• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2

طبیعتی که قربانی زیاده خواهی سودجویان می شود

  • کد خبر : 74010
  • 12 اردیبهشت 1401 - 1:12
طبیعتی که قربانی زیاده خواهی سودجویان می شود
بام نیوز: ساخت و ساخت‌های غیرمجاز در برخی روستاهای استان همچنین اراضی و مناطق کشاورزی یکی از موضوع‌هایی است که از دیرباز مطرح بوده و اخیرا شدت نیز گرفته است، چنانچه برخورد قاطعی با ساخت‌و سازهای غیرمجاز به عمل آید، می‌توان برای تضمین اشتغال و معیشت مناطق روستایی گام های بلندی برداشت.

ساخت و ساز غیرمجاز اشتغال مناطق روستایی را تهدید می‌کند
کارشناس اقتصاد توسعه روستایی و کارآفرینی ساسان مبتکر در گفت و گو با بام نیوز، با بیان اینکه باید از تغییر کاربری اراضی کشاورزی قبل از تخریب جلوگیری به عمل آید، چرا که برخورد همواره هزینه هایی را به دنبال دارد، اضافه کرد: گرچه افراد خود بر تخلف خود واقف هستند ولی با این وجود، به واسطه تخریب بخشی از سرمایه های اجتماعی را از دست می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه به واسطه کوتاه کردن دست سودجویان از اراضی کشاورزی، از امنیت غذایی کشور همچنین اشتغال روستائیان دفاع کرده‌ایم، گفت: وضع دشوار معیشتی عشایر و روستاییان بر کسی پوشیده نیست، بنابراین سزاوار نیست که اجازه دهیم، منابع و مراتع این قشر از بین برود.
این کارشناس با اشاره به اینکه منبع درآمد عشایر و ساکنان مناطق روستایی، دامداری و کشاورزی است، اضافه کرد: اراضی زراعی و باغی مهم‌ترین سرمایه‌های این قشر است، ولی متاسفانه شاهد این ماجرا هستیم که این منابع و سرمایه ها توسط افراد سودجو و فرصت طلب مورد تعرض قرار می گیرد.
یک عده فرصت طلب، صفای روستاها و طبیعت را قربانی جاه‌طلبی خود می‌کنند
سولار عابدیان یک کوهنورد به بام نیوز گفت: همراه دوستانم برنامه هفتگی کوه‌نوردی داریم، که در این مسیر گاهی به روستاهایی نیز برخورد کرده یا در صورت نیاز اقامت می‌کنیم، بارها شاهد شده‌ایم که در وسط یک منظره طبیعی و بکر یک کاخ قدعلم کرده است.
وی با بیان اینکه افرادی که به این کارها دست می‌زنند فقط منافع فردی خود را لحاظ می‌کنند، اصلا به اقتصاد خانواده‌های ساکن در آن مناطق توجه ندارند، اضافه کرد: این افراد صفای روستاها، باغ‌ها و طبیعت را قربانی زیاده‌خواهی خود می‌کنند.
این جوان ضمن ابراز خشنودی از اینکه در سال‌های اخیر نسبت به کوه‌خواری، زمین‌خواری و … حساسیت زیادی بین مسئولین ایجاد شده است، اضافه کرد: برخوردهایی نیز شاهد هستیم، ولی انتظار وجود دارد، ابتدا به سراغ متخلفان بزرگ و به اصطلاخ دانه درشت‌ها بروند.
طبیعتی که قربانی زیاده خواهی سودجویان می شود
مبارزه با ساخت‌و سازهای غیرمجاز گامی برای کمک به اقتصاد ساکنان روستاهاست
اکبر کرامتی، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه حفظ کاربری اراضی کشاورزی ضامن امنیت غذایی است، اظهار کرد: تعداد ۲۶۸ مورد بنا و مستحدثات غیرمجاز در اراضی کشاورزی در طول فروردین ماه سال جاری در سطح استان قلع‌ و قمع بنا شد و اراضی زراعی و باغی به چرخه تولید بازگشت، که به طور اشتغال افراد آن حومه را نیز به دنبال دارد.
وی با اشاره به آزادسازی ۲۶۳ مورد از اراضـی کشاورزی استان به مساحت ۴۹۸ هزار و ۷۷ متر مربع در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ و ۵ مورد ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در پی اجرای احکام قضایی به مساحت ۴۰۹ مترمربع، افزود: برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان در سال جاری تشدید شده و گشت‌های حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی به طور مستمر در حال رصد هرگونه فعالیت غیرمجاز در اراضی کشاورزی هستند.
وی تصریح کرد: به‌ منظور اجرای تبصـره ۲ ماده ۱۰ قـانون حفـظ کاربری اراضـی زراعی و باغ‌ها و طبق دسـتور دادسـتان استان مبنی بر قلع‌وقمع بناهای غیرمجاز، با همکاری نیروهای انتظامی و یگـان حفاظت اراضی کشاورزی استان، از مجموع ۲۶۸ مورد تخریب ساخت ‌وسازهای غیرمجاز در طی فروردین ماه، تعداد ۱۶۵ مورد قلع و قمع بنا در اراضی کشاورزی ارومیه اجرا شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد:در این راستا طی فروردین ماه امسال ۱۹۳ مورد گزارش مردمی در این زمینه دریافت شده و تعداد ۳۶۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز نیز توسط اکیپ های گشت ۱۳۱ شناسایی و برای ۴۰۷ مورد اخطاریه توقف عملیات صادر شده است.
کرامتی اظهار کرد: حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی موجب تأمین امنیت غذایی، توسعه روستایی، توسعه صادرات و ارزآوری می‌شود و همچنین عاملی برای جلوگیری از فرسایش خاک و بروز سیلاب است.
وی همچنین تاکید کرد: با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی طبق قانون حفظ کاربری اراضی برخورد قاطع و قانونی خواهد شد و از شوراها و دهیاران روستاها درخواست می کنیم تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اراضی کشاورزی مراتب را به سامانه ۱۳۱ اطلاع رسانی کنند.
کرامتی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با مساعدت و همکاری دستگاه های ذی‌ربط، مالکان زمین‌های زراعی و باغی و همچنین اطلاع‌رسانی به‌موقع مردم و بهره‌برداران از طریق سامانه ۱۳۱ از وقوع جرم تغییرکاربری‌های غیرمجاز و تخریب اراضی کشاورزی توسط افراد سودجو جلوگیری کنیم.
به گزارش بام نیوز؛ ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از علل تغییر کاربری‌های غیرقانونی اراضی به شمار می‌رود، به محیط زیست، کشاورزی و اقتصاد روستایی آسیب می‌رساند، این موضوع بروز مهاجرت از روستاها به مناطق شهری را به دنبال دارد.بنابراین با استمرار در برخورد با سودجویان، می‌توان امیدوار شد که به اقتصاد روستایی کمک شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=74010

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.