• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

صعود به قله تشگر به همراه تیم کوه نوردی جزیره خارک ۹۷/۱۲/۰۴

  • کد خبر : 20322
  • 04 بهمن 1399 - 22:30
صعود به قله تشگر به همراه تیم کوه نوردی جزیره خارک ۹۷/۱۲/۰۴
صعود به قله تشگر به همراه تیم کوه نوردی جزیره خارک ۹۷/۱۲/۰۴

عنوان برنامه : صعود به قله هُماگ (تَشگِر) هرمزگان

سطح : کوهنوردی نیمه سنگین

تاریخ اجرا :۳و ۴ اسفند ۹۷

منطقه : بخش سیاهو استان هرمزگان

سرپرست گروه : محمدرضا دشتی زاده

راهنما ی برنامه : عاصف

نفرات شرکت کننده : آقای محمدرضا دشتی زاده- خانم ماجده دریانورد- خانم مائده اسماعیلی- آقای قاسم موذنی- خانم هاجر داربویی- آقای حبیب سیاری- آقای علی پناه پوری- آقای مرتضی فرازی- آقای علی ابتکار

 

کوهستان هُماگ از رشته کوه های زاگرس جنوبی در شمال شهرستان بندر عباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرارگرفته است و تشگر (tashger) به ارتفاع ۳۲۶۷ متر از سطح دریا بلند ترین قله ی هماگ می باشد.

شرح برنامه:

پنجشنبه ۹۷/۱۲/۰۲

با توجه به برنامه ریزی های انجام شده بعد از رسیدن سه نفر از همنوردان خارک به فرودگاه شیراز بوسیله ۲ ماشین شخصی ساعت ۱۲:۳۰ راهی استان هرمزگان شدیم. بعد از صرف نهار در یکی از رستورانهای شهر فسا به مسیر خود ادامه دادیم و حدود ساعت ۱۸:۰۰ به دو راهی سیاهو رسیدیم و طبق هماهنگی های قبلی انجام شده توسط آقای آرامش در یکی از منازل اهالی روستای درگز ساکن شدیم. آقای دشتی زاده نیز بعد از چند ساعت از سمت بندرعباس به ما ملحق شدند. بعد از صرف شام، بررسی دوباره برنامه صعود و آماده کردن کوله حوالی ساعت ۲۲:۳۰ همگی به استراحت پرداختند.

جمعه ۹۷/۱۲/۰۳

بعد از صرف صبحانه و بستن کوله ساعت ۰۹:۰۰ بوسیله یک وانت نیسان به سمت روستای زاکین و پای کوه راه افتادیم و بعد از گذشتن از یک سد خاکی در دست ساخت و باغهای نارنگی با طی مسیری خاکی ناهموار که برای ماشینهای سواری مناسب نیست بعد از ۵۰ دقیقه به ارتفاع ۱۶۵۰ متر و پای کوه رسیدیم.

بعد از انجام حرکات ورزشی جهت گرم کردن، آقای سرهنگ سیاری به عنوان سرقدم، آقای فرازی عقب دار، آقای ابتکار مسئول فنی و آقای پناه پوری مسئول محیط زیست انتخاب شدند و گروه به راهنمایی عاصف ساعت ۰۹:۵۰ دقیقه صعود خود را در یک هوای مطبوع شروع کرد.

بعد از عبور از باغات نارنگی و دره به ابتدای مسیر پاکوب رسیدیم که کاملا مشخص و علامت گذاری شده بود.

حوالی ساعت ۱۲:۳۰ گروه به چشمه پره زرد در ارتفاع ۲۱۷۵ متری رسید و پس از لختی استراحت به صعود ادامه داد.

پوشش گیاهی غنی این منطقه بیشتر از حد انتظار بود. درختان تنومند و سرسبز سروکوهی یا وُل، کُنار، بادام کوهی، بنه، ارژن و بسیاری دیگر مناظر زیبایی را ساخته بودند.

حوالی ساعت ۱۳:۱۵ به چشمه گدار سبز در ارتفاع ۲۲۷۰ متری رسیدیم و گروه بعد از تازه کردن گلو و استراحتی مختصر به راه خود ادامه داد. در مسیر با گروههای دیگری که موفق به صعود شده بودن و در حال پایین رفتن بودن برخورد داشتیم.

ساعت ۱۵:۱۵ به محل کپرها در ارتفاع ۲۵۹۰ جهت شب مانی رسیدیم. خوشبختانه گروه های دیگری که شب قبل در آنجا بودند کپرها را تخلیه کرده بودند و دوستان همنورد در دو تا از کپرها ساکن شدند. بعد از آن گروه به سرعت مشغول جمع آوری هیزم و آب جهت ریخت و ریز از چشمه ای که حدود ۱۰ دقیقه بالاتر از کپرها قرار داشت شدند. باید توجه می کردیم که هیزم ها را از چوب خشک درخت ارژن انتخاب می کردیم چونکه چوب درخت سرو کوهی در هنگام سوختن دود بسیاری دارد.

بعد از روشن کردن آتش، صرف شام و شب نشینی در کنار آتش گروه مهیای استراحت شد و بعلت سرمای شدید و استخوان سوز نیاز بود که آتش در تمام مدت شب روشن نگه داشته شود.

شنبه ۹۷/۱۲/۰۴

ساعت ۵:۰۰ بیدار باش زده شد هر چند که برخی بعلت سرمای هوا نتوانسته بودند بخوبی بخوابند. بعد از صرف صبحانه ای مختصر و برداشتن کوله ای سبک گروه ساعت ۰۶:۱۰ صعود به سمت قله آغاز را آغاز کرد. بعلت یخ بستن مسیر پاکوب حرکت راحتتر بود. ساعت ۰۸:۲۵ به ارتفاع ۲۹۶۰ متری رسیدیم و گروه استراحت مختصری داشت. در ارتفاعات بالاتر از ۳۰۰۰ متر حدود ۱۰ تا۲۰ سانتیمتر برف نشسته بود که بعلت یخ زدگی مسیر لغزنده بود.

ساعت ۰۹:۳۵ تمامی گروه موفق به صعود شدند. دستگاه GPS ارتفاع قله را ۲۲۵۵ متر ثبت کرد. پس از گرفتن عکس های یادگاری بعلت باد و سرمای شدید گروه ساعت ۱۰:۰۰ به سرعت آماده فرود شد. پس از نیم ساعت فرود و کاسته شدن از سرعت باد جهت صرف صبحانه و استراحتی مختصر توقف کردیم. مسیر پاکوب برگشت به علت آب شدن یخ زمین و برف گلی شده بود. ساعت ۱۳:۰۰ گروه به محل کپرها رسید و بعد از صرف نهار مسیر فرود را ادامه دادیم. شیب آخر مسیر بعلت خستگی به آهستگی طی شد و ساعت ۱۸:۳۰ همگی گروه در سلامت کامل به محل وانت نیسان رسیدیم و به سمت روستا حرکت کردیم و در راه با چند از کوهنوردانی که از صعود منصرف شده بودند و در حال برگشت به روستا بود برخوردیم و به اتفاق هم ساعت ۲۰:۰۰ به روستا رسیدیم.

بعد از دوش، استراحت و صرف شام سه نفر از دوستان که فردا بلیت پرواز به خارک را داشتند همون شب راهی شیراز شدند بقیه فردا صبح به سمت شیراز و بندرعباس حرکت کردند.

در ضمن به علت اشکال در سیستم GPS موبایل ارتفاع نشان داده شده در TRACK مسیر اشتباه می باشد.

با تشکر از سرپرست گروه و تمامی دوستان همنورد در این صعود.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=20322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.