• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
0

دستورالعمل دریافت مناسب مایعات در ورزش و کوهنوردی

  • کد خبر : 21906
  • 11 بهمن 1399 - 15:02
دستورالعمل دریافت مناسب مایعات در ورزش و کوهنوردی
گروه آموزشی بام نیوز: در طی 24 ساعت قبل از ورزش، یک رژیم غذایی متعادل از نظر ترکیب مواد غذایی داشته باشید و مایعات کافی بنوشید.

گروه آموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص دستورالعمل دریافت مناسب مایعات در ورزش و کوهنوردی منتشر نمود:

در برنامه های کوهنوردی کم آبی و بی آبی یکی از مهمترین عوامل مستعد شدن کوهنورد به بروز بیماریهای ارتفاع، سرمازدگی، هیپوترمی، خستگی مفرط، عدم تمرکز و توجه به مسیر و گم کردن مسیر و بسیاری از مشکلات دیگر پزشکی می باشد. بدین خاطر مصرف کافی مایعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در اینجا مطلبی در زمینه اهمیت آب و میزان آن در ورزش آورده شده که توجه شما را به آن جلب می نماییم.توجه شود دریافت مایعات در قبل و در حین ورزش به هیچ عنوان محدود نشود. از تشنگی غفلت نکنید، ولی تشنگی نباید به عنوان تنها معیار نوشیدن مایعات در نظر گرفته شود.

پیش از ورزش

در طی ۲۴ ساعت قبل از ورزش، یک رژیم غذایی متعادل از نظر ترکیب مواد غذایی داشته باشید و مایعات کافی بنوشید (به خصوص در طی ۴-۳ ساعت قبل از ورزش). دو ساعت قبل از شروع ورزش ۵۰۰ میلی لیترمایع (حدود ۲ لیوان متوسط) بنوشید و بلافاصله قبل از تمرین یا مسابقه نیم تا یک لیوان مایعات مصرف کنید.

در زمان ورزش

در طی ورزش مایعات را بلافاصله پس از شروع و در فواصل کوتاه منظم مصرف کنید. هدف، جایگزین کردن مایعات به میزانی است که در طی تعریق از دست میرود (تا حدی که مصرف مایع قابلتحمل باشد). در این زمان نوشیدن ۰/۵لیوان مایعات هر ۲۰-۱۵ دقیقه توصیه میشود.

مایعات باید خنک (بین ْ۱۵-۸ سانتیگراد)، خوش طعم و در دسترس باشند.

ورزشهای طولانی

به علاوه اگر ورزش طولانیتر از یک ساعت است، مقادیر مناسب کربوهیدرات و سدیم باید در مایعات وجود داشته باشند. نوشیدنی مناسب باید دارای ۸-۶ درصد کربوهیدرات (۲۰-۱۵ گرم در هر لیوان) باشد. اضافه کردن سدیم (موجود در نمک طعام) مایع را خوشمزه میکند، باعث نگاهداری مایعات داخل بدن و نیز جلوگیری از کمبود آن میشود. میزان توصیه شده ۱۲۰-۵۵ میلی گرم سدیم در هر لیوان است.

بعد از مسابقه

نوشیدن ۲-۱ لیوان مایعات بعد از مسابقه توصیه میگردد. نوشیدن ۱ لیوان مایع به همراه وعده های غذایی و ۱ لیوان در بین وعده های غذایی مناسب است. بهتر است در وعده غذایی پس از مسابقه برای جبران سدیم از دسترفته نمک بیشتری به غذا افزوده شود.

۱۰۰% مایع از دست رفته باید از طریق نوشیدن مایعات به میزان یک لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن از دست رفته جبران شود. ولی در این میان باید به ادرار از دست رفته در طی بازسازی مایع نیز توجه نمود. در این دوره ۵۰-۲۵% مایعات مصرفی به شکل ادرار دفع میشود. نشان داده شده که جایگزین کردن حدود ۱/۵لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن از دست رفته در طی ورزش، حجم مایعات را به سطوح طبیعی میرساند.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=21906
  • نویسنده : دکتر محمد حسین پورغریب
  • ارسال توسط :
  • منبع : sedsyehkoohestan

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.