• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

ملایر اولین پارک ایران

  • کد خبر : 30598
  • 17 اسفند 1399 - 23:10
ملایر اولین پارک ایران
بام نیوز :پارک سیفیه قدیمی‌ترین پارک کشور است که در سال ۱۳۰۴ ه. ق توسط سیف الدوله (نوه فتحعلی شاه) در زمان حکومتش بر ولایت ملایر بعنوان پارک به مردم تقدیم شد و قبل از آن باغ شخصی خاندان سلطنتی در ملایر بود که برای تفریحاتشان از آن استفاده می کردند.

به گزارش بام نیوز ، پارک سیفیه قدیمی‌ترین پارک کشور است که توسط قاجاریان ابتدا برای تفریح خودشان ساخته شد و در سال ۱۳۰۴ ه.ق رسما پارک شهر شد.
پارک سیفیه قدیمی‌ترین پارک کشور است که در سال ۱۳۰۴ ه. ق توسط سیف الدوله (نوه فتحعلی شاه) در زمان حکومتش بر ولایت ملایر بعنوان پارک به مردم تقدیم شد و قبل از آن باغ شخصی خاندان سلطنتی در ملایر بود که برای تفریحاتشان از آن استفاده می کردند. این بوستان در شمال شرقی ملایر و در دامنه کوه گرمه قرار گرفته و در مساحتی در حدود ۱۰ هکتار بنا شده‌است. این بوستان دارای درختان چنار کهنسال برای ایجاد سایه، حوضچه‌ها و آبنما و جنگل مصنوعی بر روی تپه‌ها است.این بوستان که جزو اولین تفریگاههای سنتی ایران زمین است توسط مهندسین ایتالیایی طراحی و ساخته شده است. بوستان سیفیه دارای دو استخر و مسجدی است که توسط سیف الدوله احداث شده‌است و ساختمانی که ظاهرأ محل سکونت بانی آن بوده‌است. این پارک به شکلهای صلیبی وبیضی ساخته شده‌است و آب مورد نیاز آن از طریق احداث قناتی در ۸ کیلومتری زرک توسط مقنیان یزدی از کوههای اطراف به محوطه پارک انتقال یافت. مجموعه پارک و مقبره سیف الدوله تحت عنوان باغ ایرانی در تاریخ ۲۲/۵/۸۴ به شماره ۱۳۳۵۸ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=30598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.