• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 24703
3

کوهنوردان بی‌بهره از حمایت‌های مالی/شورای فرهنگ عمومی به توسعه ورزش‌های همگانی ورود کند

  • کد خبر : 74362
  • 20 اردیبهشت 1401 - 22:15
کوهنوردان بی‌بهره از حمایت‌های مالی/شورای فرهنگ عمومی به توسعه ورزش‌های همگانی ورود کند
ایسنا/مرکزی ورزش کوهنوردی یکی از رشته های ورزشی خاص و دشوار است ولی جذابیت این رشته در کنار اقلیم خاص و جغرافیای جالب ایران و وجود کوه‌ها و صخره های فراوان، این ورزش علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده و تیم های کوهنوردی و صخره نوردی فراوانی در اقصی نقاط کشور را برای صعود یا فتح وسوسه می‌کند.

شهرستان ساوه نیز به علت جغرافیای خاص خود ظرفیت بالایی برای این ورزش دارد تا جایی که کوهنوردان ساوجی برنامه منظمی را برای فتح و صعود قله‌ها و کوه های این منطقه و حتی استان‌های مجاور دارند.

در یک روز بهاری دفتر خبرگزاری بام نیوز منطقه مرکزی در ساوه میزبان یکی از کوهنوردان افتخارآفرین و نیز مسئول آموزش هیئت کوهنوری ساوه است تا در گفت‌وگو با آنها ضمن بررسی بیشتر ظرفیت‌های این شهرستان در رشته ورزشی کوهنوردی و صخره‌نوردی به مشکلات و موانعی که برای توسعه این ورزش وجود دارد بپردازیم.

ابوالفضل میرزایی که رشته‌های ورزشی مختلفی را در طول ۳۴ سال عمر خود تجربه کرده و معتقد است ورزش کوهنوردی به دلیل سازگاری با روحیات یک طبیعت‌گرد و گردشگر، توانسته او را بیشتر از سایر رشته‌های ورزشی مجذوب خود کند، سفر به کل ایران با دوچرخه را با تاکید بر شعار حفاظت از محیط زیست انجام داده و با شعار “صلح و دوستی” به برخی نقاط خارج از کشور نیز سفر کرده است.

وی کاشت درخت، جمع آوری زباله و انجام فعالیت‌های فرهنگی به منظور صیانت از محیط زیست را از جمله اقداماتی دانست که ورزش کوهنوردی را جذاب کرده است و گفت: مشارکت کوهنوردان در صیانت از محیط زیست مهمترین هدف یک کوهنورد باید باشد تا در حین ورزش فرهنگ استفاده از کوه و صخره را به مردم آموزش دهد.

وی که به بیشترین قله‌های ایران حتی در فصل زمستان صعود کرده است، صعود زمستانه به دماوند و اشترانکوه را انجام داده و نخستین پیمایش کامل خط‌الراس اشترانکوه برای اولین بار در کشور در سال گذشته به طول حدودا ۷۰ کیلومتر و سرپرستی بسیاری از صعودهای کوهنوردان ساوه و استان مرکزی از جمله فعالیت‌های این کوهنورد بوده است.

میرزایی در این گفت وگو به پتانسیل و ظرفیت‌های ساوه برای توسعه ورزش کوهنوردی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر افزون بر ۶۰۰ نفر کوهنورد در ساوه فعالیت دارند که از این تعداد بیش از ۱۰۰ نفر به طور مستمر و دائم کوهنوردی می‌کنند، گرچه به نسبت جمعیت شهرستان این تعداد فعال در رشته ورزشی کوهنوردی از شاخص کشوری کمتر است.

وی با اشاره به اینکه ورزش کوهنوردی شامل کوهپیمایی، سنگ‌نوردی و کوهنوردی است، افزود: راه‌اندازی دومین باشگاه کوهنوردی در ساوه موجب شده است تا افراد بیشتری جذب این رشته شوند که تاثیر بسزایی در تغییر روحیه جامعه و تقویت فضای نشاط و شادبی خواهد داشت.

این کوهنورد در ادامه از نبود اسپانسر و حامی مالی از ورزش کوهنوردی گلایه کرد و با اشاره به اینکه تمامی کوهنوردان با هزینه شخصی خود به کوه می‌روند و حتی در صورت صعود به مرتفع‌ترین قله‌های ایران و حتی جهان هیچ تشویق و تجلیلی از آنان صورت نمی‌گیرد، گفت: بیشترین حمایت های مالی و اسپانسرینگ متوجه ورزش فوتبال است و برخی رشته‌های ورزشی دیگر نیز حامی مالی دارند، اما کوهنوردی از جمله رشته‌های ورزشی است که از حامی مالی محروم است.

وی در ادامه برخی اظهار نظرات در این رشته ورزشی را تنگ دانست و گفت: متاسفانه مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به برگزاری تورهای کوهنوردی معترض است و آن را موجب کسادی آژانس‌های مسافرتی می‌داند و یک سری مانع تراشی و محدودیت‌ها در کنار نبود حمایت موجب دلسردی و کاهش انگیره برای فعالیت در این رشته ورزشی شده است.

مسئول باشگاه کوهنوردی فاتحان ساوه همچنین، آموزش آکادمیک رشته ورزشی کوهنوردی و بسترسازی و فرهنگ سازی برای توسعه این رشته ورزشی را برای تقویت کوهنوردی ضروری دانست و افزود: چقدر خوب است وقتی سه شنبه‌های بدون خودرو فرهنگ سازی شده و دوچرخه‌سواران در این روز با دوچرخه در سطح شهر تردد می‌کنند، یک روز هم برای روز کوهنوردی نامگذاری و فرهنگ‌سازی شود تا مردم در این روز به کوه و صحرا بروند. این حرکت ورزشی مفرح و شاد نیازمند هماهنگی بین بخشی و هم افزایی برای ایجاد یک بستر امن برای حضور کوهنوردان با خانواده است تا روح و جسم جامعه صیقل داده شود.

وی با تاکید بر اینکه ورزش کوهنوردی سبکی از زندگی و عاملی برای دوری از اعتیاد، افسردگی، ناهنجاری های اجتماعی و … است، گفت: شرایط اقتصادی و معیشتی مردم اجازه نمی‌دهد که بتوانند هزینه آموزش کوهنوردی و صخره‌نوردی را بپردازند تا یک سبک زندگی برای آنها ترسیم و وارد یک فضای جدید شوند.

میرزایی با بیان اینکه اگر ورزش از یک در وارد شود، اعتیاد از در دیگر خارج خواهد شد، گفت: در جامعه‌ای که ورزش به یک فرهنگ تبدیل شود آسیب اجتماعی وجود نخواهد داشت و برعکس، اعتیاد زمینه ساز ایجاد فقر، دزدی، قتل و … است، پس برای برخورداری از یک جامعه سالم باید ورزش را توسعه داد.

وی در ادامه به جاذبه‌های طبیعی ساوه و زرندیه اشاره کرد و گفت: در ارتفاعات بخش نوبران ساوه قله‌هایی نظیر سلسال، توفنده، شاه‌پسند، دره فرسمانه، شاهزاده مسلم و قله اینجی قارا بخش خرقان زرندیه از جاذبه‌های طبیعی ساوه و زرندیه برای ورزش کوهنوردی است که متاسفانه به خوبی معرفی نشده و بیشترین نقاطی که در رسانه‌های ساوه معرفی می‌شوند آثار تاریخی و میراث فرهنگی هستند و مناطق گردشگری طبیعی همچنان مغفول مانده‌اند. در حالیکه معرفی این جاذبه های گردشگری می‌تواند عاملی برای تقویت انگیزه جوانان برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی شود.

در ادامه این گفت و گو مسئول آموزش هیات کوهنوردی ساوه گفت: به هر میزان که به ورزش پرداخته شود به همان میزان از آسیب‌های اجتماعی کاسته خواهد شد. برای ریشه کن کردن اعتیاد نباید معتادان را دستگیر و با آنها برخورد سلبی کرد بلکه باید ریشه اعتیاد را خشکاند که مهمترین کار در این حوزه پرداختن به ورزش و تقویت فضای نشاط در جامعه برای پیشگیری از وقوع اعتیاد و برخی جرایم است.

کامران عسگری افزود: ورزش بسیاری از عادت‌های ناهنجار نظیر سیگار کشیدن و استعمال قلیان را ترک خواهد داد و در این میان کوهنوردی از جمله ورزش‌های مفرحی است که مسیر زندگی یک فرد حتی مجرم و خلافکار را تغییر خواهد داد.

وی هزینه بالای حضور مربیان کوهنوردی در ساوه برای آموزش را مهمترین مشکل در حوزه آموزشی دانست و افزود: جذب اسپانسر و حامی مالی و نیز مشارکت ادارات و دستگاههای اجرایی می تواند بستر آموزش را فراهم کند و از شورای فرهنگ عمومی شهرستان که با دستور جلسه کاهش آسیب‌های اجتماعی تشکیل می‌شود انتظار می‌رود نسبت به ملزم کردن دستگاههای اجرایی برای توسعه ورزش‌های همگانی نظیر کوهنوردی اهتمام جدی داشته باشد.

عسگری افزود: کوهنوردان انسان‌های پرتوقعی نیستند و نیازی به زمین ورزش یا لباس ندارند چرا که زمین آنها طبیعت خدادادی شامل کوه و صخره است و هزینه‌های ورزش را می‌پردازند اما برای توسعه آن نیاز به آموزش‌های حرفه‌ای داریم که هزینه‌بردار است گرچه برخی دوره‌های آموزشی رایگان مقدماتی از سوی هیات کوهنوردی شهرستان برگزار شده است.

وی با اشاره به آغاز دوره‌های آموزشی کوهنوردی از سال ۱۳۹۷ در ساوه گفت: نیازسنجی نخستین مرحله در حوزه آموزش این رشته ورشی است و باید دید که چه نوع آموزشی نیاز کوهنوردان است که در این مدت دوره‌هایی نظیر GPS، بقاء در کوهستان، حفظ محیط زیست کوهستان، کوهپیمایی، پزشکی در کوهستان و … برگزار شده که نقش مهمی در تعیین صلاحیت افراد برای اهتمام در این رشته ورزشی و ارتقای ایمنی کوهنوردان دارد تا در حین انجام ورزش از حوادث احتمالی در امان باشند.

عسگری دوره آموزشی هواشناسی در کوهستان را از ضروریات انجام این ورزش دانست و افزود: اتفاقاتی که در سال های اخیر برای کوهنوردان در کوه بوقوع پیوست به دلیل عدم اطلاع از وضعیت هوای کوه بوده است که حتی منجر به مرگ ورزشکاران شده و باید قبل از حرکت حتما هوای کوه را بررسی کرده و از خطرات آن در امان بود. همچنین نحوه راه رفتن در کوه و به دست گرفتن باتوم (عصا در کوه) نیز نیازمند طی دوره‌های آموزشی است.

وی در ادامه گم شدن در مسیر کوهپیمایی و کوهنوردی و نیز سقوط در کوه را از بیشترین حوادثی بیان کرد که متوجه کوهنوردان و کوهپیمایان می‌شود که برای پیشگیری از این حادثه در کوه باید آموزش‌های لازم طی شود. البته باید سرپرست گروه نیز با دانش کافی و مهارت کافی اجازه ندهد اعضای گروه کوهنوردی به چنین حوادثی مبتلا شوند.

وی همچنین در خصوص حوادث ناشی از مواجهه انسان با حیوانات و حیات وحش در کوه گفت: انسان هر برخوردی با طبیعت داشته باشد طبیعت نیز با او همان برخورد را خواهد داشت. اگر انسان آسیبی به حیوانی نرساند قطعا حیوانات نیز آسیبی به انسان نخواهند رساند و تجربه چندین ساله کوهنوردان نشان داده است که احترام به محیط زیست و حیوانات موجب در امان ماندن آنها از آسیب احتمالی حیوانات و حیات وحش خواهد شد و خوشبختانه در طول این سالها هیچگونه مواجهه ای از سوی حیوانات در کوه و صحرا با کوهنوردان صورت نگرفته است.

به گزارش بام نیوز، مهمترین آرزوی ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی این است که ورزش در صدر اولویت‌ یک جامعه باشد تا علاوه بر تقویت فضای نشاط و شادابی، سلامت مردم تضمین شود. براین اساس حمایت از ورزش به ویژه ورزش‌های همگانی نظیر دوچرخه سواری، پیاده روی، کوهپیمایی و … که هزینه کمتری از نظر زیرساختی نسبت به سایر رشته های ورزشی دارند باید مورد توجه قرار گیرد.

در خصوص موضوع آموزش که مهمترین نیاز ورزشکاران است نیز پیشنهاد می‌شود که از همان سنین دانش آموزی این مهم در ردیف دوره‌های آموزشی دانش آموزان قرار گیرد. متاسفانه جای خالی آموزش در زنگ‌های ورزش در مقاطع تحصیلی ابتدایی تا دبیرستان و حتی دانشگاه و آموزش عالی دیده می شود. چه خوب است کتاب‌های درسی در حوزه آموزش ورزش تدوین و محصلین و دانشگاهیان را مجاب به فراگیری آن کرد تا دانش کافی را در خصوص انواع رشته‌های ورزشی کسب کنند نه اینکه کلاس ورزش صرفا به بازی فوتبال، فوتسال و احیانا والیبال و بسکتبال ختم شود.

ورود صنایع و حامیان مالی به عنوان اسپانسر در کنار حمایت واقعی بخش دولتی در حوزه آموزش نیز انگیزه افراد را برای روی آوردن به انواع رشته های ورزشی دوچندان و زمینه همگانی شدن ورزش را فراهم خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=74362

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.