• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

کلاس‌های مجازی، آسیب‌شناسی یک پدیده نوظهور کوه‌نوردی

  • کد خبر : 71390
  • 09 اسفند 1400 - 4:01
کلاس‌های مجازی، آسیب‌شناسی یک پدیده نوظهور کوه‌نوردی
بام نیوز: چندی است که گروه‌های مجازی که عمدتاً در شبکه تلگرام مشغول به فعالیت هستند، اقدام به برگزاری آنچه کلاس‌های آموزشی مجازی نامیده می‌شود می‌کنند.

چندی است که گروه‌های مجازی که عمدتاً در شبکه تلگرام مشغول به فعالیت هستند، اقدام به برگزاری آنچه کلاس‌های آموزشی مجازی نامیده می‌شود می‌کنند و معمولاً در هر کلاس به یک یا چند موضوع خاص پرداخته می‌شود و شخصی که بعنوان استاد معرفی شده پاسخگوی سوالات شرکت‌کنندگان می‌باشد. این که آموزش صحیح و اصولی به هر نحو مورد تایید و حداقل سبب افزایش اطلاعات تئوری بخشی از جامعه کوه‌نوردی و یا طبیعت‌گردی کشور می‌شود امری است ستودنی و قابل احترام، اما برگزاری این نوع کلاس‌ها حواشی و تبعاتی هم به همراه داشته که در این مدت با رصد کردن و حضور به اشکال مختلف در این کلاس‌ها بدان‌ها پی بردم.

محدوده صلاحیت و تخصص
این یکی از مهمترین مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چه فرد یا گروه دعوت کننده و چه فرد دعوت شده برای پاسخگویی باید حتماً و قطعاً در خصوص مورد و موضوع مباحث تخصص و صلاحیت لازم را دارا باشند. به حمدالله از آنجایی که ما ایرانیان اصولاً صرفنظر از رشته تخصصی خود دارای مهارت و تخصص کامل در اظهار نظر در خصوص تمام موضوعات هستیم و اصولاً عبارت “نمی‌دانم” نوعی مرگ موقت برای ما محسوب می‌شود! موضوع مباحث در میان راه به حاشیه می‌رود و مثلاً مربی محترم کوه‌نوردی اقدام به پاسخگویی به سوالات حقوقی! کوه‌نوردان آنهم با قاطعیت تمام کرده و در برخی موارد که شخصاً شاهد بودم بجای قاضی و دستگاه قضا اقدام به صدور حکم هم کرده است و از آن بدتر اینکه به هیچ عنوان چه برگزار کننده و چه شخص دعوت شده (من‌بعد بخوانید استاد) زیر بار قبول این اشتباه نمی‌روند!

سوء‌استفاده از یک خلاء و نقص قانونی
در برخی از این کلاس‌ها و با عنایت به نواقص و کاستی‌های فراوان و بی‌شمار قانونی و اطلاع‌رسانی در این خصوص، برخی از دوستان اقدام به فروش بیمه‌نامه به حضار در کلاس‌ها می‌کنند! آنهم بدون اینکه فردی که قصد خرید بیمه‌نامه دارد اصلاً بداند که این نوع بیمه‌نامه حوادث مرتبط با کوه‌نوردی را تحت پوشش قرار می‌دهد یا خیر! برخی دوستان هم گام را فراتر نهاده در مبادی ورودی کوه‌ها اقدام به تبلیغ و فروش بیمه می‌کنند.

ارتقاء درجه تا مقام استادی
از آنجایی که تمامی افراد پاسخگو در این جلسات به صورت خلق‌الساعته و یک‌شبه به درجه استاد تمامی نائل می‌شوند و از سوی دیگر انسان موجودی تلقین‌پذیر بوده که بعد از مدتی خودش هم به اسامی و القاب، چه منفی چه مثبت که به او داده می‌شود باور و یقین پیدا می‌کند (نظریه برچسب‌زنی در جامعه‌شناسی) این کلاس‌ها موقعیت خوبی برای کسب درجه استادی است. عبارت و مقام و موقعیتی که روزگاری حرمت ویژه و بار معنوی فراوانی داشت، اما امروز شما اگر یک گروه چند نفره را تا ایستگاه ۵ توچال همراهی کنی به سرعت و از روز بعد به این مقام شامخ نایل و مستفیذ می‌گردید! کاش برای مربیان قدیمی و مو سفید کرده و باتجربه این رشته احترام قائل شویم و بدانیم که لقب استاد، لقبی است که لیاقت علمی و معنوی و اخلاقی فراوانی می‌طلبد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=71390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.