• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
0

مسیرهای قابل پیمایش کویرهای ایران

  • کد خبر : 48365
  • 01 مرداد 1400 - 11:24
مسیرهای قابل پیمایش کویرهای ایران
بام نیوز: کویر ابرکوه (ابرقو) بین شیراز و یزد واقع شده است. با یک برنامه توأم با شب مانی می توان از شهرستان ابرکوه وارد این کویر شد و از شمال آن خارج شد. بیشتر سطح این کویر به شکل کال(فرو رفته گی و برآمده گی) است.

به گزارش بام نیوز، مسیرهای قابل پیمایش کویرهای ایران به شرح زیر است:

۱٫ مسیر طرود به عروسان

ازقلب کویر مرکزی ایران (دشت کویر) به طول ۱۵۰ کیلومتر می گذرد و دو روستای حاشیه شمالی و جنوبی آن را به هم متصل می کند.

۲٫ مسیر طرود به معلمان و جندق

به طول ۱۸۰ کیلومتر و موازی با مسیر بالا. هم اکنون جاده ای آسفالت در این مسیر احداث شده است که پیشنهاد می شود حتما از این مسیر عبور کنید و از نزدیک بسترهای گوناگون کویر مرکزی ایران را مشاهده نمائید.

۳٫ کویر دق سرخ زواره

این کویر ۷۰۰ کیلومتر مربعی در شمال شرق بخش زواره در شهرستان اردستان واقع است که بستری نمکی و رُسی دارد. وجود یک رمل بلند دویست متری معروف به” تل شیطان” در وسط آن از نکات جالب دق سرخ است. این کویر را می توان در ۴۰ الی ۵۰ کیلومتر پیمایش البته از تهران اجرا کرد.

۴٫ کویر حوض سلطان

در ۵۰ کیلومتری جاده قم-تهران سمت شرق کویری را می بینیم که نام آن حوض سلطان است که البته برخی به اشتباه آن را کویر قم یا دریاچه قم می نامند. با یک برنامه یک روزه در فصل مناسب می توان از شمال تا جنوب این کویر نمکی را پیمود.

۵٫ کویر مرنجاب ودریاچه قم

مجموعه بی نظیر و دیدنی مرنجاب که شامل بستر نمکی دریاچه قم، تپه های رملی، کاروان سرای مرنجاب و …که در شمال شرقی کاشان (آران و بیدگل) واقع شده است. با یک برنامه دو روزه از تهران می توان برنامه کویرنوردی مناسب و کاملی را در این منطقه اجرا کرد.

۶٫ کویر ابرکوه (ابرقو)

بین شیراز و یزد واقع شده است. با یک برنامه توأم با شب مانی می توان از شهرستان ابرکوه وارد این کویر شد و از شمال آن خارج شد. بیشتر سطح این کویر به شکل کال(فرو رفته گی و برآمده گی) است.

۷٫ کویر بافق (در انجیر)

کویری کوچک و زیبا در نزدیکی شهرستان بافق و شرق یزد که نمک زار و رُسی است. در مواقع بارانی پیمایش در چنین بسترهایی بسیار مشکل و طاقت فرساست.

۸٫ کویر لوت (کلوت ها):

کویر عظیم لوت به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی مرز شرقی ایران و نا امنی هائی که گریبانش را گرفته است بسیار کم پیمایش شده ولی مهم ترین قسمت آن کلوت ها برای همگان قابل دسترسی است. پیمایش آن حدودا ۴۰ کیلومتر است برج ها و ستون های (گِلی-رُسی) کلوت ها در جهان یک اتفاق و حادثه ای کم نظیر در کویرها است که شاید جزو ده مکان دیدنی طبیعی اول و مهم کشور باشد.

۹٫ کویر ریگ جن

مخوف ترین و پهناورترین کویر ریگی ایران در جنوب غربی کویر دق سرخ زواره واقع شده که اشخاص اندکی موفق به عبور از آن شده اند. شرق این کویر به منطقه جندق و غرب آن به منطقه مرنجاب میرسد.

۱۰٫ کویرهای اطراف خور و بیابانک

مجموعه کویرهای اطراف این شهرستان همگی دیدنی و قابل پیمایش است. مسیر محمدآباد کوزه گر به عروسان و به مصر و فرحزاد و جندق به طول ۸۰ کیلومتر در شمال، کویرهای اطراف روستاهای گرمه، رُباطِ پشت بادام و بیاضه در جنوب مسیرهای قابل پیمایش بسیاری دارد.

۱۱٫ کویر حاج علی قلی (دامغان)

این کویر در جنوب شاهرود و دامغان قرار دارد. عبور شرقی-غربی آن به طول ۷۰ کیلومتر یکی از مسیرهای جالب و متنوع دو روزه کویرنوردی است.

۱۲٫ دُمِ ریگ جن

از شهرستان چوپانان و روستای همت آباد می توان به دُمِ ریگ جن وارد شد و برنامه های دو روزه ای را در تپه های رملی بسیار با شکوه آنجا اجرا کرد. همان طور که از نام آن پیداست این قسمت به شکل جدا افتاده ای از کویر اصلی ریگ جن هست که در جنوب غربی جندق واقع شده است.

۱۳٫ کویر سیاه کوه (عقدا)

نام سیاه کوه را می توان بسیار در فرهنگ کویرها و کوه های ایران پیدا کرد.کویر عقدا یا سیاه کوه در شمال شهرستان اردکان واقع است که شوره زاری شرقی-غربی است خط راه آهن(یزد-زواره) از نزدیکی این کویر عبور می کند.

۱۴٫ کویر طبس

این کویر پهناور در جنوب شهرستان طبس است که کمتر مورد پیمایش قرار گرفته است.

۱۵٫ کویر حلوان

شهرستان حلوان در استان خراسان جنوبی واقع است. غرب این شهرستان مجاور (جنوب شرقی) دشت کویر است. مسیر عروسان به حلوان یکی از برنامه های طولانی و طاقت فرسای کویرنوردی است. با اطلاعاتی که در دست است تا کنون فقط توسط یک تیم پیمایش شده است.

۱۶٫ کویر نمک یا (بجستان)

این کویر در جنوب شهرستان بـَردِسکن و شمال غربی شهرستان بجستان قرار دارد. مرکز این کویر نمکی و اطراف آن رُسی و شنی است و به شکل شرقی-غربی است.

۱۷٫ کویر مزینان یا (بیارجـُمـَند)

باز هم دشت کویر و این بار شمال شرقی آن و جنوب کوه های شهرستان بیارجـُمـَند. این کویر از سمت جنوب و غرب بی انتها و طولانی است. در بسیاری از نقشه ها نام این کویر را مزینان نامیده اند.

۱۸٫ کویر همت آباد

این کویر نعمت مهمی برای مردم زیرکوه به شمار می رود. این کویر در ۶۵ کیلومتری شهرستان زیرکوه از توابع استان خراسان جنوبی و در نزدیکی روستای همت آباد خواجه قراردارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48365
  • ارسال توسط :
  • منبع : دوستداران جهانگردی و سفرهای اقتصادی و گردشگری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.