• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
0

معامله نابرابر

  • کد خبر : 41589
  • 27 اردیبهشت 1400 - 23:28
معامله نابرابر
بام نیوز: حفاظت از کوهستان و طبیعت یک و ظیفه همگانی‌ست. همه باهم در تبلیغ فرهنگ اصیل کو‌ه‌نوردی و طبیعت‌گردی کوشا باشیم.

کوه‌ها همیشه ماندگارند و انسان رهگذر تاریخ است. کوه و انسان همواره در طول زمان همانند دو یار در کنار هم زیسته و به هم عشق ورزیده‌اند، انسان در کوه به آرامش می‌رسد و کوهستان از این دیدار خاطره می‌آفریند. اینک کوهستان منتظر گام‌های انسان است تا در مسیر و بلندای قله خاطره‌ساز تاریخ باشد؛ خاطرات تلخ و شیرین حاصل فریب و یا عدم شناخت انسان از اسرار و حقیقت ذاتی و ازلی کوهستان می‌باشد. کوه از آغاز دامنه تا فراز قله همواره برای علاقه‌مندانش فرصت‌های طلایی ایجاد کرده و انسان هم باید پای‌بند قوانین کوه بوده و ساختار آن را برهم نزند؛ مهمان ناخوانده نباشد؛ محیط آنجا را آلوده نکند و تلاش کند از خود رد پا نگذارد.
دوستی و رفاقت و یاری رساندن به همدیگر همه از فرصت‌ها و شرایط متغیر کوهستان بدست می‌آید٬ کو‌ه‌نوردی تنها ورزشی است که در فراز و نشیب کوهستان دوستی‌ها را تقویت، اراده را مصمم و خاطره‌ساز ماندگار تاریخ است. چه انسان‌های خوبی در کوه ‌پیوند دوستی٬ عشق و محبت را تجربه می‌کنند و به عنوان یار همیشگی در کنار هم می‌مانند، کوهستان آموزشگاه سیار مهر و دوستی است، به این خاطر راهیان کوه نسل‌به‌نسل برای دیدار از مناظر زیبا و لذت‌بخش کوهستان آنجا را محل پیوند دوستی‌ها می‌دانند و گاهاً به غفلت مسبب آلودگی و تخریب سیمای پاک و منزه کوه‌ها می‌شوند.
طبق قانون تنازع بقاء طبیعت در کمترین زمان به ترمیم و پالایش سیمای خود پرداخته و آثارتخریب بجامانده از انسان و مهمان ناخوانده را می‌زداید تا نسل‌های از راه رسیده همانند نیاکان خود از مزایا و مواهب بیکران کوه به یکسان بهره‌مند شوند. اما عمر کوتاه بشر فرصت اندکی است برای ارزیابی و قضاوت اعمال گذشته و ناسنجیده خود. حجم انبوه مردم در مراجعت به مناطق کوهستانی، پس از مدت کوتاهی رخساره و چهره پرمهر و با نشاط کوهستان را تباه می‌کند. گویی انسان به عهد و پیمان خود وفادار نمانده و سهم کوهستان در این معامله نابرابر انبوه زباله و آثار فضولات انسانی خواهد بود. متاسفانه ناسازگاری طبیعت و فرسایش مراتع و جنگل‌ها و نیز همراهی انسان و برخی جانوران همگی در تهاجم و تخریب کوهستان اتفاق‌نظر داشته و در این عرصه کمر همت بسته‌اند تا کرامت و حرمت کوهستان خدشه‌دار گردد. دیگر چهره پاکیزه و با نشاط طبیعت زخم برداشته و خاطر هر بیننده‌ای را آزرده می‌کند. راستی با این تخریب بجامانده و عهد و پیمان‌شکنی٬ انسان چه پاسخی برای نسل از راه رسیده خواهد داشت؟

حفاظت از کوهستان و طبیعت یک و ظیفه همگانی‌ست.
همه باهم در تبلیغ فرهنگ اصیل کو‌ه‌نوردی و طبیعت‌گردی کوشا باشیم.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=41589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.