• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
0

«بانه» شهر سیاحت و تجارت/سفری رویایی به زیبایی‌های غرب کردستان

  • کد خبر : 72456
  • 02 فروردین 1401 - 23:15
«بانه» شهر سیاحت و تجارت/سفری رویایی به زیبایی‌های غرب کردستان
بام نیوز: بانه در شمالغرب کردستان و همجوار با اقلیم کردستان عراق، یکی از مقاصد اصلی گردشگران و مسافران داخلی و خارجی شده که جدای از طبیعت‌گردی و بازدید از جاذبه‌های گردشگری، در بازارهای این شهر نیز خرید می‌کنند و سیاحت و تجارت را در واقعیت معنا می‌بخشند....

به گزارش بام نیوز، استان کردستان در غرب کشور واقع شده که از شمال با استان زنجان، از شمالغرب با آذربایجان غربی، از جنوب با استان کرمانشاه، از شرق با استان همدان و از غرب با اقلیم کردستان همسایه است.

کردستان به دلیل مهمان‌نوازی، دارابودن طبیعت بکر، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و نیز مردمانی فرهنگی به مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است و هر ساله آمار قابل‌توجهی از گردشگران به این استان سفر می‌کنند.

شهرستان بانه در شمال غربی استان کردستان و شهر بانه در فاصله ۲۶۲ کیلومتری سنندج مرکز استان و در مجاورت مرز اقلیم کردستان عراق واقع شده است.

بانه شهری کوهستانی با متوسط بارندگی ۷۵۰ میلی‌متر در سال، با جنگل‌های زیبا در در دامنه شمالی کوه زاگرس و کوه نمادین آربابا از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان است. این شهرستان در سال‌های اخیر به مهم‌ترین کانون تجاری استان و کشور تبدیل شده و در چند سال اخیر بیشترین تعداد گردشگر را به علت وجود مراکز و بازارهای خرید کالاهای ارزان، طبیعت سرسبز و توسعه‌ مراکز اقامتی و پذیرایی و مهمان‌نوازی مردم، را به خود جذب کرده است.

به دنبال سلسله گزارش‌های خبرگزاری فارس در معرفی مکان‌های تاریخی، مناطق گردشگری طبیعی و نیز آثار باستانی و گردشگری شهرستان‌های تابعه کردستان، در این گزارش مناطق دیدنی و گردشگری بانه را به مردم خوب ایران و جهان معرفی خواهیم کرد…

دریاچه سد خاکی

سد خاکی بانه در ۱۰ کیلومتری جاده بانه به سقز قرار دارد و زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است به ویژه آن که منظره زیبای آن از فراز گردنه خان نمایان است. پوشش جنگلی اطراف دریاچه از مکان‌های عمده جذب گردشگران و از مناطق دیدنی بانه است.

با توجه به تداوم خشکسالی در چند سال اخیر متاسفانه آب این دریاچه در تابستان و پاییز امسال تا حد خشک‌شدن رفت اما با بارش‌های خوب زمستانه و نزول رحمت الهی، این دریاچه جان تازه‌ای گرفته و بازهم در این مسیر پرجاذبه عشوه‌گری می‌کند.

تفرجگاه سورن

تفرجگاه سورن در ۱۲ کیلومتری جنوب شرق بانه و در مسیر جاده بانه به مریوان قرار گرفته است. این منطقه از لحاظ پوشش جنگلی، پرتراکم‌ترین نقطه شهرستان بانه است که ارتفاعات این منطقه را پوشانده و منظره زیبایی از کوه و جنگل را به وجود آورده است.

هر ساله گردشگران عاشق طبیعیت از این منطقه دیدن می‌کنند و از زیبایی‌های آن لذت می‌برند و خاطراتی را برای آینده خود رقم می‌زنند.

در این مکان یک مسجد قدیمی و یک زیارتگاه نیز وجود دارد.

روستاهای «نجنه علیا» و «هفتاش»

روستای «نجنه علیا» یکی از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان بانه است که در فاصله ۳۸ کیلومتری جاده بانه به سردشت در محیطی جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است. اهمیت این روستا به جز محیط طبیعی، بکر و زیبای آن در فراوانی چشمه‌سارها، وجود قرآن قدیمی در مسجد تاریخی آن و مجتمع شیلات کوچکی در روستا است که ماهی‌های آن طعم بسیار لذیذی دارد.

روستای «هفتاش» نیز با داشتن جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و زیارتی روستای نمونه گردشگری در بخش ننور بانه محسوب می‌شود. این منطقه به علت داشتن مناطق بکر، روستاهای زیبا و آثار زیارتی و تاریخی کهن پتانسیل و ظرفیت بالایی در جذب گردشگران دارد.

روستای هفتاش با جاذبه‌های طبیعی و بکری همچون مناطق کوهستانی، مراتع زیبا، باغ‌های میوه دشت سورن و رودخانه‌ای که در بیشتر فصول سال پرآب است، میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران است. وجود مجتمع‌های خدمات رفاهی و مردم مهمان‌نوازی که پذیرای گرشگران هستند، به این روستا رنگ و بوی دلپذیری بخشیده است.

غار شوی

غار شوی در نزدیکی بانه و در روستایی با همین نام واقع شده است. این غار طولی در حدود ۲۶۷ متر دارد که ارتفاع دهانه ورودی آن در حدود یک متر و عرض آن در حدود ۲ متر است پس از وارد شدن از دهانه نسبتا کوچک غار و گذر از چند مسیر افقی، پرتگاهی دیده می‌شود که در سمت راست آن مسیری با شیب تند و نسبتا طولانی قرار دارد و به شعبه اصلی غار منتهی می‌شود.

غار شوی پر از مسیرهای شیبدار و دهلیز است و طبعا برای غارنوردان بسیار جالب و هیجان‌انگیز است و به همین دلیل در بین طبیعت‌دوستان و غارنوردان بسیار مشهور شده است. باید توجه داشت که در بیشتر قسمت‌های این غار احتمال ریزش وجود دارد و باید با دقت از آن عبور کرد.

روستای «شوی» که در حدود ۵ کیلومتری شهر بانه قرار دارد، با داشتن جاذبه‌های طبیعی و قرارگرفتن در بین کوه‌های پوشیده از درختان جنگلی و باغات میوه جاذب گردشگریان زیادی است. این منطقه به اندازه‌ای زیبا و دلنواز است که مردم شهرستان بانه حداقل هفته‌ای دوبار برای گردش و تفریح به این روستا می‌روند.

پیرمراد و دوکانان

با اینکه بانه شهر کوچکی است اما مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری زیادی را برای علاقه مندان و بازدیدکنندگان دارد. پارک‌های جنگلی پیرمراد و دوکانان دو منطقه بارز گردشگری بانه است. این پارک‌ها در دامنه کوه‌های سرسبز آربابا و جنیره چشم‌‌انداز بسیار زیبایی دارند و به همین خاطر مقصد تفریح و استراحت گردشگران و خود مردم منطقه شده است.

«کوه آربابا» هم با ارتفاع۲۱۷۰ متر نماد سربلندی و استقامت مردمانی است که دژ مستحکم مرزهای کشور در شمالغرب کردستان هستند و از مرزهای پاسداری می‌کنند. آربابا یکی از مقاصد اصلی کوهنوردان و طبیعت‌گردان است. سال ۸۵ به همت تمام کوهنوردان، پناهگاهی روی قله فرعی آن بنا شد تا کوه‌نوردان از آن استفاده کنند.

غار سنگی حسین کوهکن

نام غاری دست‌ساز است که در منطقه میگوره از توابع بانه قرار دارد. این غار توسط فردی به نام حسین احداث شده است. این بنا از چهار خانه مجزا و ۹ اتاق تشکیل شده که در بعضی قسمت‌ها نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارند، ورودی اصلی این بنا در قسمت شمالی و پشت صخره‌ای واقع است.

با سفر به شهرستان بانه، جدای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی، می‌تواند در بازارهای آن خرید کنید و معنای واقعی و طعم شیرین سیاحت و تجارت را بچشید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=72456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.