• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2

اینجا مسافران شمال دلتنگ دریا نمی‌شوند/ طبیعت کلاردشت با انسان حرف می‌زند

  • کد خبر : 72458
  • 02 فروردین 1401 - 23:17
اینجا مسافران شمال دلتنگ دریا نمی‌شوند/ طبیعت کلاردشت با انسان حرف می‌زند
بام نیوز: کلاردشت از مناطق رؤیایی شمال است که نگاه‌ها را حتی از دوردست‌ها به خود جلب می‌کند، با وجود اینکه کلاردشت دریا ندارد اما آنقدر زیبایی دارد که مسافرانی که وارد طبیعت کلاردشت می‌شوند دلتنگ دریا نمی‌شوند.

به گزارش بام نیوز، نوروز نزدیک است و این روزها هر کس به نحوی به پیشواز این عید باستانی می‌رود، مازندرانی‌ها نیز که هر ساله میزبان مسافران هستند، این روزها بیش از پیش در تب و تاب پذیرایی از گردشگران به سر می‌برند.

ببینید بخشی از این زیبایی‌ها را….

کلاردشت از  مناطق رؤیایی شمال است که نگاه‌ها را حتی از دوردست‌ها به خود جلب می‌کند، با وجود اینکه کلاردشت دریا ندارد اما آنقدر زیبایی دارد که مسافرانی که وارد طبیعت کلاردشت می‌شوند دل‌تنگ دریا نمی‌شوند.

جنگل‌های انبوه و سرسبز، رودخانه‌های پرآب، کوه‌های با عظمت به همراه یخچال‌های طبیعی و دائمی، اتصال به بزرگ‌ترین دریاچه جهان و جاده زیبا و جنگلی، کلاردشت را شهری سه فصل کرده که در میان چهار فصل سال، تابستان بی‌معنا است و مردمش تابستان را نمی‌شناسند، شهری بدون کولر، خنکای نسیم خنکش تا دوردست‌ها می‌وزد و همین موجب شد مردم این شهر با کولر غریبه باشند.

نکته مهم زیبایی خاص این دشت بهشتی و همسایگی آن با ابرها و پهنه آبی آسمان است که در تمام چهار فصل سال از بهار با تازگی و طراوت، تابستان با خنکای مطلوب ییلاقی، پاییز با جادوگری رنگ‌ها و زمستان هم با رخت سپید بر قاب طبیعت کلاردشت افسون‌گری می‌کند.

کلاردشت در حصار رشته‌کوه‌های خوش‌قدوقامت البرز پناه گرفته، تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد آنقدر دل‌چسب است آن هم وقتی این شهرستان غرق در مِهی لطیف و دیدنی در منطقه شده و تصویری رؤیایی رقم می‌زند.

*روستای مازیچال با ابرهای خامه‌ای

سفر به کلاردشت بدون دیدن جاذبه‌های روستاهای ییلاقی کلاردشت معنا و مفهومی ندارد که روستای مازیچال، از زیباترین دهکده‌های توریستی در منطقه کلاردشت بوده، سرزمینی است که فرش آن را سرسبزی طبیعت و سقفش را ابرهای خامه‌ای می‌سازد و پرتوهای نور خورشید، با سماجت، روزنه‌ای را میان ابرها پیدا می‌کنند و خودشان را به سرزمین سبز مازیچال می‌رسانند تا رؤیایی‌ترین تصویر این دهکده توریستی را به همگان نشان دهند. جنگل‌هایی که درختان خوش‌قدوقامتش در ابرها گره خورده‌اند، این دهکده ییلاقی را دیدنی کرده‌اند.

۲ هزار و ۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، از ویژگی‌های این روستای مرتفع است، به‌گونه‌ای که ابرها در این روستا غوغا می‌کنند،  تماشای اقیانوس ابری یکی از لذت‌های سفر به مازیچال است.

چند روزی از تابستان را در کلبه‌های کوچک و دنج این منطقۀ ییلاقی سپری کردن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد شد، خنکای هوای مه‌گرفته و آرامش زندگی روستایی افراد را از هیاهوی شهر و آب‌وهوای داغ تابستانی‌اش دور می‌کند، «طویدره» و «مکارود» از دیگر روستاهای ییلاقی در جاهای دیدنی کلاردشت هستند.

روستای اُجابِیت با کاخ سفید

روستای خوش‌آب‌وهوای اُجابِیت یکی دیگر از جاهای دیدنی کلاردشت است، کاخ اجابیت اکنون یکی از بناهای دیدنی کلاردشت است که با نمایی سفیدرنگ در طبیعت سرسبز روستایی، بسیار جلوه‌گر است.

این کاخ با تزئینات زیبایی همچون گچ‌بری و نقش‌ونگارهای سقف و ستون در ۲ طبقه به‌سبک معماری غربی بنا شده است.

*روستای کردیچال با بانک روستایی

خنک‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت را باید روستای کردیچال دانست که حال‌وهوایی زمستانی دارد، آب‌وهوای پاک و سرد این منطقه آن را به ییلاقی با سبک زمستانی در تابستان تبدیل کرده است.

روستای کردیچال شاهد تحولات اجتماعی بسیاری از جمله تأسیس اولین بانک و دومین مدرسه در کلاردشت بوده است؛ بنابراین، علاوه بر طبیعت رؤیایی، این روستا ویژگی تاریخی نیز دارد.

* روستای رودبارک محل رویایی کوهنوردان حرفه‌ای

در بین جاهای دیدنی کلاردشت، گزینه‌های محبوبی برای کوهنوردان نیز وجود دارد. صعود به قله علم‌کوه، از رؤیاهای هر کوهنورد حرفه‌ای است. کوهنوردان برای تحقق این رؤیا باید به روستای رودبارک در کلاردشت سفر کنند.

روستای رودبارک طبیعت دل‌چسبی دارد که علاوه بر کوهنوردان، سایر توریست‌ها نیز شیفته‌اش خواهند شد.

این روستا یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلاردشت است. از جاذبه‌های خوش‌آب‌وهوای آن می‌توان به رودخانه سردآبرود، آبشار آکاپل و یخچال‌های طبیعی دهکده اشاره کرد.

از بناهای منحصربه‌فرد روستای رودبارک، مسجد بزرگ آن است که معماری جالبی دارد. سفر به کلاردشت بدون رفتن به این روستا کامل نخواهد شد.

*جنگل مجل با عطر خاک نم‌زده

در فاصله کمی از روستای رودبارک، یکی از زیباترین جنگل‌های شمال ایران را می‌توان دید، جنگل مجل در ارتفاعات اطراف روستایی به همین نام، در ۵کیلومتری جنوب‌غربی منطقۀ حسن‌کیف واقع شده و نزدیک به روستای رودبارک است.

آب‌‌وهوای تازۀ جنگل، برگ‌های درخشان از قطرات شبنم و عطر خاک نم‌زده از لذت‌هایی است که در جنگل مجل تجربه خواهید کرد.

*دهکده هریجان

یکی دیگر از روستاهای بکر منطقه کلاردشت، دهکده هریجان است، طبیعت و آب‌وهوای این روستای فوق‌العاده با ییلاق سرسبز با دشت‌های وسیع از گل‌های خوش‌رنگ و علفزارهای سرسبز پوشیده‌شده و آبشار باریک و خوش‌قدوقامتش، از زیبایی‌های رشته‌کوه‌های البرز محسوب می‌شود.

هریجان یکی از مناطقی است که به‌دلیل آب‌وهوای خنک خود، بهار و تابستانی دل‌چسب دارد و این دو فصل بهترین زمان سفر به روستا است.

*دریاچه کوهستانی ولشت

این دریاچه یکی از جاهای دیدنی کلاردشت بوده که در ۲۲کیلومتری شمال‌شرقی کلاردشت جاخوش کرده و در واقع، از جاذبه‌های مرزن‌آباد است؛ اما به‌سبب نزدیکی به کلاردشت، گردشگران این فضای جذاب را از دست نمی‌دهند.

این دریاچه آب شیرین در فهرست میراث ملی قرار گرفته است و منظره‌ای بی‌بدیل دارد و نمای گسترۀ آب آن در حصار کوه‌های البرز، قابی دیدنی از طبیعت شمال ایران را پیش‌ِروی انسان به همراه دارد.

*آبشار اکاپل

آبشار اکاپل با ارتفاع ۲۰ متر بزرگ‌ترین آبشار کلاردشت بوده که  در بالادست منطقه رودبارک واقع است، بعد از گذر از  دره‌های کوه‌پایه‌های قلل مرتفع و علم‌کوه به آبشاری می‌رسیم که یکی از جاذبه‌های گردشگری کلاردشت است.

این آبشار در فصل زمستان یخ می‌زند و برای یخ‌نوردان بسیار جذاب است.

حسین متاجی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلاردشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: شهرستان کلاردشت منحصر به فردترین مقصد گردشگری  ییلاقی در شمال ایران و خوش آب و هوا ترین مقصد گردشگری  انبوه  در شمال ایران به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه کلاردشت شهری بدون کولر و سرزمین تاریخی با قدمت ۴هزارساله با پهنه‌های یخچال طبیعی ۶۰ میلیون ساله که بزرگترین یخچال طبیعی ایران بوده و  به آلپ ایران  معروف است، اضافه کرد: این شهرستان با ۴۵ قله با ارتفاع بیش از ۴هزار متر و علم کوه با ارتفاع ۴هزار و۸۴۸ متر دومین قله مرتفع ایران محسوب می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلاردشت بیان کرد: جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان شامل چشمه‌ها، آبشارها، تپه تاریخی کلار، جام زرین و آبشار اکاپل، جاده‌های زیبا جنگلی، تالاب دریوک و منطقه نمونه گردشگری رودبارک و نداربن است.

این مسوول با اشاره به وجود ۱۲ اثر ثبتی طبیعی و تاریخی در شهرستان کلاردشت، تصریح کرد: این شهرستان با دارا بودن ۱۷ واحد اقامتی، ۲۰۰ باب خانه مسافر، ۶ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری و   ۱۲ مرکز اطلاع رسانی مسافران و رزرواسیون، ۵ کارگاه صنایع دستی و همچنین با برپایی نمایشگاه صنایع در ایام نوروز با کمک و همدلی مدیران و مسوولان شهرستان به استقبال مهمانان و مسافران نوروزی خواهد رفت.

متاجی یادآور شد: ستاد تسهیلات سفر شهرستان در راستای توسعه و ارتقای خدمات سفر و گردشگری به کار گرفته و امیدواریم با همکاری تمامی متولیان امر در مسیر رفاه حال  هموطنان گام‌‌های اساسی برداریم.

وی گفت: باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها براساس معیارهای جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی از ظرفیت‌های غنی توسعه گردشگری بهره‌گیری کرد تا این شهر با استفاده از توان‌های بالفعل، بالقوه و محیطی به‌عنوان مقصد گردشگری ایران معرفی کنیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=72458

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.