• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

غارهای بینه لر مشگین شهر

  • کد خبر : 44874
  • 23 خرداد 1400 - 21:51
غارهای بینه لر مشگین شهر
بام نیوز: روستای متروک بنه لر در ۶ کیلومتری مسیر شهر لاهرود به آبگرم شابیل و در حاشیه دره رود قره سو قرار دارد.

به گزارش بام نیوز، این غارها در چهار کیلومتری دهکده اونار و پانصد متری روستایی به نام بنه لر یا بینه لر قرار دارند. روستای متروک بنه لر در ۶ کیلومتری مسیر شهر لاهرود به آبگرم شابیل و در حاشیه دره رود قره سو قرار دارد. این غارها به صورت به هم پیوسته هستند و به هم راه دارند و بعضا به صورت دو طبقه و سه طبقه هستند که در گذر زمان تخریب شدند. برای رفتن به این منطقه باید ابتدا به شهر فخرآباد و یا لاهرود بروید.

این دو شهر کوچک در جاده اردبیل- مشگین شهر واقع شده است. بعد از رسیدن به این شهرها و طی مسافتی کوتاه به روستای تاریخی اونار می رسید. اونار از جمله روستاهای تاریخی استان اردبیل که درارای چندین مناطق تاریخی است. در انتهای روستای اونار و نرسیده به غارهای بینه لر قلعه ای بنام قلعه بر یا قلعه بربر وجود دارد که پیشنهاد می کنیم از این قلعه نیز دیدن کنید.

سمت دیگر رودخانه طبق اطلاعات تخصصی باستان شناسان مربوط به دفن اجساد غارنشین‌ها می‌باشد. ظاهرا این گروه جسد مردگان خود را در سمت دیگر رودخانه در یک غار دفن می‌کرده اند. ایرانتایزمنت. قدمت این غارها و دخمه‌ها مربوط به دوران مادها و هخامنشیان است ولی با توجه به ساختار منطقه بینه لر این احتمال وجود دارد که قبل از این دوره ها نیز برای سکونت و دفن مرده ها از این غارها و دخمه ها استفاده می‌شده است.

غارها در دو بخش کلی در دو طرف رودخانه قرار گرفته اند. قسمت اصلی که مسکونی بوده است شامل بیش از ۲۷۰ دهنه (طبق شمارش گروه) می باشد که در یک منطقه کوچک متمرکز شده اند. غارهای یک سوی رود مسکونی و سوی دیگر برای تدفین اجسادشان بوده است. برای بازدید از بعضی از این غارها بخصوص طبقات دوم و سوم آن به طناب و سایر تجهیزات کوهنوردی نیاز دارید.

در مورد مسیر دسترسی به غارها، با اتومبیل ممکن است. گرچه حدود ۵ کیلومتر از راه خاکی است اما می توان با ماشین های شاسی بلند به راحتی به منطقه دسترسی پیدا کرد. البته حتی با ماشین هایی عادی نیز بخش زیادی از مسیر را می توان طی کرد و باقی راه را که خیلی کوتاه است ضمن لذت بردن از مناظر اطراف پیاده طی نمود. لذا دسترسی به منطقه بینه لر ساده خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=44874
  • ارسال توسط :
  • منبع : دوستداران گردشگردی و سفرهای اقتصادی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.