• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

گزارش تصویری و مختصر از صعود به قله برف انبار (بام استان قم)۷-۱۲-۹۴

  • کد خبر : 20529
  • 05 بهمن 1399 - 22:04
گزارش تصویری و مختصر از صعود به قله برف انبار (بام استان قم)7-12-94

قله برف انبار

ارتفاع: ۳۲۰۸ متر (بلندترین قله استان قم)

مکان دسترسی: استان قم، روستای کهک، امامزاده بوره

قله برف انبار بلند ترین کوه در استان قم به ارتفاع ۳۲۰۸ متر در ۶۵ کیلومتری جنوب شهر قم و در نزدیکی شهر کهک، و روستای فردو فرار دارد. همچنین از سمت جنوب مشرف به شهرستان نراق می باشد. مبدا صعود آن امامزاده بوره و در انتهای باغات میوه کهک می باشد.

مرتفع ترین قله ی استان با ارتفاع حدود ۳۲۰۸ متر از سطح دریا می باشد. جهت دسترسی به منطقه، پس از پشت سر گذاشتن جمکران، وارد جاده قدیم قم – کاشان شده، سپس جاده ای فرعی در سمت غرب با فاصله ۱۶ کیلومتری از قم، ما را به سمت شهر کهک رهنمون می سازد، پس از گذشتن از روستاهای خور آباد، صرم و ورجان و طی حدود ۲۰ کیلومتر به کهک رسیده و از آنجا نیز بعد از گذشتن از چنارک، میم و خاوه و طی حدود ۲۱ کیلومتر به روستای  ُفردو خواهیم رسید. مبدا صعود امام زاده بوره یا استخر آبی که پشت امامزاده به فاصله ۸۰۰ متری قرار دارد، می باشد که این مناطق حدود ۴  کیلومتر بعد از ُفردو قرار دارند. جهت صعود از این نقطه (امام زاده بوره)، وارد دره زهاب(در پشت امام زاده) شده ، مشخصه آن وجود جاده خاکی در داخل دره می باشد،که جهت دسترسی به باغها کشیده شده است. پس از طی حدود یک ساعت به چشمه، که تقریبا در انتهای دره قرار دارد، می رسیم. بعد از چشمه در سمت راست، یالی با شیب ملایم و پاکوب مشخص، که در طول مسیر با میله هایی علامت گذاری شده، بعد از حدود ۲ ساعت ما را به قله ۳۲۰۸ متری برف انبار می رساند. از قله می توان یا ازهمین مسیر برگشت، یا برنامه رابه گونه ای دیگر طرح ریزی کرد و از سمت دیگر آن(جنوب)، یعنی به سمت منطقه جاسب که از دور، این منطقه با سرسبزی اش معروف است، برگشت. درادامه پس از حدود نیم ساعت از قله برف انباربه قله دیگری درنزدیکی آن، به نام غلیق خواهیم رسید،از آنجا به سمت دره در جهت جنوب غربی سرازیر خواهیم شد و در نهایت دره تا رسیدن به روستای واران که یکی از روستاهای منطقه جاسب است (پس از حدود چهار ساعت از قله برف انبار) ادامه می دهیم. در سمت جنوب قله برف انبار، شهرستان نراق قرار دارد و دانشگاه آزاد نراق نیز از آنجا رویت می شود. در شمال نیز قله دماوند در روزهای آفتابی و صاف پیداست.

ارتفاع مشخصات جغرافیایی نام محل

۲۱۱۰ متر N34 15.589, E50 54.398 روستای فردو
۲۳۳۰ متر N34 13.618, E50 54.710 امام زاده بوره
۲۶۴۰ متر N34 12.622, E50 53.080 چشمه ۱
۳۲۰۸ متر N34 11.875, E50 52.777 قله برف انبار
۳۱۲۰ متر N34 11.365, E50 52.807 قله غليق
۲۸۷۵ متر N34 11.041, E50 52.106 چشمه ۲
۲۲۵۵ متر N34 08.551, E50 49.849 روستای واران

* این برنامه به جز تابستان، به علت گرمای منطقه، در سایر فصول زیبا و قابل پیشنهاد است. * در مجاورت امام زاده بوره آب موجود است.* در طول مسیر پس از حدود یک ساعت و ربع از قله برف انبار، چشمه ای با مشخصات زیر(چشمه۲) درداخل دره نیزوجود دارد. * تمام مسیر جاده تا امام زاده بوره و همچنین از واران تا د لیجان آسفالت می باشد. * روستای واران درحدود ۳۵ کیلومتری شهر د لیجان قرار دارد.

این شهر (کهک)، اقامت‌گاه ملاصدرای شیرازی فیلسوف و حکیم بزرگ اسلامی بوده است و وی به دلیل آزار متعصبان درس خود در شیراز را رها کرد و ۱۵سال در کهک به گوشه‌نشینی، عبادت، و تفکر پرداخت

🚩آمار برنامه  در یک نگاه :

🗺 سرپرست برنامه: رضا  زهتاب

🗺 راهنما : مهندس سامانی

انتهای باغ : ساعت ۷:۱۵ صبح

شروع کوپیمایی : ۷:۳۰ صبح

قله : ۱۰:۱۰ قبل از ظهر

برگشت پای ماشین ها : ۱۲:۳۰ ظهر
نهار و استراحت : در محل اسکان نزدیک حرم
خرید وزیارت و دیدن از اماکن مقدس قم : از ساعت ۱۷ الی ۲۰:۳۰

🕟 حركت پنجشنبه ۶ اسفند ۹۴ ساعت ۱۵:۱۵ از مشهد

🕟برگشت : جمعه ۷ اسفند ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰ از قم

🕟  محل اسکان در داخل شهر قم پیش بینی شده بود

🚝 وسیله : قطار

💳 هزينه برنامه : بهای بلیط قطار

در پایان از حضور همنوردان خوبم بویژه از جناب مهندس سامانی و آقای کرمانشاهی عزیز بابت تمامی زحماتی که برای تیم کشیدن … ممنونم ..

 

 

چشمه پای کوه … آبی گوارا و عالی…خیلی عجیب بود در منطقه کویری قم!!

بدرود

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=20529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.