوابیدیم.
ساعت ۴:۳۰ صبح روز جمعه مورخه ۹۷/۴/۸از خواب بیدار و پس از خوردن صبحانه و جمع کردن چادرها، با کوله پشتی ها در امتداد دره و رودخانه لالان به سمت قله حرکت کردیم.

آبشار خلنو

آبشار خلنو

در ابتدای مسیر ، آنچه توجه را جلب کرد ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه بود که علاوه بر تجاوز به حریم رودخانه و تخریب باغات ، باعث شده مسیر های ارتباطی و تردد مردم و کوهنوردان بسیار محدود باشد. بطوریکه تمام رفت و آمدهای پیاده و سواره از طریق یک معبر به عرض کمتر از ۴ متر صورت می گیرد. اگر ساخت و سازها به همین منوال ادامه پیدا کند، درسال های آینده چیزی از طبیعت زیبای منطقه و باغات کنار این رودخانه باقی نخواهد ماند.
پس از عبور از ساخت و سازهای کنار رودخانه و باغات به منبع ذخیره آب روستا رسیدیم و سپس وارد تنگه لالان شدیم که از دو طرف توسط کوهها احاطه شده است و رودخانه لالان از وسط آن عبور می کند. دراین موقع ازسال ( اوایل تابستان) بعلت پایین بودن آب رودخانه، از کنار رودخانه عبور کردیم و در یک نقطه هم از طریق پل چوبی موقت از بستر رودخانه عبورکردیم و ازطریق پاکوب به چشمه تلخاب رسیدیم. رنگ قهوه ای این چشمه و مسیر زنگ زده آن ، به راحتی وضعیت خود را از آب شیرین همجوار آن که از سایر چشمه های منطقه سرچشمه می گیرد جدا کرده است و علیرغم اینکه مزه تلخی دارد ( وعلت نام گذاری تلخ آب بخاطر همین تلخی آن است) اما به گفته افراد محلی ، نوشیدن آن برای برخی بیماری ها مانند درد معده شفا بخش است.

در مسیر صعود

در مسیر صعود

از دیگر مشاهدات زیبای منطقه و در طول مسیر حرکت ، جاری شدن آب چشمه ها و آب ناشی از ذوب برف ها در مسیل ها می باشد که علاوه بر اینکه کار آب گیری برای کوهنوردان را راحت می کند ، عامل اصلی بوجود آمدن رودخانه لالان هم می باشد.پوشش گیاهی منطقه ، رنگ سبز برخی پوشش های سنگی و وجود تونل های برفی و یخچال های برفی، زیبایی منطقه را دو چندان می کند.
بعد از تماشای این مناظر طبیعی( چشمه ها و مسیل ها) از طریق پاکوب ادامه مسیر دادیم و حدود ساعت ۸ به آبشار زیبای خلنو رسیدیم. در بالای این آبشار محل مناسبی برای برپا کردن چادرها و شب مانی وجود دارد و پیشنهاد می گردد برنامه صعود به قله جوری برنامه ریزی شود که به جای شب مانی در روستای لالان، این نقطه بعنوان شب مانی مورد استفاده قرار گیرد. اعضای گروه حدود نیم ساعت از این آبشار بازدید و پس از گرفتن عکس یادگاری و استراحت کوتاهی، به مسیر خود درجهت شمال و به سمت قله ادامه دادیم.
با توجه به شیب بالایی که در مسیر وجود داشت ، اعضای گروه ازطریق پاکوب زیگزاگی، بر سختی شیب منطقه غلبه کرده و ساعت۱۲ به گردنه ای رسیدیم که به وزوا معروف است و در آنجا علاوه بر قله خلنو کوچک و خلنو بزرگ ، قله زیبای دماوند هم خود را به کوهنوردان نشان می دهد. دیدن قله دماوند خستگی را از تن اعضای گروه به در کرد و شور شعف خاصی بین دوستان بوجود آورد.
از گردنه وزوا دو مسیر برای برای صعود به قله خلنو بزرگ وجود دارد. یکی ازطریق تیغه ژاندارک و دوم ازطریق پاکوب و شن اسکی زیرقله که بعضا شیب زیادی هم دارد.

دماوند از روی قله خلنو

دماوند از روی قله خلنو

با توصیه آقای خوشگوار سرپرست برنامه و تایید دوستان، مسیر دوم انتخاب گردید و پس از عبور از این مسیر ، ساعت ۱۳ به قله رسیدیم.تماشای مناظر بسیار زیبا و چشم انداز بی نظیر مانند دریاچه خلنو( به رنگ آبی متمایل به سبزدر غرب قله)منطقه علم کوه بخصوص قله دماوند، خستگی صعود را از تن به در کرد و پس از گفتن تبریک صعود و خداقوت همنوردان به همدیگر و گرفتن عکس و فیلم یادگاری، تقریبا از همان مسیر صعود، به سمت پایین حرکت کردیم.

نمایی زیبا از خلنو

نمایی زیبا از خلنو

باتوجه به اینکه در بخشهایی از مسیر برگشت، شن اسکی وجودداشت، با رعایت مسایل فنی و آموزش های سرپرست برنامه از مسیر شن اسکی استفاده شد که از نظر زمانی باعث تسریع در بازگشت شد و در ساعت ۱۶ به آبشار خلنو رسیدیم.
پس از استراحت کوتاهی در کنار آبشار خلنو، به سمت روستای لالان حرکت کردیم و حدود ساعت ۱۸:۳۰ به روستای لالان و محل پارک مینی بوس رسیدیم. پس از تبریک مجدد اعضای گروه و خداقوت به همدیگر، غذا در همانجا صرف شد و زباله ها جمع آوری و محل اقامت تمیز گردید و ساعت ۲۰ سوار مینی بوس شدیم و بطرف خرم آباد حرکت کردیم وحدودساعت ۷:۳۰ صبح رو شنبه مورخه ۹۷/۴/۹به خرم آباد رسیدیم.

نمایی زیبا از خلنو

نمایی زیبا از خلنو

نکته قابل توجه ماندن در ترافیک مسیر فشم_ تهران بود که با توجه به پایان تعطیلی هفته و با در نظر گرفتن این نکته که منطقه مذکور و محور لواسان _تهران از مسیرهای گردشگری وتفریحی می باشد، محور مذکور در ساعات پایانی روز جمعه شاهد حجم پرترافیکی از وسایل نقلیه می باشد که تردد را با مشکل اساسی مواجه می کند. بنابراین گروههای کوهنوردی باید طوری برنامه ریزی کنند که زمان برگشت و عزیمت به شهرهای خودشان گرفتار این ترافیک نگردند.

در کنار آبشار خلنو

در کنار آبشار خلنو

سرپرست برنامه: علی خوشگوار

 اعضای شرکت کننده در برنامه:

خانم ها فریبا ندری و مرضیه خیر اللهی.

آقایان احمد عباسی، احمد ولیپور، علی انوجی، مجتبی صادقی، مرتضی رشیدی،صادق بهاروند و آقای پرندوش

تنظیم گزارش وتهیه عکس ها: “صادق بهاروند”

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.