• امروز : شنبه, ۱۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 9 March - 2024
کل اخبار 24609
1

ضرورت حمایت همگانی از حیات‌وحش در دوران کرونا

  • کد خبر : 7676
  • 03 آذر 1399 - 7:21
ضرورت حمایت همگانی از حیات‌وحش در دوران کرونا
بام نیوز: شیوع کرونا و تشدید برخی مشکلات اقتصادی احتمال دستبرد به حیات وحش، آسیب رسانی به طبیعت و شکار غیرقانونی را فراهم کرده که یکی از راه‌های جلوگیری از آن و توفیق محیط‌بانان در حفاظت از محیط زیست، همراهی و حساسیت مردم است.

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز؛ آرامش حداکثری رویشگاه ها و زیستگاه های گلستان در ماه‌های ابتدایی امسال به سبب حضور اندک مردم در اکوسیستم استان ناشی از شیوع کرونا سبب شد زیست‌مندان و حیات وحش حال و روز آرامی را در نیمه نخست سال به ویژه در فصل بهار تجربه کنند که یکی از آثار آن افزایش جمعیت گونه های جانوری بود.

شیوع کرونا اگر چه خسارت‌ زیادی به بخش‌های گوناگون وارد کرد و با تعطیلی مراکز اقتصادی و آموزشی و گردشگری و منع تردد، حرکت چرخ‌های کشور را دچار وقفه ساخت اما گسترش این بیماری، خواسته یا ناخواسته فرصت بازتوانی را به طبیعت و زیست‌مندان ساکن آن داد تا پس از سال‌ها از هجمه بشر در امان مانده و نفس راحتی بکشند.

بیش از نیم قرن است که جنگل های هیرکانی در شمال ایران مورد چپاول و غارت بشر قرار دارد و گونه های گیاهی و جانوری آن مانند ببر مازندران و یا سرخدارهای کهن، منقرض شده یا در معرض نابودی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان معتقد است: اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در مرحله اول شیوع گسترده کرونا توانست نقش مهم و کلیدی در ارتقا پایداری، سلامت و بهبود کیفیت و کمیت رویشگاه های طبیعی ایفا کند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان هم گفت: غیبت مردم در طبیعت، تاثیر زیادی بر بهبود زندگی حیات وحش گذاشت که ادامه دار بودن این روند نیازمند اجرای کار فرهنگی و آشنایی بیشتر مردم با تاثیر طبیعت بر زندگی آنان است.

 

افزایش فشار اقتصادی و کاهش درآمد عمومی ناشی از فعالیت چند ماهه کرونا سبب شد در ماه های اخیر گذر سودجویان و شکارچیان غیرمجاز بار دیگر به جان منابع طبیعی گلستان بیفتد و برای جبران کمبودهای اقتصادی خود، به تاراج طبیعت و محیط زیست بپردازند.

کشف چهار لاشه قوچ وحشی در ۲۳ و ۲۴ آبان در شرق گلستان از ۶ شکارچی غیرمجاز نشان می دهد که خلوت شدن طبیعت از حضور مردم به دلیل شیوع کرونا، دلیلی بر آرامش خاطر حیات وحش از سودجویان نیست و آن ها همچنان چشم طمع به جانوران عرصه های طبیعی این استان دارند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان معتقد است: با وجود حضور شبانه روزی محیط بانان در زیستگاه های استان فعالیت شکارچیان غیرمجاز ادامه دارد.

محمود شکیبا به خبرنگار ایرنا گفت: آمار کشفیات هفته های اخیر و دستگیری شکارچیان متخلف نشان می دهد ارتباط میان افزایش شکار غیرمجاز با شیوع کرونا نیازمند بررسی بیشتر است.

وی بیان کرد: در حالی‌که شیوع کرونا بسیاری از مشاغل را تعطیل و یا فعالیت آن ها را به مقدار زیادی کاهش داد اما محیط بانان بدون کاهش ظرفیت در مناطق برفی ، دشتی ، جنگلی و دریایی گلستان با همه توان و بصورت شبانه روزی مشغول خدمت رسانی هستند.

عبدالحکیم ادریسی از اعضای کانون شکار و صید گلستان هم به ایرنا گفت: استفاده از ظرفیت مردم برای کمک به حفظ حیات وحش، یکی از راه های در امان ماندن طبیعت از طمع سودجویان و به خصوص شکارچیان غیرمجاز است.

وی بیان کرد: فرصت مناسب کاهش ورود به عرصه های طبیعی، آرامش کم نظیری را به گونه های جانوری و گیاهی گلستان هدیه کرد که ثمره آن می تواند افزایش هر چه بیشتر این گونه ها و حتی در امان ماندن برخی جانواران از خطر انقراض باشد.

به گزارش بام نیوز ، در روزهای ابتدایی سال که گلستان همچنان درگیر کرونا بود، فصل جفت گیری قرقاول ها در مناطق جنگلی استان با حداقل دست اندازی و حضور مردم آغاز شد و آرامش ناشی از محدودیت های اعمالی در ورود مردم به تفرجگاه های استان نظیر پارک ملی گلستان، زایمان قوچ و میش ها و آهوان در مناطق جنگلی و دشتی گلستان را تسهیل کرد و مرگ و میر ناشی از تلفات حیات وحش را به حداقل رساند.

در بخش آبزیان نیز فرصت بازتوانی ذخایر دریای خزر و خلیج گرگان داده شده و فصل تخم ریزی ماهیان استخوانی و مهاجرت آنها به رودخانه های شیرین با کمترین هجمه ماهیگیران غیرمجاز به اتمام رسید.

همچنین حضور نیافتن مردم در عرصه منابع طبیعی گلستان که هر ساله بیش از ظرفیت پارک ها و بوستان جنگلی و تفرجگاهی مرتعی استان رخ می داد، فرصت خوبی را برای رشد نهال های جوان، پاجوش ها و فعالیت گسترده میکرو ارگانیسم ها و توسعه پوشش گیاهی “زیراشکوب جنگلی” فراهم کرد.

طبق اعلام دیروز یکشنبه رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان مجموع بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان با پنج نفر افزایش نسبت به روز قبل به ۵۰۴ نفر رسید.

گرگان، آق‌قلا، بندرترکمن و کلاله در وضعیت قرمز، شهرستان‌های کردکوی، بندرگز، گمیشان، علی‌آباد کتول، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه در وضعیت نارنجی و شهرستان رامیان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7676
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.