• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

کسب روزی از ضایعات/ وقتی بطری‌های پلاستیکی خوراک بازیافت می‌شوند

  • کد خبر : 54831
  • 30 شهریور 1400 - 17:51
کسب روزی از ضایعات/ وقتی بطری‌های پلاستیکی خوراک بازیافت می‌شوند
بام نیوز: حسین بیات که از دغدغه مندان محیط زیست است توانسته با راه‌اندازی مجتمع بازیافت بخش قابل توجهی از بطری‌هایی پلاستیکی را به چرخه تولید بازگرداند و برای 24 نفر شغل ایجاد کند.

به گزارش بام نیوز، حسین بیات که ۳۹ سال سن دارد و اهل ازنا است به دلیل دغدغه‌اش نسبت به محیط زیست به سمت بازیافت بطری‌های پلاستیکی رفته و امروز نه تنها در استان بلکه در کشور حرف برای گفتن دارد و برای حدود  ۲۴ نفر شغل ایجاد کرده است.

او می‌گوید: با شرایط تولید در کشور و به تبع در استان یا باید دیوانه باشی یا عاشق که بتوانی دوام بیاوری من هم دیوانه بودم هم عاشق محیط زیست و به همین دلیل با وجود سختی‌ها کوتاه نیامدم و ادامه دادم.

او می‌گوید: یادم هست سال ۹۶ به منطقه دره تخت که یکی از مناطق گردشگری ازنا است رفته بودم زمانی که بطری‌ها و زباله‌های رها شده را دیدم در ذهن من جمع آوری و بازیافت آنها کلید خورد، برای همین به تبریز برای دیدن خط بازیافت رفتم اما متوجه شدم که بازیافت موضوعی تخصصی است، پس از آن به باقرآباد تهران که مکان ضایعاتی‌هاست مراجعه کردم و روزهای زیادی را سپری کردم تا از نزدیک تفکیک زباله‌ها را بببینم جالب است از هر کسی سوال می‌کردم چیزی به من نمی‌گفتند اما کوتاه نیامدم و مشتاقانه دنبال کردم تا بالاخره اواخر سال ۹۶ استارت کار را زدیم.

دوسال طول کشید تا توانستم بطری‌ها را تبدیل به پرک که خوراک کارخانه‌های الیاف است تبدیل کنم و در این راه دشورای‌های زیادی را متحمل شدم اما بالاخره موفق شدم به طوری که اکنون مجتمع بازیافت یکتا که نه تنها در لرستان بلکه در غرب کشور تک است محصول تولید شده خود را که از خلوص و کیفیت بالایی برخوردار است به دلیجان، اهواز، تهران، خمین و تبریز ارسال می‌کنیم.

ظرفیت تولید بالا است

در حال حاضر روزانه شش تا هفت تن در یک خط تولید می‌کنیم اما در صورت تامین سرمایه در گردش می‌توانیم تولید را به دو برابر افزایش دهیم که در این صورت حدود ۱۵ نفر دیگر هم مشغول می‌شوند زیرا ماشین آلات خط  دوم هم نصب شده تنها برای تامین سرمایه درگردش با مشکل مواجه هستیم.

با توجه به اینکه تولید پرک به تعبیری خام فروشی است به دنبال این هستم تا خط سوم که تولید گرانول است را راه اندازی کنم که دراین صورت تحول قابل توجهی رخ خواهد داد زیرا این محصول خوراک کارخانه‌های ورق سازی است.

او می‌گوید: فعالیت در عرصه بازیافت سود آوری و اشتغال زایی خوبی دارد اما باید همه چیز دست به دست هم بدهد، یعنی همه چیز فراهم باشد اگر خط تولید گرانول راه اندازی شود ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد خواهد شد با ترکیه و بازار داخلی رایزنی کردیم، با توجه به شناختی که از کیفیت محصولات ما دارند حاضرند تولید دوسال را خریداری کنند.

وی می‌گوید: در حال حاضر بطری‌های شهرهای الیگودرز، ازنا، خرم‌آباد ، دورود که نزدیک هستند را خریداری می کنم اما ظرفیت پوشش همه استان را داریم گستره کار ما نامحدود است، تنها مشکل ما تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است زیرا خرید ضایعات نقدی است.

اگر در استان شهرداری‌ها طرح تفکیک را از مبدا انجام دهند کار خوبی انجام می‌شود اما متاسفانه شهرداری‌ها این کار را نمی‌کنند و کسانی هم از بخش خصوصی اگر قصد ورود داشته باشند به دلیل وجود دوره گردها و ضایعاتی‌ها امکان پذیرنیست.

بازیافت بطری‌ها مزایای خوبی دارد اول اینکه جزو پلیمرهایی هستند که قدرت بازگشت پذیری بالایی به چرخه تولید را دارند از طرفی تجزیه هر بطری بین ۳۲۰ تا ۴۰۰ سال به طول می‌انجامد بنابراین رها کردن این بطری‌ها آسیب زیادی به طبیعت وارد می‌کند.

دنبال کار نویی بودم

بازیافت بطری‌های پلاستیکی به ماشین آلات، نیروی کار، سرمایه و فضای زیادی نیاز داشت ما در دوسالی که مشغول تولید بودیم حای متحمل ضرر هم شدیم اما بالاخره موفق شدیم و اکنون جزو معدود کارخانه‌هایی هستیم که پرک تولید می‌کند، و بارمان روی دستمان نمی‌ماند.

بیات می‌گوید: کسی که دغدغه محیط زیست را دارد باید در عمل نشان دهد اینکه تنها به شعاری اکتفا کنیم نمی‌شود، به عنوان نمونه یک شهروند اگر دغدغه محیط زیست را دارد باید زباله‌ها را در منزل تفکیک کند من هم در این زمینه و به دلیل علاقه‌ی که به محیط زیست داشتم به دنبال کار نو و البته تاثیر گذاری بودم و از اینکه کار نویی را انجام لذت میبرم.

وی هم مانند دیگر تولیدکنندگان استان از مسوولان گلایه دارد و می‌گوید: اگرمسوولان خدا ترس باسند و به خودشان بیایند کار را می‌توان توسعه داد و علاوه بر افزایش تولید اشتغال زایی قابل توجهی هم ایجاد کرد اما متاسفانه مسوولان کوچکترین تعصب و غیرتی نسبت به تولید و تولید کنندگان در استان ندارند.

او با اشاره به اینکه برکتی که در زندگی و کارمن وجود دارد به دلیل وجود کارگرانی است که سر این سفره جمع شده‌اند، می‌گوید: زمانی که کارگران حقوق خود را دریافت می‌کنند خستگی از تنم بیرون می‌رود، رزق و روزی این آدمها برایم ارزش دارد و به این اعتقاد دارم بنابراین با تمام  مشکلات و سختی‌ها به کار خود ادامه می‌دهم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=54831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.