• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

استفاده از دیپلماسی و تبادل تجربیات برای مدیریت اثرات فرا مرزی زیست محیطی

  • کد خبر : 71730
  • 15 اسفند 1400 - 8:57
استفاده از دیپلماسی و تبادل تجربیات برای مدیریت اثرات فرا مرزی زیست محیطی
بام نیوز:معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه پنجمین مجمع محیط زیست ملل متحد و به منظور بررسی چگونگی همکاری میان دو کشور با وزیر محیط زیست، جنگل و تغییر اقلیم هند دیدار کرد.

به گزارش بام نیوز و بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در ابتدای این دیدار دکتر علی سلاجقه – معاون رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سابقه تاریخی و مشترکات فرهنگی دو کشور، بر استمرار همکاری ها در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، اقلیم، جوامع محلی، محیط زیست، مدیریت منابع آب و حیات وحش تأکید کرد.

وی گفت: باتوجه به تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر آب و هوا و تنوع زیستی، شهروندان ایرانی با این واژه ها آشنا هستند و قطعا انتظار دارند که راه حل مقابله با این تغییرات و اثرات آن را پیدا کنیم. در این راستا با کشورهای همسایه و دیگر کشورها ملاقاتها و مذاکراتی برای حل مسائل و کاهش اثرات منفی این پدیده بر محیط زیست انسانی و طبیعی داشته ایم.

سلاجقه افزود: هند تجارب ارزنده ای در حفاظت از حیات وحش دارد که از این تجربیات استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر باتوجه به شرایط تحریمی حاکم، ایران بر ظرفیتهای داخلی خود در قالب شرکتهای دانش بنیان در موضوعاتی از جمله انرژی های تجدید پذیر و مشارکت مردمی با ایجاد معیشت پایدار از طریق طبیعت گردی متکی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود بیش از هزار تالاب در ایران، تصریح کرد: از این میان، ۱۸ تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. البته وضعیت بسیاری از تالابها مناسب نبوده و در معرض خطر است که باتوجه به شرایط اقلیمی، برنامه های احیا و حفاظتی در حال اجراست.

وی تاکید کرد: درخصوص مدیریت محیط زیست شهری نیز در حوزه های مختلف از جمله فاضلاب شهری و پسماند و پایش صنایع برنامه هایی درحال اجراست.

سلاجقه در ادامه تاکید کرد: باتوجه به اینکه اثرات فرا مرزی زیست محیطی است، قطعا دیپلماسی، تبادل تجربیات و مذاکرات دوجانبه میان کشورها در حوزه محیط زیست بسیار مهم و اثرگذار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست متذکر شد: همزمانی پنجاهمین سال تأسیس برنامه محیط زیست ملل متحد و پنجاهمین سال تأسیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، حکایت از پیشینه و سابقه طولانی حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و حیات وحش در ایران دارد و از جنابعالی رسماً جهت شرکت در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران که خردادماه آینده در تهران برگزار می شود، دعوت می کنم.

در ادامه این دیدار، بوپِنر یاداو – وزیر محیط زیست، جنگل و تغییر اقلیم هند با تشکر از دعوت معاون رئیس جمهور کشورمان، گفت: آغاز روابط دیپلماتیک ایران و هند به سال ۱۹۴۷ باز می گردد ضمن اینکه زبان و فرهنگ و سنت بسیار نزدیکی با یکدیگر داریم. زبان فارسی از لحاظ زبان شناسی و از لحاظ فرهنگی بر ادبیات هند تأثیر خود را گذاشته است و اشعار بسیاری داریم که با تأثیر از این زبان شکل گرفته است.

وی افزود: ما اخیراً با توجه به افزایش تأثیرات تغییر اقلیمی، قانون تنوع زیستی را به‌منظور تعامل بیشتر با جوامع محلی، سرمایه‌گذاری، پژوهش و افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای حفظ تنوع زیستی اصلاح کردیم. در خصوص بیابان‌زدایی نهاد ویژه‌ای داریم و به دنبال استفاده صحیح از منابع آبی هستیم. شرایط جغرافیایی و اقلیمی ایران و هند در برخی مناطق شباهت‌هایی دارد که می‌توانیم با همکاری مشترک برای حفظ و احیای اکوسیستم‌ها و بیابان‌زدایی، برنامه‌های حفاظتی خود و حفظ حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی را گسترش دهیم.

وزیر محیط‌زیست هند در ادامه تصریح کرد: هند با امضای توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵، با آغاز سرمایه‌گذاری در حوزه تغییر اقلیم، مرکزی را در نزدیک دهلی‌نو در خصوص انرژی‌های تجدید پذیر تأسیس کرد. امیدواریم ایران نیز عضوی از این شبکه باشد و در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: در این راستا نخست‌وزیر هند، برنامه‌هایی تحت عنوان زندگی دوستدار محیط‌زیست تدوین و ابلاغ کرده که ما بر اساس این راهبرد در حوزه محیط‌زیست فعالیت خواهیم کرد.

وزیر محیط‌زیست هند خاطرنشان کرد: به اشتراک‌گذاری دانش و تجربه در خصوص انرژی‌های تجدید پذیر ازجمله خورشیدی، بادی و هیدروژنی می‌تواند میان دو کشور پیگیری شود. مشارکت مردمی در مصرف بهینه انرژی بسیار حائز اهمیت است. در حوزه مشارکت مردمی نیز می‌توانیم با همدیگر همکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کنوانسیون رامسر در یکی از شهرهای مهم شما گشوده شد، گفت: ۴۹ تالاب هند در سایت رامسر ثبت‌شده است و امیدواریم در هفتادمین سالگرد استقلال هند، هفتاد تالاب را ثبت نماییم.

وزیر محیط‌زیست هند تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید هند در صیانت از ببر، پیشرو و باتجربه است و ۷۲ منطقه حفاظت‌شده از ببر در این کشور وجود دارد که ۱۴ منطقه ثبت بین‌المللی شده‌اند. متأسفانه یکی از گونه‌ها یعنی یوزپلنگ را از دست دادیم که فقط در ایران وجود دارد. امسال برنامه ورود یوزپلنگ نامیبیایی را در دستور کارداریم. ما معتقدیم بر اساس مسئولیت جهانی باید تلاش کنیم همین تعداد یوزپلنگ در ایران حفظ شود لذا آمادگی داریم تجربیات حفظ ببرها را برای حفظ یوزپلنگ در اختیار ایرانی‌ها قرار دهیم تا نسل یوزپلنگ آسیایی حفظ شود.

در پایان این دیدار، دکتر سلاجقه اعلام کرد که در سال آینده نشست بین‌المللی تحت عنوان حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ایران برگزار خواهد شد و قطعا از ظرفیت همه کشورها به‌ویژه هند در این زمینه استفاده خواهیم کرد. تبادل تفاهم‌نامه محیط زیستی تسهیل گر بسیاری از همکاری‌ها خواهد شد که  در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=71730

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.