• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

صعود به قله کلونچین از دره کول خدنگ

  • کد خبر : 17942
  • 21 دی 1399 - 12:08
صعود به قله کلونچین از دره کول خدنگ
صعود به قله کلونچین یا همان زردکوه بختیاری در برنامه ای یکروزه و در منطقه زردکوه اجرا شد. کلونچین بلندترین قله ی استان چهارمحال و بختیاری و همچنین از قلل مرتفع منطقه ی زردکوه در رشته کوه زاگرس می باشد که در زیر توضیحات کامل صعود به کلونچین آمده است

مشخصات مسیر صعود به قله کلونچین

ارتفاع پای کار و جایی که صعود را آغاز می کنیم ۲۴۳۷ و در ابتدای دره ای به اسم کول خدنگ می باشد که ارتفاع آن تا قله حدود ۱۹۵۸متر است که باید آنرا طی کرد. کول خدنگ اسمی محلی و وجه تسمیه آن دره ای است که درآن خدنگ،حیوانی شبیه سمور یا سگ آبی در آن زندگی می کند. دلیل دیگر برگرفته از درخت محکم ومقاوم خدنگ است مانند تیرخدنگ. شاید به دلیل عبور از آن که به نیرو وتوان محکمی نیاز است.
مسافت رفت وبرگشت از ابتدای مسیر صعود تا قله حدود ۲۵کیلومتر بوده و بهترین زمان صعود قله کلونچین از مسیر دره کول خدنگ اواخر فصل بهار وفصل گرم تابستان می باشد. باید دقت کرد مسیر دره ی کول خدنگ فاقد جانپناه و پناهگاه می باشد.
درارتفاع ۳۷۰۰متری مکان صاف و همواری جهت چادر زدن وشب مانی وجود دارد. در نزدیکی این محل برفچال های دائمی وجود دارند که با آب کردن برف می توان از آنها آب برای نوشیدن تهیه نمود.
در ابتدای مسیر در داخل کول خدنگ  چشمه آبی وجود دارد ودر طول مسیر مخصوصا درارتفاع ۳۳۰۰متری امسال با توجه به برف زیاد آب برف، زیادی وجود داشت که محل مناسبی جهت استراحت وصرف وعده غذایی بود و باخوش شانسی در طول بیشتر مسیر کول خدنگ موبایل آنتن می دهد که این موضوع مهمی می باشد.

مدت زمان صعود به قله کلونچین

مدت زمان صعود قله کلونچین از مسیر دره کول خدنگ حدود ۷ ساعت زمان برد و زمان پیمایش تا قله با توجه به سرعت تیم متغیر است. مدت زمان فرود از قله ی کلونچین تا ابتداب دره ی کول خدنگ با توجه به وجود برفچال ها و یخچال های طبیعی حدود ۴ ساعت زمان برد.
مطمعن ترین وبهترین مکان پارک ماشین در منزل آقای محمودی عزیز نگهبان تاسیسات سد است وپذیرای کوهنوردان زیادی جهت شب مانی ومیزبانی در خانه خود است که جا دارد از زحمات  این مرد بزرگ نیز تقدیر وتشکر کنم.
قله کلونچین 7

تاسیسات سد کوهرنگ

گزارش صعود به قله کلونچین از دره کول خدنگ

به همراه سه نفر از دوستان ساعت ۱۳  تهران را به مقصد شهرکرد ترک نمودیم و در مسیر با گذر از میان قلل مرتفع رشته شته کوه زاگرس لذت بسیاری بردیم. در شهرکرد رونفر از دوستان با ما همراه شده و پس از عبور از چلگرد به تابلوی قاسم آباد رسیدیم  وبعد از گذشتن از نیروگاه برق کوهرنگ دست راست وارد جاده خاکی شدیم.بعداز طی سربالایی وهموار شدن جاده به پیج اصلی جاده، دست چپ می رسیم این پیچ مارا به طرف  تاسیسات سد هدایت می کند. دقیقا بعداز گذشتن از روی پل سد خانه آقای محمودی نمایان می شود.می توان ماشین خودتان را پارک کرد واگر وسیله ای اضافی دارید به خانواده این عزیز امانت داد.حتی می توان در حیاط خانه چادر برپا کرد.

اسکان در ابتدای مسیر

آب سرد وگوارایی می توانید ذخیره کنید ولی برق ندارد.موبایل هم با کمی تلاش در بعضی نقاط آنتن دارد که می توان تماس گرفت.
اغلب برنامه های این مسیر صبح زود حدود ساعت ۴/۵الی ۵ صبح استارت می خورد. البته بستگی به نوع گروه دارد.
اگر هوا روشن باشد کول خدنگ در سمت جنوب غربی خودتان کاملا نمایان است ولی اگر هوا تاریک باشد برای رسیدن به ابتدای کول حتما نیازمند به امکانات ردیابی یا راهنما می باشید.
هنگام استارت از منزل آقای محمودی در مسیر جاده حرکت کردیم و بعد از طی ۱۵الی ۲۰دقیقه قبل از پیچ جاده خاکی باید از سمت چپ وارد پاکوب کول خدنگ رسیدیم.
سرازیری رو طی کردیم  تا به رودخانه رسیدیم. در سمت چپ رودخانه درمسیر گونی با پاکوب مشخص شده با سنگ چین مسیر را امتداد دادیم تا ابتدای  کول خدنگ وتنگه آن رسیدیم.

شروع دره کول خدنگ

کول خدنگ مسیری مشخص از داخل دره دارد و با وجود بارش های برف امسال از همان ابتدا کول خدنگ یخچال آن نمایان شد.
یخچالی عظیم ودیدنی وخطرناک دارد که حتما نیازمند به تجهیزات عبور از یخچال مانند کرامپون ویخ شکن و کلنگ و کفش مناسب دارید.
احتیاط کنید یخچال ابتدای مسیر به دلیل قرار گرفتن در دو دیواره کول وترانشه بزرگ کم آفتاب می خورد و داری شیب زیاد وسفت می باشد.عبور از آن حتمانیازمند کارتیمی وحمایت گروهی است
مسیر دره را طی کردیم  و داخل همین دره مستقیم حرکت کردیم و ارتفاع گرفتیم تا به ارتفاع ۳۵۰۰ رسیدیم. تقریبا به انتهای دره نزدیک شده و در این محل به سمت چپ حرکت نمودیم. بعداز گذشتن از شیب به جایی رسیدیم که قله کلونچین و چند قله ی مرتفع خط الراس زردکوه نمایان شد و وارد کاسه قله شدیم. محلی که اطراف شما را قلل مرتفع احاطه کرده است.

دیواره قله کلونچین

بطور میانگین ۵ساعت طول می کشد از خانه آقای محمودی تا به این محل برسید.البته سرعت و نوع گروه در زمان بندی این  مسیر فوق العاده مهم است. مسیر را طی می کنیم تا به زیر قله برسید

از سمت راست پاکوب را طی کردیم و به خط الراس رسیدیم  و مسیر به سمت پشت قله ادامه پیدا کرد. از آن محل شیب تندی را به صورت زیگزاگ تا قله طی نمودیم و به بام استان چهارمحال وبختیاری رسیدیم.

احتیاط در قله کلونچین

قله ی کلونچین از یک سو دیواره ی بسیار بلندی دارد که معمولا برروی لبه  آن نقاب های برفی باقیمانده از زمستان وجود دارد. از نزدیک شدن به آنها خودداری کنید.
پس از صرف مقداری غذا و تنقلات راهی مسیر بازگشت به سمت دره ی کول خدنگ شدیم و در فرود از یخچال در صورت نداشتن کرامپون و کلنگ، چالش سختی خواهید داشت. با گذری ایمن از یخچال های مسیر به ابتدای دره کول خدنگ رسیده و از آنجا به محل شروع صعود حرکت نمودیم.
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.