• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
3
گزارش صعود

گزارش صعود به قله بُـل (بــِل)

  • کد خبر : 14776
  • 02 دی 1399 - 17:24
گزارش صعود به قله  بُـل    (بــِل)
صعود موفق کوهنوردان باشگاه چکاد ایران بر بام استان فارس.

موقعیت جغرافیائی:

کوهستان بل در جنوب شرقی رشته کوه زاگرس در استان فارس درجنوب شهرستان اقلیدباچشم اندازی بسیارزیباخودنمائی می کند.بلندترین ارتفاع این کوهستان قله بل باارتفاع ۳۹۵۰متر در ۱۴ کیلومتری جنوب شهر اقلید و بلندترین قله در استان فارس می باشد. قله صخره ای و سنگلاخی بل توسط گردنه مرتفعی از سمت جنوب به کوه سفید و از سمت شمال شرقی به کوهستان مرتفع ۳۵۰۰ متری گورک متصل و از سایر جهات کاملاً آزاد می باشد . بُل( BOL) در زبان پهلوی به معنای بلند است. این منطقه دارای آب وهوای معتدل کوهستانی است که دارای پوشش گیاهی متنوع بوده وگیاهانی ازقبیل  ارژن، گون، آویشن، جاشیر، کما، درمنه، کتیرا، پیازکوهی درآنجا می روید

.

 مسیرهای اصلی صعود به قله بل :

۱-  دره لای شکفت ( غربی )  ۲-  دره زمستانه (شمال غربی ) ۳-  دره ریواس ( شما لی ) ۴-  چشمه لگنی       ( شمال شرقی ) ۵-  باغ ضرغامی ( شرقی ) ۶-  دره سبز ( جنوبی ) ۷-  دره قبله ( جنوب غربی )

دره لای شکفت : مسیر مناسب جهت صعودهای تابستانی و زمستانی است که  از ابتدای” سرد آب” شروع شده و به جانپناه منتهی می شود.

دره زمستانه : صعب العبور می باشد و نیاز به امکانات بیشتری جهت صعود دارد ؛ معمولاً تابستان از این مسیر صعود می کنند و دارای گیاهان متعدد و متنوع می باشد .

دره ریواس : مسیر بسیار زیبا که به علت فراوانی گیاه ریواس به این نام معروف شده است .

چشمه لنگی : از ابتدای گردنه عصاری و چشمه لنگی شروع و به قله منتهی می شود .

باغ ضرغامی : مسیر طولانی که از باغ و چشمه ضرغامی شروع و در انتها به قله ختم می شود .

دره سبز: مسیری نسبتاً طولانی که از دشت نخود زار شروع و به پناهگاه منتهی می شود.

دره قبله : مسیری نسبتاً مناسب جهت صعود  زمستانی می باشد که از ابتدای سرداب شروع می شود و به پناهگاه می رسد .

شرح برنامه:

روز سه شنبه ۱۱-۰۱-۹۳ ساعت ۱۰:۳۰ برای صعود به قله بل(۳۹۵۰ متر) ازتهران راهی شهراقلیددراستان فارس شدم.ابتدا اتوبان تهران – قم سپس قم-اصفهان واز اصفهان به شهرضا وبعد آباده رفتم واز آباده به شهرسورمق و از آنجا به شهراقلید هوا به شدت بد بود بارش باران وباد شدید رانندگی را بسیار شخت کرده بود.تقریبا پس از۸۰۰کیلومتر رانندگی ساعت۱۹:۳۰ به شهر اقلید رسیدم.گشت کوتاهی در شهر زدم واز “حوض دختر گبر” اثری ازدوره ساسانی دیدن کردم.شب را در بوستان ملت نزدیک میدان ملت چادر زدم.باد شدیدی می وزید ودعا می کردم که فردا- آنچنان که سایتهای هوا شناسی پیش بینی کرده اند- خوب باشد.اما بارش برف در ارتفاعات نوید یک صعود زمستانه را میداد.صبح ساعت ۵:۳۰ بیدار شدم با آماده کردن کوله پشتی برای صعود وخوردن صبحانه وجمع کردن چادر ساعت ۷:۱۵ راهی صعود شدم.از بوستان ملت به میدان قران- بلوار آزادگان- جاده کارخانه قند.روبروی کارخانه برسرجاده خاکی، تابلوی قله بل دیده میشود.وارد جاده خاکی شدم با توجه به اینکه تعداد زیادی دوراهی وجود داشت مسیر را اشتباه رفتم ومجبور شدم که ماشین را پارک کنم.ساعت ۸:۱۵  به سمت مبدا صعود منطقه “سرداب” راه پیمایی کردم. پس از یک ساعت ونیم راه پیمایی سرعتی به منطقه سرداب رسیدم .تابلوی “منطقه قرق (چرای دام ممنوع)” نشانه رسیدن به محل می باشد.ساعت ۹:۴۵ بود که صعود را ازدره لای شکفت آغازنمودم ساعت ۱۲ به جانپناه رسیدم. یک نفر درجانپناه بود.ظاهرا تیم باشگاه اسپیلت تهران امروز با راهنمایی دونفر ازکوهنوردان اقلید اقدام به صعود قله بل کرده بودند.بعد از استراحتی کوتاه ساعت ۱۲:۱۵ به سمت قله رهسپار شدم.در میانه راه آقای حمیدی – وباشگاه اسپیلت- را دیدم بعد ازاحوال پرسی دوباره صعود را آغاز کردم ساعت ۱۳:۴۵ بر فراز قله بل بودم با گرفتن چند عکس ساعت ۱۴ به سمت جانپناه حرکت کردم ساعت ۱۵ به جانپناه رسیدم. بدون توقف به سمت پایین حرکت کردم متوجه شدم که آقای حمیدی نگران شده و پایین منتظر من هستند.بنابراین تقریبا تمام مسیررا با سرعت پیمودم و ساعت ۱۵:۵۰ به کنار آنها رسیدم.من را تا مسافتی با ماشین رساندند.از آنها تشکروخداحافظی نمودم.به سمت محل ماشینم که حدود یک ساعت راه پیمایی داشت حرکت کردم. ساعت ۱۷ به ماشین رسیدم . ماشین در میانه راه خاموش شد.مانده بودم که چه باید بکنم در این بیابان که دوماشین نگه داشتن و هر دو با سخاوت به من کمک کردن تا ماشین روشن شود.متوجه شدم مردم اقلید چقدر مهربان هستند.با تشکر ازآنها دوباره راه افتادم وقصد کردم که یکسره برم تهران!! ساعت ۱۸ بود که از اقلید به سمت تهران به راه افتادم.ساعت ۱ بادمداد ۱۳-۰۱-۹۳ به تهران رسیدم.این برنامه در ۳۹ ساعت ازتهران به اقلید-قله بل- تهران انجام شد.که برنامه بسیار طاقت فرسایی بود.امادرمیانه راه بازگشت به تهران متوجه شدم که باید پیشنهاد آقای حمیدی مبنی بر ماندن شب در خوابگاه آنها را می پذیرفتم چون بعد ازیک کوهپیمایی سنگین رانندگی شبانه بسیار خطرناک است و احتمال خواب رفتن راننده بسیار زیاد است.

مسیر سبز رنگ صعود شد

به اشتباه مسیر قر مز با ماشین طی شد .مسیر صحیح آبی رنگ است

جانپناه بل

بر فراز قله

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=14776

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.