• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

بام کشور ترکیه زیر پای کوهنوردان هرمزگانی قرار گرفت

  • کد خبر : 57805
  • 18 مهر 1400 - 21:58
بام کشور ترکیه زیر پای کوهنوردان هرمزگانی قرار گرفت
بام نیوز: کوهنوردان هرمزگانی قله آرارات به ارتفاع 5137 متر را با موفقیت صعود کردند.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، تیم ۵ نفره کوهنوردان استان هرمزگان؛ متشکل از ۴ نفر از تیم شرکت فولاد هرمزگان و ۱ نفر از باشگاه ساحل نوردان خطه خلیج فارس (جرون)، موفق شدند در یک صعود پاییزی قله ی ۵۱۳۷ متری آرارات، بام کشور ترکیه را مقتدرانه صعود نماید.
قاسم رسانه سرپرست تیم ضمن ابراز خرسندی از این صعود اظهار داشت؛ اعضای تیم ما به همراه کوهنوردانی از سایر استان های کشور با هماهنگی باشگاه صاعدان تبریز اقدام به این صعود نمود و توانست افتخاری دیگر برای هرمزگان رقم بزند.
وی افزود تمرینات منظم نفرات و کوهپیمایی هایی که جهت آمادگی و هم هوایی هرچه بیشتر قبل از این برنامه صورت پذیرفته بود باعث شده بود همنوردان از لحاظ جسمی و روحی آمادگی لازم را دارا باشند و با اقتدار صعود نمایند.

قله: آرارات (بام کشور ترکیه)
ارتفاع: ۵۱۳۷ متر
تاریخ صعود: ۰۰/۰۷/۱۶
مدت زمان برنامه ی صعود: ۰۰٫۰۷٫۱۴ الی ۰۰٫۰۷٫۱۶
سرپرست: قاسم رسانه
راهنما: علی شایقی
مسؤل فنی و عقب دار: علی میرزایی
نفرات صعود کننده از استان هرمزگان: علی داه، اصغر محمدحسینی زاده، عبداله رسانه، قاسم رسانه، محسن جعفری

گزارش:
ساعت ۸ صبح ۱۴ مهر از شهر دغوبایزید ترکیه روستای چومه چوی با وسیله نقلیه به سمت ابتدای مسیر کوهپیمایی حرکت نمودیم و نیم ساعت بعد از پایین کوه پیمایش خود را آغاز نمودیم.
پس از حدود ۵ ساعت کوهپیمایی به کمپ یک در ارتفاع ۳۲۰۰ رسیدیم و جهت هم هوایی همانجا به استراحت پرداختیم. پیمایش این مسیر به همراه بارش باران پاییزی بود که میبایست از گورتکس استفاده کنیم.
تا نزدیکی کمپ یک پوشش گیاهی سرمازده وجود داشت اما پس از آن منطقه پوشیده از برف بود!
صبح روز دوم ساعت ۸٫۳۰ مجددا مسیر قله را درپیش گرفتیم، بارش مداوم برف باعث کندتر شدن حرکت ما شده بود! ساعت ۱۳٫۴۵ با رسیدن به کمپ دو در ارتفاع ۴۲۵۰ چادرها را برپا نموده و یک شب هم در آنجا ماندیم.
میانگین استراحت در مسیر تقریبا هر ۴۵ دقیقه به مدت ۱۰ دقیقه بود!
روز سوم تلاش برای صعود به قله از ساعت ۲٫۲۰ دقیقه آغاز شد، ضخامت برف انباشه شده حدود ۱۰ سانتی متر بود! با وجود سختی و سرمای هوا در ساعت ۸٫۳۰ روز جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ با شوق وصف ناشدنی بر فراز قله آرارات ایستادیم.
️از یک ساعت و نیم مانده به قله مسیر کاملا یخ زده بود و میبایست حتما از کرامپون استفاده نمود. همچنین تجهیزاتی چون دستکش پر سنگین، کلنگ و لباس های زمستانه برای این صعود مورد نیاز بود.
یک ساعت پس از صعود مسیر برگشت را در پیش گرفتیم در ساعت ۱۹٫۳۰ همان روز همگی در صحت سلامت کامل به پایین ترین نقطه کوه رسیدیم.
️به دلیل سرمای زیاد هوا در این فصل سال در مخازن کمپ یک آب آشامیدنی قابل استفاده بود اما در کمپ دو تمامی آب ها یخ زده بودند!!
درجه سختی صعود در این فصل ۹ از ۱۰ می باشد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=57805

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.