• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24678
0

۱۸ قله ۴۰۰۰ متری در ۱۴ ساعت

  • کد خبر : 47610
  • 22 تیر 1400 - 3:26
۱۸ قله ۴۰۰۰ متری در ۱۴ ساعت
بام نیوز: رکور اشتیک تابستان سال گذشته توسط دو کوه‌نورد دیگر این کشور «نیکو هوجک» و «آدرین زوربرگ» به کمتر از ۱۴ ساعت کاهش یافت.

سال ۲۰۱۵ «اولی اشتیک» کوه‌نورد نامدار و فقید سوئیسی توانست در مدت زمان ۸۰ روز ۸۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر آلپ را صعود کند. او در بخشی از تلاش خود در مدت زمان ۱۴ ساعت و ۳۵ دقیقه، ۱۸ قله از این مجموعه را که در خاک کشورش سوئیس قرار دارند صعود کرد و رکورد کمترین زمان صعود این قلل از ۴روز را به کمتر از ۱۵ ساعت کاهش داد.

اما رکور اشتیک تابستان سال گذشته توسط دو کوه‌نورد دیگر این کشور «نیکو هوجک» و «آدرین زوربرگ» به کمتر از ۱۴ ساعت کاهش یافت. این دو در ساعت ۲۳ روز هشت جولای ۲۰۲۰، تلاششان را آغاز و ۱۳ ساعت و ۳۹ دقیقه بعد با صعود آخرین قله به پایان رساندند. این پیمایش شامل ۲۹ کیلومتر افقی و تقریبا ۴۵۰۰ متر صعود عمودی بود. آنها در بخش‌هایی از صعود خود از طناب استفاده کردند.

این پیمایش به تور اسپاگتی معروف است.

در تابستان سال ۱۹۸۶ «جرزی کاکوشکا» به همراه «تادئوژ پیوتروسكی» به K2 (۸۶۱۱ متر) صعود كرد. آن دو از طریق یك مسیر نو برروی دیواره جنوبی به قله رسیدند. در زمان صعود آنها مجبور شدند چند شب در ارتفاع بالاتر از ۸۰۰۰ متری بیتوته کنند. درحالیکه به شدت خسته شده بودند پیوتروسکی چندین بار از هم‌نورد نامدار خود خواست که بازگردند، اما او (کاکوشکا) نمی‌خواست در این مورد چیزی بشنود. هنگام پایین آمدن از قله پیوتروسکی، هر دو کرامپون خود را از دست داد و متاسفانه سقوط کرد.

اما آیا می‌دانید وقتی دومین کرامپون او از زیر کفش‌هایش درآمد و سقوط کرد و از کنار کاکوشکا عبور کرد، پیوتروسکی چه فریادی زد؟

او تنها توانست یک کلمه بگوید: “یورک*!”

و هنوز هم، تا امروز، فریاد او درفضای کوهستان جاری است.

نقل ازگفتگو با «ویتک کورتیکا»

نام لهستانی کاکوشکا

تصویر «تادئوژ پتروفسکی»

مرگ در ۱۰ جولای ۱۹۸۶

سوابق: صعود به قلل تیریچ‌میر شرقی ۱۹۷۸، راکاپوشی ۱۹۷۹، دستگیل‌سار شرقی ۱۹۸۰ و K2 درسال ۱۹۸۶ جایی که درسن ۸۶ سالگی درآنجا درگذشت.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=47610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.