• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل اخبار 24703
2

اصول تهیه برنامه سفر در کوتاه ‌ترین زمان

  • کد خبر : 79841
  • 21 آبان 1401 - 17:22
اصول تهیه برنامه سفر در کوتاه ‌ترین زمان
بام: برنامه‌ریزی برای هر کاری بسیاری کاربردی و مهم است. اگر پیش از اقدام به انجام عملی، درباره آن فکر و برنامه‌ریزی کنیم، مطمئنا نتیجه مطلوب‌تری حاصل خواهد شد. این مسئله درباره سفر و مسافرت نیز صدق می‌کند.

سفر چه کوتاه مدت باشد و چه بلند مدت، نیاز به یک سری اصول برای آماده‌سازی دارد. گردشگران حرفه‌ای معمولا قادرند در کمترین زمان ممکن مراحل آماده‌سازی برای یک سفره غیرمنتظره را نیز انجام دهند. ولی این کار برای بیشتر افراد ممکن است دشوار باشد. ما به شما چند اصول تهیه برنامه سفر در کوتاه‌ترین زمان ممکن را نشان می‌دهیم تا بتوانید سفر آسوده و دلپذیری را تجربه کنید.

 چرا برنامه ریزی سفر مهم است؟

برنامه‌ریزی سفر بویژه برای افرادی که به عنوان تورلیدر یک تور مسافرتی جمعی از گردشگران را برای بازدید از یک مکان برعهده می‌گیرند، بسیار مهم است. اگر برنامه‌ریزی متناسب با محلی که قرار است از آن دیدن کنید صورت نگرید، ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به شما و گروهتان وارد کند. مثلا گروهی که با جغرافیای یک منطقه بی‌تجربه یا ناآشنا هستند، ممکن است با سفر در مناطق مستعد سیل یا در امتداد بالای خط الراس آسیب‌پذیر در برابر فعالیت رعد و برق، خود را در معرض خطر قرار دهند. یا گروه‌هایی که به سرزمین‌های خشک مثل کویر کرمان سفر می‌کنند، معمولاً آب کافی یا راهی برای تصفیه آب از منابع طبیعی حمل نمی‌کنند. اگر شما برنامه‌ریزی درست نداشته باشید، با تجهیزات متناسب با هر منطقه سفر نکنید، با قوانین کشور یا منطقه‌ای که به آن سفر کردید آشنا نباشید، حتی ممکن است هرگز به مقصد مورد نظرتان نرسید، آسیب‌های جدی ببینید و مقدار زیادی از پولی که هزینه کردید را هدر دهید.

 مقصدتان را مشخص کنید

پیش از همه چیز دقیقا مشخص کنید قصد دارید کجا بروید. اینکه به فرض سوار ماشینتان شوید و از ساری به سمت غرب برانید و پس از سه روز، بدون برنامه خاصی، سر از اصفهان دربیاورید و سفرتان را پس از خوردن ناهار در تبریز به پایان برسانید، چندان عاقلانه نیست. درنتیجه قبل از بستن چمدان‌هایتان، مهم‌ترین چیز در مورد هر سفری این است که بدانید کجا می‌خواهید بروید. شما نیز مانند اکثر مردم، احتمالاً ده‌ها مقصد دارید که آرزوی بازدید از آن‌ها را دارید. تصمیم‌گیری برای اینکه کجا بروید می‌تواند دشوار باشد؛ اما تحقیق درباره هر مقصد می‌تواند به آسان‌تر شدن تصمیم کمک کند و درک کامل‌تری از آن به شما بدهد. به فرض شما نمی‌توانید با همان لباسی که در دی‌ماه به تور کیش می‌روید به ارومیه سفر کنید. پس باید همه چیز را درنظر بگیرید.

اطلاعات کامل در مورد مقصد بدست آورید

تحقیقات شما باید شامل مکان‌هایی برای رفتن، اطلاع درباره بهترین محله‌ها یا خیابان‌های شهر مورد نظر، محل اقامت و ترتیبات سفر باشد. به عنوان مثال، مکانی که قصد دارید برای دیدن آن بروید، به فرض حمام فین کاشان، با پای پیاده قابل رفتن است یا حتما باید ماشین کرایه کنید یا از وسایل نقلیه عمومی نیز می‌توانید استفاده کنید؟ یا اگر قصد دارید به یک مکان در ارتفاعات مازندران بروید، به تنها قادر به رفتن هستید یا باید از مردم محلی و یک بلد راه کمک بگیرید؟ به لطف شگفتی‌های اینترنت، همه این اطلاعات در دسترس شماست. اما پرس‌وجو از مردم محلی نیز بسیار راهگشا خواهد بود. به علاوه می توانید با رزرو ویلا آنلاین سفر راحت تری را تجربه کنید.

اهداف سفر خود را شناسایی و ثبت کنید

هدف شما از این سفر چیست؟ آیا قصد دارید تنها برای کافه و رستوران‌گردی به یک مقصد بروید؟ در سال‌های اخیر این شکل از سفرکردن که تنها به قصد امتحان کردن غذاهای محلی یک شهر صورت می‌گیرد بسیار رواج یافته است. مثلا این اتفاق در رشت به کرات می‌افتد یا در مشهد نیز که به کافه‌ها و رستوران‌هایش شهرت دارد، هم بسیار دیده شده است. یا اینکه هدفتان تنها بازدید از مکان‌های طبیعی، شامل کوه، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های یک شهر است. مثلا سفر به خرم‌آباد برای گردش در جنگل‌های زیبای این شهر. در این حالت باید توجه کنید که داشتن امکانت اولیه طبیعت‌گردی ضروری است. گاهی نیز تنها هدف از سفر خرید و پاساژگردی است. این اتفاق بیشتر در سفر به استانبول یا سفر به وان ترکیه اتفاق می‌افتد. سفر به قشم و کیش نیز در همین دسته است. هدف دیگر شما از سفر به یک مقصد ممکن است استفاده از امکانت تفریحی آن باشد. مثلا رفتن به شهربازی‌ها، استخرها، پارک‌ها و … درنتیجه باید در برنامه‌ریزی سفر هدفتان از سفر را مشخص کنید.

اصول تهیه برنامه سفر در کوتاه ‌ترین زمان

در مورد بودجه خود تصمیم بگیرید

جایی که می روید و کاری که انجام می دهید به شدت به بودجه در دسترس شما بستگی دارد. همه افراد پول زیاد برای رفتن به هرجا که دلشان می‌خواهد را ندارند؛ بنابراین دانستن بودجه شما به شما امکان دسترسی به مقاصد و جاذبه‌های خاص هر مقصد را می‌دهد. مثلا در سفر به کیش شما باید مشخص کنید که بودجه‌تان تا چه حد امکان استفاده از تفریحات آبی موجود در جزیره را به شما می‌دهد. یا در سفر به رشت تا چه اندازه می‌توانید در رستوران‌های آن غذا بخورید. بودجه می‌تواند شامل عواملی مانند ترتیبات سفر، اقامت، غذا، دسترسی به جاذبه‌های دیدنی، بودجه عمومی، پول نقد اضطراری و غیره باشد. بویژه محل اقامت و وسیله حمل و نقل بسیار اهمیت دارد.

اصول تهیه برنامه سفر در کوتاه ‌ترین زمان

بلیطتان را رزرو کنید

فرقی نمی‌کند که بلیط هواپیما باشد یا قطار؛ در هر حال مهم‌ترین کار در یک سفر برنامه‌ریزی شده این است که از رزور شدن بلیط اطمینان حاصل کنید. چون ممکن است در لحظه آخر نتوانید بلیطی پیدا کنید و تمام برنامه‌ریزی‌هایتان هدر خواهد رفت. این مسئله به‌خصوص در سفرهای خارجی بسیار مهم است. مثلا شما نمی‌توانید یک روز پیش از سفر به پاریس تازه به فکر خرید بلیط هواپیما پاریس باشید. یا به فرض در روزهای آخر اسفند و عید نوروز، تمام بلیط های قطار مشهد فروخته خواهند شد و شما روز پیش از سال نو نمی‌توانید به دنبال خرید بلیط قطار تهران مشهد باشید.

مجموعا اینکه چقدر از قبل باید بلیط‌های خود را رزرو کنید تا حداکثر صرفه جویی را داشته باشید، بسته به جایی که می روید متفاوت است. به عنوان یک قاعده کلی، اگر در فصل اوج آن به مقصدی سفر می‌کنید، باید هر چه زودتر بلیط خود را خریداری کنید؛ ولی اگر خارج از فصل باشید، عجله کمتری وجود دارد. برای تعطیلات هم همینطور است. برای رزرو هتل، بلیط هواپیما و قطار، به سایت سفرمارکت بروید. در سفرمارکت بهترین بلیط‌های موجود در هر مسیر پروازی با کمترین قیمت به شما نشان داده می‌شوند. سفرمارکت در اقدامی تازه، امکان خرید بلیط قطار را نیز فراهم کرده است.

چمدان خود را بر اساس نوع سفر ببندید

شما با توجه به مکانی که می روید به کالا و لباس مناسب نیاز دارید. اگر به منطقه مرتفع یا تپه‌ای سفر می‌کنید، فراموش نکنید که لباس‌های پشمی را در کیف خود قرار دهید و کاپشن‌های بادگیر داشته باشید. اگر قصد طبیعت‌گردی دارید، وسایل اولیه کمپینگ را با خود داشته باشید. سعی کنید با یک پاوربانک سفر کنید که همیشه شارژ داشته باشید. همیشه یک کیت پزشکی کمک‌های اولیه، مشعل، چراغ قوه و مقداری آدامس یا آبنبات همراه خود داشته باشید. اگر برای یک سفر کوهنوردی می‌روید، وسایل سبک و ضروری را ببندید و در مجموع در هر سفری، با کمترین وسایله ممکن سفر کنید.

** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=79841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.