• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

اهمیت VO2 Max برای کوهنوردان

  • کد خبر : 18168
  • 22 دی 1399 - 19:58
اهمیت VO2 Max برای کوهنوردان
بام نيوز:کوهنوردان می‌توانند با انجام تمرینات اینتروال روی پله‌ها،تپه‌ها و یا تردمیل شیب دار وضعیتی که حین صعود دارند را شبیه‌سازی کنند.

‏به گزارش خبرنگار بام نيوز، VO2 Max این عبارت به معنای بیشترین میزان اکسیژن در میلی لیتر است که شما می‌توانید طی ۱ دقیقه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در سطح دریا مصرف کنید. (maximum volume (V) of oxygen (O2) in milliliters)در واقع این معیار برای اندازه گیری ظرفیت هوازی فرد به کار می‌آید.
مطالعات نشان می‌دهند که شما می‌توانید با انجام فعالیتهای منظم ورزشی و افزایش ضربان قلب خود به میزان ۶۵ تا۸۵ درصد حداکثر آن به مدت ۲۰ دقیقه و هر هفته ۳ تا ۵ بار VO2 Max خود را افزایش دهید.

 

چرا VO2 Max برای صعود کنندگان به ارتفاعات بالا اهمیت دارد؟
قطعا به دلیل آنکه میزان فشار اکسیژن در ارتفاعات بالا کاهش می‌یابد و توانایی ورزشکار را تحت تاثیر خود قرا می‌دهد و افزایش VO2 Max می‌تواند به فرایند اکسیژن رسانی شما کمک کند. البته توجه داشته باشید که لزوما افزایش این معیار و عدد به معنی تضمین صعود شما به ارتفاعات بالا نیست چرا که بسته به نوع ساختار بدن شما ممکن است با بیماری‌هایی نظیر بیمار حاد ارتفاع، ادم مغزی یا ریوی مواجه شوید.

چگونه VO2 Max خود را افزایش دهیم؟
کوهنوردان می‌توانند با انجام تمرینات اینتروال روی پله‌ها،تپه‌ها و یا تردمیل شیب دار وضعیتی که حین صعود دارند را شبیه‌سازی کنند. توجه به این نکته ضروری است که اگر ضربان قلب شما در فاصله ریکاوری تمرینات اینتروال از ۱۲۰ در دقیقه کمتر نشد، شما نیاز دارید که فاصله ریکاوری بین تمرینات اینتروال یا پله نوردی یا تپه نوردی خود را افزایش دهید. به هر میزان که سیستم قلبی عروقی و تنفسی شما پیشرفت داشت شما می‌توانید از زمان ریکاوری مابین تکرار تمرینات کم کنید.

چرا باید از میزان VO2 Max خود مطلع باشیم؟
با دانستن عدد مربوط به VO2 Max و مقایسه با استاندارهای مربوط به سن و نوع فعالیت می‌توانید با انجام تمرینات و فعالیتهای ورزشی نسبت به افزایش این عدد و معیار اقدام کنید. افزایش VO2 Max شما به معنای صعود سریع‌تر، سپری کردن زمان کمتری در منطقه مرگ اورست، فرود سریعتر پیش از وخامت وضعیت آب‌وهوایی است.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=18168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.