• امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل اخبار 24696
2

تجهیزات سالن‌های سنگ‌نوردی کردستان نیازمند بروزرسانی است

  • کد خبر : 23139
  • 15 بهمن 1399 - 21:15
تجهیزات سالن‌های سنگ‌نوردی کردستان نیازمند بروزرسانی است
بام نیوز: رییس هیات کوهنوردی استان کردستان گفت: امکانات و تجهیزات سالن‌های سنگ‌نوردی در بسیاری از شهرستان‌ها نیازمند بروزرسانی و بازسازی است.

شیوا زندی در گفت‌وگو با خبرنگار بام نیوز، ورزش کوهنوردی را جزو رشته‌های پرطرفدار مردم دنیا دانست و افزود: این ورزش  برخلاف بسیاری از رشته‌های ورزشی دارای طیف وسیعی از کوهپیمایی ساده تا هیمالیانوردی و سنگ‌نوردی و یخ‌نوردی است.

وی کردستان را به دلیل وضعیت توپوگرافی و جغرافیایی برای کوهنوردی مناسب دانست و  افزود: به دلیل حضور ورزشکاران توانمند در رشته‌های مختلف زیرمجموعه کوهنوردی این ورزش جزو ورزش‌های شاخص استان است.

رییس هیات کوهنوردی استان کردستان تعداد افراد دارای بیمه ورزشی و ثبت شده در سامانه فدراسیون کشور را ۴۰۰ نفر ذکر کرد.

وی علاقه بانوان به طبیعت‌گردی در استان را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: در سال‌های اخیر گرایش بانوان به کوهپیمایی افزایش یافته است.

وی کوهپیمایی، سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی، غارنوردی، دره‌نوردی، اسکی کوهستان و دو کوهستان و اعزام تیم‌ها به خارج از کشور بمنظور صعودهای هیمالیانوردی را از زیرشاخه‌های کوهنوردی عنوان کرد.

وی اظهارکرد: امکانات موردنیاز برای کوهنوردی مربوط به بسترهایی است که در طبیعت وجود دارد و در فضاهایی مانند جان‌پناه، پناهگاه، قرارگاه در کوه‌ها مورد نیاز است.

زندی امکانات استان در زمینه شاخه‌های سنگ‌نوردی و صعودهای ورزشی بسیار محدود برشمرد و گفت: بجز شهرستان سقز دیوار بلندی جهت تمرین ورزشکاران برای مسابقات سرعت وجود ندارد.

رییس هیات کوهنوردی استان کردستان یادآور شد: تاکنون سالن اختصاصی و خانه کوهنوردی در مرکز استان به این رشته اختصاص داده نشده است.

وی گفت: در این راستا با اداره کل ورزش و جوانان و فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی رایزنی‌هایی انجام شده است، امید است با مساعدت مدیرکل ورزش تا پایان سال جاری خانه کوهنوردی به هیات کوهنوردی اختصاص داده شود.

به گفته وی، برنامه‌ریزی و پی‌گیری لازم بمنظور تجهیز سالن در برنامه کاری هیات قرار دارد.

زندی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ فعالیت تخصصی در حوزه‌های مختلف کوهنوردی به باشگاه‌ها واگذار شده است، گفت: برگزاری دوره‌های تخصصی بعهده باشگاه‌ها و در موارد خاص بعهده هیات‌های کوهنوردی است.

به گفته رییس هیات کوهنوردی استان کردستان، در راستای ارتقای دانش عمومی مربیان کلاس‌های دانش‌افزایی در سطوح مختلف کوهپیمایی عمومی برگزار شده است.

وی فعال‌سازی کمیته‌های تخصصی زیرمجموعه هیات و برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف را از فعالیت‌های این مدت عنوان کرد و افزود: بمنظور آموزش‌های موردنیاز جهت تشکیل تیم های امداد و نجات کردستان تفاهم نامه هیات و هلال احمر منعقد شده است.

زندی با اشاره به برگزاری اردوهای استعدادیابی از سوی اداره کل ورزش و جوانان گفت: فضای ورزشی موردنیاز برای فعالیت‌های سنگ‌نوردی در استان محدود است.
وی اظهار کرد: این رشته‌ها وارد بازی‌های المپیکی شده است و در سایر  فعالیت‌‌های حوزه کوهنوردی صعود به قلل مرتفع در حد مقام المپیک معادل‌سازی می‌شود.

زندی با اشاره به اینکه کوهنوردی به دلیل عجین بودن با طبیعت تاثیر عمیقی در سلامت جسم و روان افراد دارد اظهارکرد: این ورزش به بهبود  و درمان مشکلات روانی بیماران روانی کمک می‌کند و علایم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.

وی افزود: در گذشته حمایت‌های وزارت ورزش و فدراسیون بسیار گسترده‌تر بود اما امروز به دلیل محدودیت منابع مالی حمایت‌ها کم شده است و تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات یا اعزام تیم‌ها به خارج مانند گذشته حمایت نمی‌شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=23139
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.