• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

بيماریهای قلبی در کوهنوردی

  • کد خبر : 43732
  • 13 خرداد 1400 - 2:46
بيماریهای قلبی در کوهنوردی
بام نیوز: در موقع کوهنوردی، متابولیسم (سوخت و ساز) مواد شناور در خون مانند قند، کلسترول، پروتئین‌ها و اسید اوریک به بهترین وجهی صورت می‌گیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می‌کند.

تأثیر کوهنوردی

از بین رفتن چربی بدن

در موقع فعالیت ورزشی و بخصوص در کوهنوردی، کالری مورد نیاز بدن به ۳ برابر افزایش پیدا می‌کند. بدن برای تأمین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی‌های ذخیره شده را می‌سوزاند و به مصرف می‌رساند، از طرفی در موقع فعالیت ورزشی، انسان به شدت عرق می‌کند و مقداری از چربی‌های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می‌شوند.

جلوگیری از بیماریهای قند خون

در موقع کوهنوردی، متابولیسم (سوخت و ساز) مواد شناور در خون مانند قند، کلسترول، پروتئین‌ها و اسید اوریک به بهترین وجهی صورت می‌گیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می‌کند.

قوی‌تر شدن ریه‌ها

در حین کوهنوردی در ارتفاعات، فشار هوا کمتر می‌شود و نیز میزان اکسیژن موجود در ترکیب هوا کاهش پیدا می‌کند. بدن برای جبران کمبود اکسیژن و برای رفع خستگی و تنگی نفس، هورمونی به نام اریتروپویی را از طریق کلیه‌ها ترشح می‌کند که این هورمون وارد مغز استخوان می‌شود و مقدار خون‌سازی گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد. در نتیجه فعل و انفعالات فوق، مقدار هموگلوبین خون از ۱۴% به ۲۰% افزایش پیدا می‌کند. هماتوکریت از ۴۴% به ۶۰% می‌رسد و در نتیجه مقدار ظرفیت انتشاری و میزان ظرفیت تهویه ریه‌ها زیادتر می‌شود که به اصطلاح عامه، نفس آدم زیاد می‌شود و به همین علت یک کوهنورد در شرایط عادی دونده خوبی خواهد بود. بیشتر دوندگان المپیک که در ۱۵۰۰ متر و ماراتن مقام‌های بالا را کسب می‌کنند، معمولاً برای آمادگی و تقویت ریه‌هایشان در ارتفاعات بالا کوهنوردی می‌نمایند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=43732

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.