• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
0

گزارش صعود به قله برفخانه شیرکوه یزد

  • کد خبر : 23289
  • 16 بهمن 1399 - 12:27
گزارش صعود به قله برفخانه شیرکوه یزد

بر اساس اطلاعيه ستاد تهران از طرف امور ورزش شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت به يك صعود سراسري به قله برف خانه واقع در شهرستان يزد دعوت شديم . زمان اجراي برنامه صعود ۲۰ لغايت ۲۳ مهرماه ۸۹ بود .من و آقاي مرادي اول رئيس ناحيه انديمشك از منطقه اعزام شديم ، از بالا كه نگاه مي كرديم اطراف شهر كوير بود و شهر نيز فضاي سبز كمي داشت ، پس از پياده شدن به ساختمان شركت ملي پخش يزد رفتيم و ساعت ۱۹ به طرف روستاي طزرپ   جان كه يكي از مناطق خوش آب و  هواي شهرستان تفت است حركت كرديم اين روستا در كف دره اي گسترده واقع شده است و هر ساله پذيراي هزاران نفر است كه از دل كوير به ييلاق مي روند .۵/۱ ساعت فاصله تا يزد بود . سالها قبل كه بشر به تكنولوژي توليد يخ دست نيافته بود ، مردم يزد براي خنك كردن آب در گرماي تابستان با استفاده از قاطر با بريدن قطعات يخ از منطقه برفخانه و قرار دادن آن در كاه ، اين قطعات را به پايين حمل مي كردند .

 

بررسي توپوگرافي :

رشته كوه شير كوه كه مساحتي معادل سه هزار كيلومتر مربع را شامل مي شود ، از جنوب غربي شهر يزد شروع و تا جنوب شرقي يزد ادامه دارد . در مغرب يزد پهناي آن ۱۰ كيلومتر و طول آن حدود ۷۵ كيلومتر و اين كوهستان كه غالبا در زمستان از برف و يخ مستور مي گردد ، آب بخش اعظمي از استان يزد را تامين مي كند . از مهمترين رودهايي كه از اين كوه سرچشمه مي گيردند ، ((رود پايين در)) از دامنه هاي شرقي را مي توان نام برد . قله هاي بلند آن بدين شرح مي باشد :

v     قله هاي شير كوه ، آسمان نما و گاو گوساله كه مشرف به منطقه (( ده بالا )) و از جهت شمال شرقي ده بالا به طرف جنوب كشيده شده و براي رسيدن به منطقه بايد از شهر تفت گذشت تا به منطقه ده بالا رسيد . براي صعود قله ها مي توان از ده حسينيه توده ، تقي آباد و مزرعه كوراوغلو صعود را شروع كرد . قله شير كوه با ارتفاع ۴۰۷۵ متر در قسمت جنوب غربي ده بالا قرار گرفته و قله آسمان نما در جنوب ده بالا قرار دارد .

v   قله برفخانه طزرجان با ارتفاع ۴۰۰۰ متر شامل ميل برفخانه ، قله غربي برفخانه و قله اصلي برفخانه و سوزني هاي برفخانه معروف به ميل فريدوني كه مشرف به بخش طزرجان بوده . اين منطقه يكي از بهتري مناطق صعود هاي فني و سنگنوردي ايران با درجه سختي هاي متفاوت است . كوه برفخانه در قسمت جنوب طزرجان قرار گرفته و دو قله كوچك سنگي برزين و آسنايي در فاصله طزرجان و ده بالا قرار دارند .براي صعود قله برفخانه از هر دو منطقه طزرجان و ده بالا مي توان استفاده كرد . و قله طزرجان كه با ارتفاع ۴۰۰۰ متر و ديواره اي به طول ۳۰۰ متر جلوه اي زيبا به اين ناحيه داده است .

v   قله سنگي بنادك كه مشرف به ده بنادك و در شمال غربي بخش منشاد قرار دارد . ارتفاع بنادك ۲۰۴۰ متر و به علت داشتن ديواره و مسيرهاي صخره اي قابل اهميت است . اين قله واقع در يك سوزني يا برج سنگي است كه قسمت هاي بالاي آن براي صعود به كار فني احتياج دارد .

شب را در مهمانسراي شركت گذرانديم بعلت كثرت شركت كنندگان تعدادي از همنوردان در بيرون ساختمان خوايبيدند . هوا سرد بود و بايد خود را خوب در ميان كيسه خواب مي پوشانديم .

بيدارباش ساعت ۴ صبح بود و ساعت ۳۰/۴ حركت از ده بالا بطرف روستاي طزرجان شروع شد ساعت ۳۰/۶ صبحانه صرف شد و پس از آن صعود در يك صف منظم در ميان دره بسوي بالا شروع گرديد . حدود ۱۳۰ نفر بوديم كه منظره زيبايي را در آن صبحگاه بوجود آورده بود . در ميان دره كه بوديم از آفتاب خبري نبود . ساعت ۹ صبح به پناهگاه رسيديم پس از كمي استراحت تعدادي از همنوردان همانجا نوقف كردند ولي حدود ۹۰ نفر بوديم كه به سوي قله صعود را شروع كرديم . مي گن كه كوهستان آدم را جادو مي كند به واقع سكوت و آرامشي كه در آنجا وجود دارد احساس خوبي را در انسان بوجور مي آورد كه فقط عاشقان به اين رشته ورزشي آن را درك مي كنند .خستگي در چهره تعدادي از همنوردان ديده مي شد ، ديگر كمتر صداي آواز گروهي افراد به گوش مي رسيد ( بلبلان خاموش شده بودند ) اينجا بود كه من شروع كردم به سردادن شعارهايي كه در كوه مرسوم است و كمي روحيه در افرا ايجاد شد. بالاخره ساع ۱۳ به پاي قله رسيديم . ديواره ۳۰۰ متري در پيش رويمان بود . با توجه به كثرت صعود كنندگان و احتمال خطرات پيش رو ، تعدادي از افراد به نمايندگي از طرف گروه ديواره را صعود نمودند كه پس از بازگشت آنها به سوي پناهگاه حركت كرديم و ناهار را در پناهگاه صرف كرده و ساعت ۱۸ در روستاط طزرجان بوديم . شام در مهمانسراي ده بالا بوديم و فردا صبح به يزد برگشتيم . به نظر من روزهايي كه در صعود بسر مي رويم جزو گذر عمر محسوب نمي شوند و روزهاي جاويدان در منظر كوهنوردان مي باشد .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=23289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.