• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
0

گزارش برنامه “صعود قله گلستان کوه” – ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

  • کد خبر : 25256
  • 22 بهمن 1399 - 22:44
گزارش برنامه “صعود قله گلستان کوه” – ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

گزارش برنامه “صعود قله گلستان کوه” – ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

۱  مشخصات کلی :
عنوان برنامه : صعود به قله گلستان کوه
نوع برنامه : کوهنوردی
منطقه مربوطه : منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار
ارتفاع قله : ۳۶۳۱ متر از سطح دریا
مختصات قله :  N33°۰۸٫۳۸۹ و E050°۲۳٫۳۱۰
پتانسیل سایر ورزشهای کوهستانی در منطقه : مانند دوچرخه کوهستان – اسکی کوهستان- ورزشهای هوایی و . . .
موقعیت گیتایی (جغرافیایی):گلستان کوه با ارتفاع ۳۶۳۱ متر از سطح دریا در مسیر خوانسار به اصفهان و در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار و در استان اصفهان قرار دارد. جهت این کوه جنوب غربی ،شمال شرقی است . شهر خوانسار در دامنه جنوب غربی این کوه قرار دارد.

رشته کوه خوانسار رشته کوهی است واقع میان شهرستان گلپایگان و فریدن مرکب از کوههای دربند ، صاف دوتو ، زرد ، برجی ، الشگر ، خوانسار ، دربند و شنستان که بلندترین قله آن کوه دره بید به ارتفاع ۳۶۳۱ متر است .

دشت لاله‌های واژگون دره بید در فاصله‌ای حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان در دره باریکی در روستای دره‌ بید از توابع شهرستان فریدن و در ۲۰ کیلومتری شهر داران واقع شده است. دشت لاله‌های واژگون دره بید، دارای حدود ۱۰ کیلومتر وسعت است و در فصل بهار مملو از گلهای طبیعی به ویژه لاله سرخگون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و لاله‌های این منطقه از روز چهلم تا شستم بعد از عید شکفته می‌شوند و در موقع وزش باد سیر و روشن می‌شوند.

جاذبه ها و آثار باستانی منطقه:طبیعت بکر و وجود چشمه‌های پرآب، این دشت زیبا را به نقطه‌ای بی‌نظیر در استان اصفهان بدل کرده است و لاله واژگون از جمله گل های رستنی در این منطقه است که اسامی دیگری مانند گل اشک و اشک مریم هم دارد و دلیل این نام‌گذاری این است که مقداری شبنم بین این گل‌ها جمع می‌شود و سپس از گل به پائین می‌چکد. عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز می شود و گفته میشود که این گل در آن زمان که گلوی سیاوش با تیغ تیز گرسیوز آشنا میشد ، شاهد ماجرا بوده است. زیبایی سحر انگیز این گل سبب شد تا در سال ۱۵۷۶ میلادی به وسیله جهانگردان اروپایی از ایران به اتریش برده شو د و به صورت باغی و گلخانه ای پرورش یابد.  در آن زمان در پارک های مرکزی شهر وین، این گل با عنوان پدیده خجالتی و یا سر به زیر طبیعت به معرض تماشای عموم گذاشته شد. با وجود آنکه اروپایی ها از زیبایی های این گل به صورت گلخانه ای بهره می برند، در فلات ایران هنوز هم به طور طبیعی رشد و نمو می‌کند و زیبایی های خلقت را  به تصویر می کشد.
پوشش گیاهی:این کوه از پوشش گیاهی خوبی برخوردار می باشد:لاله های واژگون(گل سر به زیر محجوب ایرانی )،گز انگبین ،گزعلفی ،ریواس ،کنگر،مرزنجوش ،آویشن ،قارچ ،بادام ،تره و پیاز کوهی ،گون ،موسیر،و دیگر گیاهان دارویی و علوفه ای که این رشته کوه را به منطقه ای غنی از دیدگاه گیاه پزشکی و همچنین مرتع مناسب جهت چرای دام و رونق زنبور داری بدل کرده است .

بوته های گون گزنگبین بیشتر در جنوب شهرستان در منطقه گلستانکوه در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار به صورت فشرده و متراکم سرتا سر منطقه را پوشانده است و ثمره آن شیره سفید رنگی است که ماده اولیه شیرینی گز است و بهترین جنس گز معروف به گز علفی و گزنگبین خوانسار است .

گوناگونی جانوری:سینه سرخ ایرانی :  این پرنده زیبا در راسته گنجشک ها و تیره توکا قرار دارد . بلبل گلستانکوه : بلبل یا شباهنگ یا هزاردستان یا عندلیب نام گونه ای پرنده خوش آوا است که بیشتر در ایران یافت می شود و معروف است که نماینده نوای ساز ایرانی محسوب می شود. کبک : کبک پرنده ای زیبا ، آرام و وحشی است که در بسیاری از دشت ها ، دامنه ها و کوهپایه ها پراکنده است .
وجه تسمیه ی نام منطقه : نام خوانسار به صورت‌های کانسار، کانیسار، خنسار، خونسار و در نهایت خوانسار بوده که به معنی چشمه‌سار است. خوان به معنای چشمه و سار پسوند نشان دهنده کثرت است. در گذشته به علت کثرت چشمه‌های موجود در این منطقه این نامگذاری صورت گرفته است. خان، خانی و خُن در فارسی به معنی چشمه است. بعضی بر این باورند که خوانسار کوچک شده خوانسالار، یعنی سفره دار، سفره چی و آشپزباشی سلطان است. عده‌ای نیز این واژه را مخفف خون ساربان دانسته و منشاء آن را کشته شدن ساربانی در این محل، توسط دزدان می‌دانند. همچنین عده‌ای با توجه به این که خان به معنی شأن عسل و به بیان دیگر مکان تولید عسل هم است، این نام را محل تولید عسل تعبیر کرده‌اند.
بهترین فصل صعود: ماه اردیبهشت بعلت روییدن لاله های واژگون در منطقه، بهترین زمان صعود می باشد.
۲ – اسامی نفرات شرکت کننده در برنامه :
لیست اعضاء  رسمی شرکت کننده در برنامه :۱-بهنود بهزادی (سرپرست)

۲- علی اوقانیان

۳- مینا باز شوشتری

لیست مهمانان  شرکت کننده در برنامه :۱- زهرا تالاری

۲- علی علوی

۳- سهیلا مردانی

۴- محمد باقر ادیب بهروز

۵- نسرین بیغمیان

۶- محمود یزدانی

۷- نفیسه قدیمی

۸- احمد نوربخش

۹- مبینا متشکر

۱۰- علیرضا چلونگر

۱۱- الهام خیرالهی

۱۲- امین علیان مقدم

۱۳- دامون صادقی

۱۴- مصطفی یوسفی

۳ – مسئولیت های گروهی :
سرپرست : محسن بهزادی
دستیار سرپرست : علی اوقانیان
مشاور سرپرست : مینا باز شوشتری
مسئول امور مالی : محسن بهزادی
پزشک : احمد نوربخش
پشتیبان : احسان امین جواهری
سرقدم : علی اوقانیان
عقبدار : علی علوی
مسئول محیط زیست : محسن بهزادی
تنظیم کننده گزارش : الهام خیرالهی
عکاس : محسن بهزادی – مبینا متشکر
۴   صعود :
تاریخ اجرای برنامه : ۱۵/۰۲/۹۶
روز شمار برنامه : در تاریخ پانزدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و شش در پل وحید در ساعت۵:۳۰ صبح توسط مینی بوس از مسیر نجف آباد – تیران به سمت شهر خوانسار حرکت کردیم. حوالی ساعت ۷:۳۰ توقف کوتاهی در روستای دره بید به منظور خرید و استراحتی کوتاه داشتیم. در ساعت ۸:۳۰ صبح به منظور صرف صبحانه در ابتدای منطقه حفاظت شده گلستان کوه از سمت دره بید توقف کرده و صبحانه را در کنار مینی بوس خوردیم. رأس ساعت ۹:۳۰ صبح صعود آغاز شد. در میانه راه در ساعت ۱۰:۱۵ نرمش و حرکات کششی آمادگی جسمانی جهت صعود به قله، انجام شد. حدود دو ساعت که از کوهپیمایی گذشته بود در نزدیکی خط الراس شرایط آب و هوایی نامساعد شد و باد و باران شدیدی شروع شد. ساعت ۱۲:۳۰ یعنی نیم ساعت مانده تا رسیدن به قله به علت شرایط نامساعد جوی و به صلاحدید سرپرست برنامه استراحتی کوتاه انجام شد و مجدداً به راه افتادیم. ساعت ۱۳ به قله رسیدیم و به علت وزش باد شدید و باران تند ناچاراً به سرعت مجبور به ترک قله شدیم و تنها به گرفتن چند عکس یادگاری اکتفا کردیم. در مسیر برگشت هرچه ارتفاع کمتر میشد شرایط آب و هوایی مساعدتر شد. در میانه مسیر برگشت مناطقی که سرتاسر پوشیده از گل های لاله واژگون بود و جلوه ای خاص به منطقه داده بود مشاهده شد. پس از عکاسی از این منطقه زیبا به حرکت ادامه دادیم. در ساعت ۱۶:۳۰ پس از صرف ناهار در نزدیکی سردر تفرجگاه ملی گلستانکوه خوانسار در جبهه شمالی کوه، آن منطقه را با تمام زیبایی وصف ناشدنی ترک کرده و به اصفهان بازگشتیم. حوالی ساعت ۲۰ به اصفهان رسیدیم.نکته حائز اهمیت در این برنامه حفاظت عالی منطقه توسط سازمان محیط زیست خوانسار بود به نحوی که بطور کامل منطقه را مدیریت می نمودند و هنگامی که ما از کوه به سمت پایین در حرکت بودیم، دو نفر از دوستان به سمت ما آمده و پس از بررسی موضوع مبنی بر کوهنورد بودن ما، اجازه ادامه مسیر از جاده خاکی را به ما دادند. جا دارد که از زحمات دوستان تقدیر و تشکر به عمل آید. با توجه به اینکه برنامه صعود ما از جبهه جنوبی کوه (دره بید) و فرود از سمت مسیر جبهه شمالی (مسیر پارکینگ گلستانکوه) می بود و مسیری طراحی شد که کمتر از آن جهت صعود استفاده می شود ، از زحمات کلیه نفرات تیم تقدیر و سپاس بعمل می آید.
منطقهء برنامه : گلستانکوه خوانسار
سطح برنامه : کوهنوردی متوسط
فهرست کامل تجهیزات همراه در این برنامه (عمومی و فنی) : کوله یک روزه – کفش کوهنوردی – باتوم – بادگیر – لباس گرم – هدلامپ –  عینک –  دستکش – گتر – آب حداقل ۲ لیتر- پوشش ضد آب
ترابری
مشخصاتمسیر رفت
شهر اصلی: خوانسارنجف آباد – تیران-دره بید
وسیله نقلیه از شهر مبدا تا نزدیکترین شهر اصلی:مینی بوس
جاده دسترسی به روستا:خاکی
وسیله نقلیه تا روستا/محله:مینی بوس
نام روستا/محله:دره بید
مسافت از شهر مبدا تا مقصد (بر حسب کیلومتر) :۱۵۰
مدت زمان رسیدن به مقصد:۳ ساعت
اطلاعات مسیر
مشخصات مسیر: عدم وجود پاکوب در جبهه جنوبی و پاکوب در مسیر برگشت(جبهه شمالی)
مدت زمان پیمایش شده: ۹ ساعتنوع مسیر: خاکی با شیب متوسط
تعداد چشمه های موجود در مسیر: ۱ عدد در مسیر برگشت
دسترسی به آب در شب مانی: ندارد
وضعیت آب و هوا: بارانیوضعیت دمای هوا: سرد
محل های مناسب برای شب مانی:در زیر قله گلستانکوه به سمت غرب دشت های مسطحی وجود دارد.
ایمنی منطقه:  خوب
اولین مرکز درمانی منطقه:خوانسار

عکس های برنامه:

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25256

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.