• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
1

سواد سلامت

  • کد خبر : 34157
  • 15 فروردین 1400 - 18:53
سواد سلامت
بام نیوز:استفاده از آنتی اسیدهاباید تحت نظر پزشک باشد. مصرف این داروها بیشتر از 3 ماه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بهتر است به جای مصرف آنتی اسید، از غذاهای تشدید کننده "رفلاکس معده" یا افزایش دهنده اسید معده اجتناب کرد.

عوامل تضعیف سیستم ایمنی بدن
هرکسی ممکن است با انجام کارهایی به صورت ناخودآگاه سیستم ایمنی بدن خود را تضعیف کند.”تغییرات کوچک” در سبک زندگی یا “ترک عادات بد گذشته” می‌تواند سیستم دفاعی بدن فرد را تقویت کرده و آن را در برابر بیماری‌ها قدرتمند سازد. در زیر به برخی عوامل تضعیف کننده این سیستم اشاره میشود:
استفاده بیش از حد از داروهای آنتی اسید بیشتر سیستم ایمنی بدن به  شکل بافت‌های لنفاوی در دستگاه گوارش واقع شده است. باید از انجام کارهایی که به “سیستم ایمنی روده” آسیب وارد می‌کند اجتناب کرد. آسیب به این سیستم موجب “تضعیف سیستم ایمنی کل بدن” خواهد شد. مصرف “آنتی اسیدها”( به ویژه داروهای قوی‌تر) ، می‌تواند اثرات منفی بر روی سیستم ایمنی بدن داشته باشد. برخی از “آنتی اسیدها”، اسید را خنثی می‌کنند اما موارد قوی‌تر یا “مهارکننده پمپ پروتون” در واقع PH معده را که اسیدی است تغییر می‌دهد. زمانی که معده نتواند به درستی غذایی مصرفی را استریل کند، امکان بروز “عفونت” در بدن بیشتر شده و فشار زیادی نیز به سیستم ایمنی روده وارد می‌گردد. افراد استفاده کننده از “مهار کننده پمپ پروتون” ،باکتریهای مفید روده‌ ای کمتری دارند و در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند عفونت روده و ذات الریه می‌باشند. علاوه بر این ، مصرف “مهارکننده پمپ پروتون” موجب میشود تا برخی مواد مغذی در محیط‌های با اسیدیته کم به درستی جذب نشوند مانند ویتامین B12 ، روی، ویتامین C و آهن . این کمبودها نیز سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌نمایند.
استفاده از آنتی اسیدهاباید تحت نظر پزشک باشد. مصرف این داروها بیشتر از ۳ ماه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بهتر است به جای مصرف آنتی اسید، از غذاهای تشدید کننده “رفلاکس معده” یا افزایش دهنده اسید معده اجتناب کرد.
مسکن‌ها و ضد دردهای خاص: علاوه بر آنتی اسید، برخی از مسکن ها (مانند “استروئیدها” و “داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی”) میتوانند به مخاط روده صدمه زده و منجر به ایجاد “سندروم روده “گردند. در نتیجه، عفونت و ذره‌های هضم نشده مواد غذایی از طریق دیواره‌های روده وارد بدن گشته و بر سیستم ایمنی بدن فشار میآورند. یادمان باشد که مصرف زیاد و همیشگی این داروها به بدن آسیب می‌رساند.
مصرف “آنتی بیوتیک‌ها نیز می‌تواند موجب تضعیف “سیستم ایمنی بدن” شود. زنان در قیاس با مردان و عموما بدلیل مقابله با “عفونت‌های ادراری”، از آنتی بیوتیکهای بیشتری استفاده می‌کنند.یادمان باشد که مصرف مکرر آنتی بیوتیک باعث “ناتوانی سیستم ایمنی بدن ” خواهد شد. مصرف مکرر آنتی‌بیوتیکها موجب آسیب دیدگی مخاط روده و بین رفتن “باکتری‌های مفید و غیر مفید” در روده می‌شود. اگر “باکتری‌های مفید”(پروبیوتیک ها) در مخاط روده از بین بروند ، با توجه به جذب مجدد سموم ، “سیستم ایمنی” ضعیف‌تر خواهد شد.اگر کسی مکررا از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کند ، بهتر است به دنبال موارد جایگزین باشد.میتوان با مشورت پزشک معالج و برای مقابله با “عفونت‌های مجاری ادراری از”ویتامین سی”استفاده کرد(ادامه دارد).
گردآوری و ویرایش :
دکتر برهان ولدبیگی
دوم شهریور ۱۳۹۶

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=34157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.