• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

پیامدهای اقتصادی تغییرات اقلیمی: تهدیدات «گنبد گرما»/بخش اول

  • کد خبر : 48810
  • 06 مرداد 1400 - 21:44
پیامدهای اقتصادی تغییرات اقلیمی: تهدیدات «گنبد گرما»/بخش اول
بام نیوز: دانشمندان محیط‌زیست طی چند دهه اخیر هشدار داده‌اند که بحران آب و هوایی به رویدادهایی نظیر افزایش شدید دمای هوا منجر می‌شود.

به گزارش بام نیوز، تا همین اواخر درباره تغییرات آب و هوایی به عنوان یک تهدید در آینده صحبت می‌شد و این باور وجود داشت که تاثیر تغییرات یاد‌شده در مناطق دوردست نظیر قطب شمال مشاهده خواهد شد. از سوی دیگر بالا آمدن سطح آب دریاها و خشکسالی شدید مشکلی برای کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شد اما طی هفته‌های اخیر کشورهای توسعه‌یافته شاهد اثرات تغییرات اقلیمی بوده‌اند. در روزهای گذشته خبرگزاری‌ها به سیل شدید در آلمان که به کشته‌شدن حدود ۲۰۰ نفر منجر شد، اشاره کرده‌اند. در چند کشور دیگر اروپایی نیز شرایط نگران‌کننده است و در غرب آمریکا تنها چند هفته پس از موج بی‌سابقه گرما ۲۰ هزار آتش‌نشان مشغول خاموش کردن ۸۰ آتش‌سوزی بزرگ بوده‌اند که در منطقه‌ای به وسعت یک میلیون هکتار رخ داد.

دانشمندان محیط‌زیست طی چند دهه اخیر هشدار داده‌اند که بحران آب و هوایی به رویدادهایی نظیر افزایش شدید دمای هوا منجر می‌شود. به باور آنها این تغییرات مرگبار هستند و موارد رخ دادن آنها بیشتر خواهد شد. اما بسیاری از آنها از اینکه بارندگی‌ها و دمای بالای هوا اکنون یعنی بسیار زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد با این وسعت در حال رخ دادن است متعجب شده‌اند. از دهه ۱۹۷۰ دانشمندان با دقت میزان گرم شدن کره زمین را پیش‌بینی کرده‌اند اما با مدل‌های آنها، آنچه پیش‌بینی آن دشوارتر است، شدت تاثیر این روند افزایش دماست. این در حالی است که رایانه‌های کنونی بسیار قدرتمندتر هستند و قاعدتا باید توان پردازش آنها برای پیش‌بینی رویدادهای آب و هوایی بسیار بالاتر باشد. مایکل مان، رئیس مرکز علمی سیستم زمین در دانشگاه پنسیلوانیا به خبرگزاری CNN گفته است در چند هفته اخیر آنچه در بسیاری از کشورها رخ داده، محدودیت‌های مدل‌های تغییرات آب و هوایی را نشان داده است.

او می‌گوید: «یک فاکتور مهم در بسیاری از این حوادث از جمله گنبد گرما در غرب وجود دارد که در مدل‌های آب و هوایی کنونی به آن توجه نشده است. مدل‌های کنونی میزان اثرات تغییرات آب و هوایی بر حوادث طبیعی هولناک نظیر آتش‌سوزی و سیل را دست کم می‌گیرند. در مدل‌های آب و هوایی وضعیت روزانه آب و هوا خیلی منظم نیست و بسیار شبیه یک آشوب است. تنها رویدادهای بزرگ آب و هوایی به عنوان یک سیگنال روشن مورد توجه قرار می‌گیرند. این نویز یا آشوب سریع‌تر از آنچه مدل‌ها پیش‌بینی کرده‌اند در حال ظهور است. با آنکه مدل‌های آب و هوایی پیش‌بینی نمی‌کردند چنین وضعیتی پیش آید. سیگنالی که در جهان واقعی نمایان شده، حالا به اندازه کافی بزرگ است که می‌توانیم آن را در وضعیت روزانه آب و هوا مشاهده کنیم.» این به آن معناست که رویدادهای بی‌سابقه نظیر سیل در آلمان و آتش‌سوزی گسترده در کانادا در پیش‌بینی‌ها وجود نداشتند. دانشمندان می‌گویند برای آنکه بتوان این‌گونه رویدادها را پیش‌بینی کرد به مدل‌های قدرتمندتر آب و هوایی نیاز است. تیم پالمر، محقق فیزیک آب و هوا در دانشگاه آکسفورد یکی از دانشمندانی است که خواستار تشکیل یک مرکز جهانی برای مدل‌سازی تغییرات آب و هوایی بوده، اومعتقد است به چنین مرکزی که دارای ابررایانه بسیار قدرتمند باشد و بتواند داده‌های بسیار انبوه را پردازش کند نیاز است. در دهه ۱۹۵۰ دانشمندان و دولت‌ها، سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای (سرن) را تاسیس کردند. آنها به این نتیجه رسیده بودند که برای پیشرفت در حوزه فیزیک ذرات بنیادی به یک سیستم گران‌قیمت‌تر از آنچه یک کشور بتواند به تنهایی آن را تاسیس کند، نیاز است. پالمر می‌گوید: «سرن به عنوان یک سازمان بین‌المللی بسیار موفق بوده و این همان چیزی است که ما در حوزه آب و هوا به آن نیاز داریم.»

آنجلا دوان | CNN

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.