• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
2

حیله ور، روستایی در دل خاک

  • کد خبر : 25667
  • 24 بهمن 1399 - 11:14
حیله ور، روستایی در دل خاک
بام نیوز: روستای زیر زمینی حیله ور آنطور که از اسمش پیداست،
آذربایجان شرقی استانی با طبیعتی بکر، آب و هوای کوهستانی و جاذبه‌های تاریخی منحصر به فرد می‌تواند به یکی از مقاصد گردشگری مطرح کشور تبدیل شود. وجود اماکنی خاص و تاریخی با قدمتی بسیار زیاد این استان را برای گردشگران جذاب کرده است. یکی از این آثارتاریخی روستای زیرخاکی حیله ور در جوار روستای تاریخی و کله قندی کندوان است. کندوان، یکی از سه روستای صخره ای جهان است، روستایی با عجایب بسیار که سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند، در مسیر دو کیلومتری این روستا، روستای دیگری است که در شگفتی ساخت سکونتگاه انسانی و دامی کم از کندوان ندارد، آنطور که اسناد تاریخی می‌گویند زندگی در این روستا، مقدمه ای برای زندگی  در دل صخره‌ و ایده‌ای  برای شکل‌گیری روستای کندوان  در ذهن مردمان آن روزگار بوده است. روستای تاریخی حیله ور در شمال شهر اسکو و در۴۴ کیلومتری شهر تبریز و۲ کیلومتری شمال کندوان واقع شده است. اثر معماری دهکده در پای یکی از ارتفاعات شمال غربی مجموعه آتشفشانی سهند کنده شده و بنا به دلایل متعدد از اهمیت و موقعیت ویژه‌ای برخورداربوده است.
روستای زیر زمینی حیله ور آنطور که از اسمش پیداست،  مکری برای دشمنان بوده است،گفته می شود زمانی که دشمنان به کندوان حمله می کردند اهالی در این غارها پنهان می شدند. روستای تاریخی حیله ور که شیوه معماری آن نیز منحصر به فرد بوده و خانه های آن در دل زمین کرانی بصورت زاغه های زیبا و با سبک معماری بسیار عالی کنده شده، از استتار کافی برخوردار بوده و از فاصله نه چندان دور قابل رویت نیست ولی تمامی این خانه های زاغه ای که بیش از دویست واحد تخمین زده می شود دراثر حمله مغول ها در قرن هفتم هجری از سکنه خالی شده اند.

عکس: مریم ابراهیمه

  • حیله ور و کندن آن در دل کوهها و زیرزمین پیشینه‌ای بود برای کندن ماهرانه کندوان و انتخاب هوشمندانه آن. حیله ور مربوط به دوره‌ای است که انسان و دام در کنار هم زندگی می‌کنند.روستای تاریخی حیله ور که شیوه معماری آن منحصر به فرد و خانه های آن در دل زمین بصورت زاغه های زیبا و با سبک معماری بسیار عالی کنده شده و حتی قابل قیاس با خانه های صخره ای کندوان است،به لحاظ اینکه خانه ها در دل زمین حفاری شده، از استتار کافی برخوردار بوده و از فاصله نه چندان دور قابل رویت نیست نام حیله ور به خود گرفته است ولی تمامی این خانه های زاغه ای که بیش از دویست واحد تخمین زده می شود دراثر حمله مغول ها در قرن هفتم هجری از سکنه خالی شده اند.در کف اتاق های مذکور تنوری جهت پخت وپز و احتمالا گرما، در فصول سردتعبیه گردیده است،به طور کلی در ساختو طراحی این واحدهانگهداری و دفاع از دام ها بیشتر از سایر مواردمد نظر سازندگان آن بوده است.

  • کندوان، یکی از سه روستای صخره ای جهان است، روستایی با عجایب بسیار که سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کندروستای تاریخی حیله ور در شمال شهر اسکو و در۴۴ کیلومتری شهر تبریز و۲ کیلومتری شمال کندوان واقع شده است. اثر معماری دهکده در پای یکی از ارتفاعات شمال غربی مجموعه آتشفشانی سهند کنده شده است و بنا به دلایل متعدد از اهمیت و موقعیت ویژه ای برخورداربوده استروستای دستکند حیله ور اگرچه امروز خالی از سکنه می باشد ولی حقیقتا یکی از شگفتی ها تاریخ انسان در آذربایجان به شمار می رود که البته چندان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

  • معماری این دستکندها بی نظیر است و گویا در این دستکندها علاوه بر محل هایی برای سکونت خود محل هایی برای سکونت زیر زمینی دام های خود نیز داشته اند و در این دستکند ها انسان و حیوان همزیستی نزدیکی با هم داشته اند. شاید در قدیم خطراتی انسان را بر روی زمین تهدید می کرده است و انسان ها تصمیم به زندگی در زیر زمین می گرفته اند.معماری این دستکندها بی نظیر است و گویا در این دستکندها علاوه بر محل هایی برای سکونت خود محل هایی برای سکونت زیر زمینی دام های خود نیز داشته اند و در این دستکند ها انسان و حیوان همزیستی نزدیکی با هم داشته اند. شاید در قدیم خطراتی انسان را بر روی زمین تهدید می کرده است و انسان ها تصمیم به زندگی در زیر زمین می گرفته اند.در حال حاظر آثار به جای مانده ازاین روستا شامل قطعات سفالهای ساده و لعاب دار دوران اسلامی است، اگرچه این سفالینه هاچندان متنوع نیستندبا این حال در میان انهاتکه سفال های لعاب دار از دوران ایلخانی تا دوران صفوی قابل رویت می باشد.

  • حیله ور و کندن آن در دل کوهها و زیرزمین پیشینه‌ای بود برای کندن ماهرانه کندوان و انتخاب هوشمندانه آن. حیله ور مربوط به دوره‌ای است که انسان و دام در کنار هم زندگی می‌کنند.روستای زیر زمینی حیله ور آنطور که از اسمش پیداست،  مکری برای دشمنان بوده است . گفته می شود زمانی که دشمنان به کندوان حمله می کردند اهالی در این غارها پنهان می شدند.روستای دستکند حیله ور اگرچه امروز خالی از سکنه می باشد ولی حقیقتا یکی از شگفتی ها تاریخ انسان در آذربایجان به شمار می رود که البته چندان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

  • روستای دستکند حیله ور اگرچه امروز خالی از سکنه می باشد ولی حقیقتا یکی از شگفتی ها تاریخ انسان در آذربایجان به شمار می رود که البته چندان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. هنوز به درستی روشن نیست چرا مردم ایران و خصوصا آذربایجان در گذشته زمین را کنده و در زیر زمین برای خود خانه ساخته و زندگی می کردند.کارشناسان بر این باور هستند کسانی که این دستکندها با این معماری منحصر به فرد را کنده اند در اصل همان هایی هستند که کندوان را ساخته و از این محل به کندوان مهاجرت کرده اند و اکنون این دستکند خالی از سکنه مانده است.  همان گونه که اسناد تاریخی نشان می دهد، زندگی در این روستا مقدمه ای برای زندگی در دل صخره‌ و همچنین ایده ای برای ساخت روستای کندوان در ذهن مردمان آن روزگار بوده است.

  • بخش اعظم هرواحد به آغل حیوانات اختصاص یافته است و محل زیست انسان که بیشتر به یک اتاقک نگهبانی می ماندبه کفی بالاتر درحدود نیم متردر وسط طویله ساخته شده استروستای دستکند حیله ور اگرچه امروز خالی از سکنه می باشد ولی حقیقتا یکی از شگفتی ها تاریخ انسان در آذربایجان به شمار می رود که البته چندان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. هنوز به درستی روشن نیست چرا مردم ایران و خصوصا آذربایجان در گذشته زمین را کنده و در زیر زمین برای خود خانه ساخته و زندگی می کردند.عموم مردمی که به کندوان سفر می کنند حتی از وجود این دستکندها کمترین اطلاعتی ندارند و این در حالی است که این دستکندها، قدیمی تر از خود روستای کندوان هستند.

  • دست‌كن‌هایی هستند كه در دل صخره و كوه ایجاد شده‌اند و كاربری آن‌ها مسكونی، آرامگاهی، نیایشگاهی و دفاعی است. این گونه از دست‌كن‌ها توسط انسان و با ابزارهای ساده و ابتدایی ساخته شده‌اند و یا حاصل فعل و انفعالات زمین شناختی بوده‌اند. نمونه‌هایی از این نوع معماری را می‌توان در روستای كندوان در تبریز، گور دخمه‌های نقش رستم در استان فارس، نیایشگاه صخرهای قیزقاپان در سلیمانی دید.
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25667
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.