2

قوانین طلایی برای کوه‌نوردان

  • کد خبر : 30152
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
قوانین طلایی برای کوه‌نوردان
بام نیوز: هرگونه تجهیزات پزشکی شخصی مورد نیاز را تامین کرده و استفاده آن را قبل از مراجعه به کوهستان بیاموزید. بیمه سفر و سلامت خود را مطابق فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده تنظیم کنید.

این سری از قوانین کوه‌نوردی توسط فدراسین بین‌المللی سنگ‌نوردی و کوه‌نوردی ارایه شده و به پیشنهادات کلی برای راهنمایی افراد تازه‌کار و کم‌تجربه اشاره دارد:

قبل از عزیمت به کوهستان

اهداف و سطح فعالیت‌های خود را بر اساس شرایط واقعی سلامت و آمادگی جسمانی‌تان انتخاب کنید. با خودتان صادق باشید.

هرگونه بیماری مزمن می‌بایست به شکل صحیح درمان شود. از تامین مقدار مناسب داروهایی که به شکل منظم استفاده می‌شوند و برای انجام برنامه کافی هستند، اطمینان حاصل کنید.

اگر به سلامتی‌تان شک دارید، با پزشک مشورت کنید.

هرگونه تجهیزات پزشکی شخصی مورد نیاز را تامین کرده و استفاده آن را قبل از مراجعه به کوهستان بیاموزید. بیمه سفر و سلامت خود را مطابق فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده تنظیم کنید.

قبل از رفتن به برنامه

پیش‌بینی هواشناسی محلی، توصیه‌های محلی در مورد مسیرها و محدودیت‌های زمانی را در نظر بگیرید.

مقصد سفر، مسیر، زمان بازگشت مورد انتظار و سایر اطلاعات را ثبت کنید.

تجهیزات را فراموش نکنید. غذا و نوشیدنی کافی، لباس کوه‌نوردی مناسب، تجهیزات اساسی برای شرایط اضطراری، جعبه کمک‌های اولیه، عینک آفتابی، کلاه و…

شماره تلفن امداد محلی را یادداشت کنید.

در طول برنامه

در ۳۰ دقیقه اول برنامه به آرامی حرکت کنید تا بدن به خوبی گرم شود.

در صورت امکان هر ۲-۳ ساعت یک بار غذا بخورید و مایعات بنوشید. باید کمی غذا بخورید و مایعات زیاد مصرف کنید، حتی اگر گرسنه و تشنه نباشید. یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده (بیسکوییت، پاوربار و غیره) مصرف کنید. از مصرف الکل پرهیز کنید.

ذخایر بدنی کودکان و سالمندان کمتر از بزرگسالان است. آن‌ها در مقایسه با بزرگسالان به استراحت، نوشیدن و غذای بیشتر نیاز دارند.

با توجه به امکان، در ارتفاع بالای ۲۵۰۰-۳۰۰۰ متر، ارتفاع خواب را بیش از ۳۰۰-۵۰۰ متر افزایش ندهید. علاوه بر این، به ازای هر سه روز کوه‌نوردی، یک شب اضافی را در همان ارتفاع سپری کنید. در صورت امکان در بالاترین نقطه صعود شده نخوابید و برای استراحت به ارتفاع پایینتر بازگردید.

در صورت بروز اتفاقات

در صورت خراب شدن هوا، ارتفاع کم کنید و از قلل، خط‌الراس‌ها، تیرهای برق و درختان فاصله بگیرید. در غارهای کوچک و زیر قسمت‌های معلق (مانند طاقچه‌ها و نقاب‌ها) پناه نگیرید.

افراد آسیب‌دیده یا بیمار را نباید تنها گذاشت. (نکته: عدم آشنایی زبانی یک عامل خطر است! شخصی که در کنار فرد بیمار می‌ماند باید با وی صحبت کند.) درمان لازم را انجام داده و از فرد آسیب‌دیده در برابر سرد شدن بیشتر محافظت نمایید. در موارد مهم درخواست کمک کنید.

اگر کسی در هر نقطه از سفر احساس خوبی ندارد، به سرعت در مورد نحوه بازگشت فکر کنید(!) اگر در ارتفاع بیمار شده‌اید، علائم آن به خاطر ارتفاع خواهد بود مگر اینکه خلاف آن اثبات شود. بالاتر نروید، اگر حالتان بدتر شد بلافاصله ارتفاع کم کنید.

در مورد موقعیت واقعی خود بر روی نقشه یا جی‌پی‌اس دقت کنید. آگاهی از موقعیت صحیح به شما کمک می‌کند تا در مورد اضطراری و نجات سریعا موقعیت‌یابی کنید.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=30152

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.