• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 24678
3

مصرف پروبیوتیک در ورزش کوهنوردی

  • کد خبر : 76603
  • 17 تیر 1401 - 16:17
مصرف پروبیوتیک در ورزش کوهنوردی
بام: پروبیوتیک ها صنعت بهداشت و درمان را به صورت یک موج طوفانی دربرگرفته اند، اما بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که چگونه پروبیوتیک ها می توانند سلامت عمومی آنان را تحت تاثیر قرار دهند.

چرا کوهنوردان باید پروبیوتیک مصرف کنند؟
پروبیوتیک ها صنعت بهداشت و درمان را به صورت یک موج طوفانی دربرگرفته اند، اما بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که چگونه پروبیوتیک ها می توانند سلامت عمومی آنان را تحت تاثیر قرار دهند.
کسانی که پروبیوتیک ها را مصرف می کنند ممکن است از دستور پزشک، توصیه یک دوست، و یا روند “سالم” بودن پیروی کنند، اما درک قدرت واقعی تاثیر پروبیوتیک ها  برای دستیابی به سلامت مطلوب اهمیت دارد.
پروبیوتیک ها چه هستند؟
اصطلاح پروبیوتیک به یک دسته از باکتری مفید (که اغلب در روده قرار دارد) اشاره دارد که در واقع از روده شما در برابر باکتری های مضر و فرصت طلب محافظت می کند. با تمام عفونت های باکتریایی، ساده است که فکر کنیم همه باکتری ها مضر و قادر به ایجاد بیماری هستند، اما مسئله این نیست.
باکتری می تواند مفید، فرصت طلب (در شرایط مناسب مضر)، و یا فقط به صورت یکنواخت مضر باشد. یک روده سالم انسان باید شامل یک توازن مطلوب از باکتری، حاوی میزان بیشتر باکتری های مفید نسبت به باکتری های مضر  باشد، اما عوامل شیوه زندگی و رژیم غذایی می توانند به سرعت این توازن را برهم زنند و به انواع مشکلات سلامتی منجر گردند.
چه چیزی سبب برهم خوردن توازن باکتریایی می شود؟
افزایش مواد غذایی فرآوری شده، استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها و افزایش تعداد سزارین به ظهور عفونت های مرتبط با دستگاه گوارش کمک کرده است.
آنتی بیوتیک ها می توانند در بسیاری از شرایط داروی زندگی بخشی باشند، اما آن ها به سادگی باکتری های بیماری زا (مضر) را هدف قرار نمی دهند. آنها  تمام زندگی باکتریایی، از جمله باکتری مفید را از بین می برند.
اگر بیماران حواسشان به جایگزینی آن دوستان کوچک مفید پس از یک دوره مصرف احتمالی آنتی بیوتیک ها نباشد، پس آنها به احتمال زیاد دچار مشکلات گوارشی، آلرژی های بدتر، حساسیت های غذایی، و سایر عفونت های روده می شوند. میزان زیاد غذاهای شیرین و فراوری شده همچنین می تواند در مقیاس کم باعث تغذیه باکتری های مضر شده و به آن ها اجازه ی رشد خارج از کنترل را می دهد.
پروبیوتیک ها می توانند برای افراد مختلف بسیاری سودمند باشند. آن ها می توانند به عادی سازی باکتری های روده پس از یک دوره مصرف از آنتی بیوتیک یاری رسانده، عفونت روده را از علائم گوارشی برطرف نمایند، و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.
بنابراین، اگر شما قصد انجام هر یک از موارد زیر را دارید با دکتر خود در مورد مصرف مکمل های پروبیوتیک مشورت نمائید :
– مسافرت و یا برنامه ریزی برای سفر (به خصوص در سفر خارج از کشور)
– تجربه مشکلات گوارشی (گرفتگی، اسهال، گاز، یبوست، نفخ، سندرم روده تحریک پذیر، و غیره)
– تجربه هر نوع عوارض جانبی مواد غذایی (آلرژی، کم تحملی، حساسیت)
– مصرف آنتی بیوتیک
– قرص های ضد بارداری (این ها مشوق رشد مخمر، نوع دیگری از عفونت روده هستند)
– مبارزه با هوس شدید (برخی از باکتری های روده می تواند اشتها را کنترل کنند)
– زندگی کردن با یک بیماری خود ایمنی
من چگونه باید پروبیوتیک انتخاب کنم؟
متاسفانه، بسیاری پروبیوتیک ها در بازار حاوی گونه های لاکتوباسیلوس و یا بیفیدوباکتر هستند، که هر دو باکتری های هوازی هستند، به این معنی که آن ها برای زنده ماندن نیازمند اکسیژن اند.
این پروبیوتیک هایی هستند که معمولا نیاز به خنک شدن دارند و معمولا در ماست، کومبوجا، و کفیر یافت می شوند. با وجود این که این گونه ها مفید می باشند، آن ها اغلب بخاطرگذر از، شرایط اسیدی و سخت دستگاه گوارش شما را می میرند.
به همین دلیل، ممکن است شما هنگام مصرف یک پروبیوتیک هوازی مانند لاکتوباسیلوس و یا بیفیدوباکتر متوجه هرگونه تغییر در علائم و یا سلامت کلی نشوید.
نتیجه گیری
بنابراین، با توجه به پروبیوتیک ها و سلامت روده، نکته های کلیدی عبارتند از :
– باکتری های موجود در روده شما می توانند سلامت شما، خلق و خو و اشتهایتان را مستقیما تحت تاثیر قرار دهند.
– افراد خاصی به پروبیوتیک بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند.
– پروبیوتیک های زنده بیشترین تاثیر را در توازن باکتریایی در روده دارند.
– قبل از شروع به مصرف هر مکمل جدید با یک متخصص سلامت مشورت کنید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=76603
  • ارسال توسط :
  • منبع : کوهنوردی فراتر از ابرها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.