• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
کل اخبار 24710
3

تاثیرات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر کوه نوردی وکوهنوردان

  • کد خبر : 46369
  • 07 تیر 1400 - 22:11
تاثیرات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر کوه نوردی وکوهنوردان
بام نیوز: چرا باید فکر کنیم با چند تا عکس جامعه کوهنوردی خیال خواهد کرد ما کوهنورد قدری هستیم؟

تاثیرات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر کوه نوردی وکوهنوردان ( البته بهتر هست اصلاح کنم کوه پیمایان یا کوه رو ها )

مدتی هست که در فضای مجازی ( فیسبوک و اینستگرام ) شاهد عکس هایی هستیم که پر است از علامت سوال! عکس هایی از یه مسیر برفی ساده با شیب بسیار کم که توسط عکاس به اصطلاح زرنگ تا شیب ۸۰ درجه کج انداخته شده تا مسیر هرچه دشوارتر به نظر بیاید … همچنین حضور چند نفر در مسیر با کرامپون و تبر یخ و کلی طناب و پیچ یخ! مسیری که اگر یک جفت کفش مناسب به یک فرد غیر کوهنورد بدهیم بدون شک قادر به صعود همین مسیر هست!

حالا این به کنار … دزدیدن عکس های دیگران بر روی مسیر های مختلف و قرار دادن آنها در صفحه شخصی و با عنوان این که فرد در حین صعود من هستم!

برای مثال همین سال پیش یکی از کوهنوردان شهرستان … عکس های من در دیواره و گرده ی علم کوه رو از فیسبوک من برداشته و به اسم خودش توی صفحه خودش قرار داده بود!

همین الان داشتم توی فیسبوک پست ها رو مرور می کردم که به عکسی که پایین مطلب زمیمه می کنم برخوردم. عکس مربوط به تمرین تکنیک های غارنوردی دوستان تبریزی در صخره قلب ازن هست و فرد عکس رو برداشته و به اسم خودش و با عنوان تمرین تکنیک های غارنوردی در دیواره بهار قرار داده! دوست عزیزمان احمد شکری به صورت غیر مستقیم به فرد مذکور اخطار داده ولی ایشون جوابی ارائه نکرده ( در حینی که من عکس رو اسکرین می کردم آنلاین بودند )

حالا سوال؟ لایک یعنی چه؟ ارزش لایک در فضای مجازی!!!! چیست؟ لایک جمع کردن به چه قیمتی؟
چرا باید شاهد چنین رفتارهایی باشیم؟ چرا باید در فضای مجازی دنبال عرض اندام باشیم به جای این که در محیط کوهستان به فعالیت سالم و بدون هیاهو بپردازیم؟ ( هر چند عرض اندام در کوهنوردی هیچ معنایی ندارد! )

چرا باید فکر کنیم با چند تا عکس جامعه کوهنوردی خیال خواهد کرد ما کوهنورد قدری هستیم؟
چرا باید وقتی توان صعود یخچال شمالی سبلان را در زمان ایده آل نداریم ( از نظر بنده زمان ایده ال زمانی هست که کمترین آسیب را به یخچال شمالی می رساند – از نظر استحکام یخ – ) و به عشق چند تا عکس برای شبکه های اجتماعی در برج مرداد اقدام به صعود یخچال شمالی کنیم که برف چالی بیش نیست و به جز آسیب به یخچال شمالی در خطر نابودی هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد و از لحاظ ارزش صعود تقریبا صفر هست!

در نهایت همین قدر که زباله های انسانی به کوهنوردی و آینده ی کوهنوردی کشور آسیب می زند همین رفتار ها هم به همان اندازه در آسیب رسانی به کوهنوردی سهیم است…!

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=46369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.