• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
3

‌ “سر دریای” تفتان تشنه است…

  • کد خبر : 24198
  • 19 بهمن 1399 - 12:55
‌ “سر دریای” تفتان تشنه است…
بام نیوز:تفتان سربلند که سالها غرق در شور و شیدایی و سرسبزی و نشاط و تنوع در گونه های منحصربفرد گیاهی و جانوری بوده، چند سالی است که گرفتار خشکسالی و بی آبی شده و این موضوع همچنان بیداد می کند و ساکنان آن و حیات وحش و طبیت آن در انتظار سرازیر شدن رحمت های الهی هستند.

به گزارش بام نیوز- ‌این قله ۴۰۵۰ متری آتشفشانی و نیمه فعال همه ساله با کوچکترین بارش در شهرستان خاش پوشیده از برف بوده و مانند عروسی زیبا خودنمایی می کرده، اما در چند سال اخیر قامت خشک و عریان خود را به نمایش گذاشته و انسان از دیدن چهره خشن طبیعت نگران و محزون می شود.

حیات و زندگی و آبادانی و توسعه و تکامل در جوار تفتان سربلند “بام شرق ایران” در شهرستان خاش سیستان و بلوچستان با شدت فراوان به آب وابسته است‌.

خشکسالی های مداوم در دو دهه و حداقل در سه سال اخیر سبب نابود شدن زندگی مردم، نابودی گونه های منحصربفرد گیاهی و جانوری در تفتان شده است‌.

شاید بتوان گفت در نقاط شمالی و شرقی تفتان اندکی آثار حیات را دید ولی در دامنه های غربی و جنوبی تفتان، همه چیز به آب وابسته است‌.

خشک شدن دریاچه طبیعی سردریا که سالهای سال پوشیده از برف و غرق در آب و نماد مهم گردشگری در خاش و منطقه سیستان و بلوچستان بوده، زنگ خطری جدی برای وقوع پدیده مهاجرت روستائیان و عشایر و کوچ پرندگان و حیوانات وحشی و در نتیجه نابودی گونه های مهم گیاهی در منطقه است‌.

دریاچه سردریا هم اینک بعد از سالها نشاط و تنوع در زیست و حیات به یک مکان بی روح تبدیل شده که دلها از مشاهده آن تکان می خورد.

صدها گونه گیاهی منحصربفردی که هم اینک در آغوش سردریا و تفتان قرار گرفته اند، در انتظار تدابیری جدی از سوی مسئولان و مردم هستند که از نعمت آب به درستی بهره ببرند و خداوند نیز رحمت های واسعه خودش را ارزانی مردم و طبیعت مهربانش کند.

نابودی دریاچه سردریا به عنوان یک اثر منحصربفرد زیست محیطی در جوار تفتان سربلند که اثری شاخص طبیعی و ملی در منطقه خاش بوده، حاکی از آن است که عمق چاهها برای آبدار شدن و به آب رسیدن به ارتفاع قله رسیده و بدین سبب امیدها برای ماندن در تفتان و تلاش برای آبادانی در آن به سمت یاس می رود.

مهدی جمشیدزهی بخشدار نوک آباد خاش گفت: دهها روستا در حاشیه تفتان به دنبال وقوع خشکسالی های اخیر بدون آب مانده و کشاورزی و دامداری مردم نیز از بین رفته است‌.

وی اظهار کرد: اگر رحمت های پروردگار سرازیر نشود، هیچ کاری نمی توان برای نجات حیات انسانی و گیاهی و جانوری در تفتان انجام بدهیم‌.

جمشیدزهی ادامه داد: آثار نابودی زندگی مردم در جوار تفتان و در مجموع حوزه نوک آباد و خاش به دنبال وقوع خشکسالی های دو دهه و حداقل سه سال اخیر به خوبی نمایان است و در همین تفتان که در فصل گرما آب و هوایی سرد و خنک داشته، می بینیم در این فصل از سال که به سمت سردی می رود حداقل در ساعات روز گرمایی کویری پیدا کرده است‌.

محمد جواد عرب مجاهد رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاش هم گفت: تفتان همواره منشاء خیر و برکت و نشاط و امید بوده و سالها تنوع زیستی را داشته است‌.

وی افزود: صدها گونه گیاهی و جانوری منحصربفرد در تفتان و منطقه خاش به دنبال وقوع خشکسالی های اخیر نابود شده اند و هم اینک نمی توان ادعا کرد که تفتان پلنگ و یوزپلنگ و آهو و کل و قوچ و کبک و غیره دارد و گونه های منحصربفرد بنه و بادام وحشی، درمنه و آویشن، بومادران و غیره نیز در گستره ای اندک مشاهده می‌شوند و باید به حال طبیعت و محیط زیست زیبا در منطقه تفتان و خاش زار زار گریه کنیم‌.

وی بخشی از خشکسالی های طولانی مدت را در نبود بارش ها عنوان ولی تاکید کرد: برداشت های بی رویه از آب های سطحی و زیرزمینی و استفاده نابجا از آب و منابع در اختیار سبب شده که طبیعت و محیط زیست تخریب شود و در آب و هوا نیز دگرگونی پدید آید که نمونه بارز آن همین است که در منطقه شاهد بلند شدن گرد و غبار و جمع نشدن ابرها و آفتاب داغ و سوزان هستیم‌.

عرب بیان کرد: پوشش برف و جاری شدن رودخانه ها و شکل گیری آبشارهای تفتان در مواقع بارش ها به روزهای اندک می رسد، زیرا ما انسان ها باعث و بانی این اوضاع و پدیده های دلگیرکننده و زجرآور هستیم‌.

خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.