• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24678
3

راهنمای صعود به گرده آلمانها

  • کد خبر : 48386
  • 01 مرداد 1400 - 11:48
راهنمای صعود به گرده آلمانها
بام نیوز: پناهگاه سرچال در ارتفاع ۳۸۵۰ متری محلی مناسب برای یک شبمانی خوب می باشد. از این جا مسیر با قدری انحراف به سمت چپ به سوی دروازه جهنم در زیر قله میان سه چال با شیبی کم بالا رفته و وارد منطقه زیبای علم چال می شوید.

گرده آلمانها در قله علم کوه و دیواره شمالی این کوه را بایست یکی از زیباترین مسیرهای کوهنوردی ایران دانست. قسمتهای مختلف دست به سنگ و سنگنوردی متوسط به علاوه مناظر زیبا از منطقه تخت سلیمان جذابیتی بی حد و حصر و لذتی بی اندازه برای این صعود ایجاد کرده است. با این همه صعود به گرده آلمانها را نباید دست کم گرفت و برای این مسیر باید آمادگی کامل کسب کرد.

دسترسی

دسترسی به این مسیر از طریق منطقه ونداربن انجام می گیرد. صعود از پناهگاه کوهنوردی در ارتفاع ۲۲۰۰ متری آغاز شده و پس از عبور از دو راهی کلجاران به سمت کشتی سنگ بالا می روید. سپس با عبور از زیر کنگلک ها و به صعود لیزونک به ناحیه یخچالی منتهی به پناهگاه سرچال خواهید رسید.

پناهگاه سرچال در ارتفاع ۳۸۵۰ متری محلی مناسب برای یک شبمانی خوب می باشد. از این جا مسیر با قدری انحراف به سمت چپ به سوی دروازه جهنم در زیر قله میان سه چال با شیبی کم بالا رفته و وارد منطقه زیبای علم چال می شوید. در اینجا لازم است مجددا به سمت چپ به دیواره نزدیک شوید تا به محل پناهگاه خرابه برسید. پس از رسیدن به پناهگاه خرابه، با ادامه دادن به سمت دیواره سکویی از بقایای یک پناهگاه وجود دارد که در اثر بهمن از بین رفته است.

از محل سکوی جلو که به سکوی آرش هم شهرت دارد، مسیر به سمت راست بالا می رود. در اینجا باید حدود صد متر ارتفاع گرفته و در زیر قله تیغه ای شانه کوه به سمت راست بروید. توجه داشته باشید که نیاز نیست تا زیر سنگهای شانه کوه به پیش روید. تغییر پاکوب قدری نامشخص است اما به دقت آنرا خواهید یافت. سپس با تراورسی اریب به گردنه شانه کوه در بین این قله و ابتدای مسیر گرده آلمانها خواهید رسید. مراقب سنگهای این قسمت باشید.

از گردنه شانه کوه مسیر صعود گرده آلمانها آغاز می شود. در این قسمت هارنس و تجهیزات خود را پوشیده و مسیر را آغاز کنید. در اولین قسمت یک برج ۱۵ متری سنگی قرار گرفته است که از سمت چپ آن بالا میروید. در پنج متری نرسیده به نوک برج با چرخش به سمت راست از سمت راست این برج را دور زده و سپس از میان قسمتهای سنگی به شکل دست به سنگ فرود می روید. پس از این قسمت به یک زین اسبی کوچک میرسید که باید از سمت راست آن و قدری پایینتر از لبه تیغه مسیر را ادامه دهید. نشانه مسیر درست در اینجا عبور از یک شکاف است. از میان شکاف به سمت جلو می روید و سپس در انتهای شکاف با صعود به سمت چپ روی لبه یال قرار می گیرید. این قسمت از مسیر برای پنجاه متر دست به سنگ ندارد.

پس از آن با عبور از یک قسمت پله ای و ادامه دادن از سمت راست ، به یک تراورس میرسید که با طی کردن آن به یک سکوی کوچک به ابعاد یک یا دو نفر ایستاده خواهید رسید. از اینجا با صعود حدود ۲۰ متر به ابتدای اولین کراکس مسیر گرده آلمانها یعنی دو رکابی خواهید رسید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.