• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
4

قله پراو-ارتفاع ۳۴۰۵

  • کد خبر : 25382
  • 23 بهمن 1399 - 11:28
قله پراو-ارتفاع ۳۴۰۵
قله پراو-ارتفاع ۳۴۰۵
قله پراو-ارتفاع ۳۴۰۵
گونه زمین شناسی : صخره ای لایم استون
نخستین صعود : سال ۱۳۵۰ توسط  یک تیم اکتشافی از انگلستان
مسیر : روستای چالابه ، تنگ چروبر
کوهستان پرآو (به کردی : په راو، به معنای پرآب) با طول تقریبی ۸۰ کیلومتر و وسعت ۸۸۰ کیلومتر مربع بخشی از رشته کوه زاگرس می باشد . قله پرآو با ارتفاع ۳۴۰۵ متر از سطح دریا بلندترین قله این کوهستان در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. کوه های این منطقه دارای یکی از عمیق ترین لایه های لایم استون کره زمین است و همچنین بعلت فشارهای ناشی از کوهزایی آلپی شکاف های بسیاری پیدا کرده است. بهمین علت عمیق ترین غارهایی ایران مانند غارهای پرآو، جوجار و چاه غار قلا در این کوهستان قرار دارند. خط الراس اصلی و مرتفع این کوهستان دارای قلل متعددی است که اکثراً ارتفاعی بالاتر از ۳۰۰۰ متر دارند جهت این کوهستان از غرب به شرق امتداد یافته است و بترتیب شامل قلل : خرامان ، قته چرمی ، پرآو (شیخعلیخان ) ، نمازگاه ، شاودالان ، سه کل ، زنهان ، بیستون ، بان برزه و … می باشد عبور از خط الراس های پراو عمدتاً در بسیاری از مکانها حالت فنی دارد و عبور از بعضی از قسمتهای آنها احتیاج به طناب و ابزار گذاری دارد بخصوص در قلل خرامان ، قته چرمی ، سه کل و بیستون ، دیواره بیستون با ارتفاع ۱۲۰۰ متر ووسعت بیش از ۵۰۰۰ متر که به اورست صخره های جهان مشهور بوده ومرتفع ترین دیواره ایران و پنجمین دیواره مرتفع جهان است در کوهستان پرآو واقع گردیده است. همچنین میراث جهانی کتبیه بیستون بعنوان بزرگترین سنگ نبشه جهان و نخستین متن شناخته شده ایرانی در دامنه های جنوبی این کوهستان قرارداد.
اکوسیستم این منطقه شامل پوشش گیاهی نظیر بلوط، آلبالو وحشی، زالزالک، گلابی وحشی، بنه و پستاندارانی چون کل و بز، گرگ، پلنگ، گورکن، گربه جنگلی، خرس قهوه‌ای، قوچ و میش، گرگ آسیایی، شغال، روباه و گراز، کفتار، گورکن، خارپشت، خرگوش و… می‌باشد
روز پنجشنبه ۱۹ مهر ماه ساعت ۱۳:۰۰ به همراه ۱۹ نفر از اعضا از دروازه تهران به سمت استان کرمانشاه حرکت کردیم.  ساعت ۱۸:۰۰ به بیستون رسیده و شب در پارک کنار بیستون سپری کردیم .
ساعت ۴:۳۰ صبح جمعه ۲۰ مهر ماه بیدار باش و ساعت ۵:۰۰ صبح سوار بر ماشین حرکت کردیم ،بعد از ۲۰دقیقه به دره چالابه رسیدیم (چالابه در مسیر همدان به کرمانشاه می باشد ) با پیاده شدن در نزدیکی محیط بانی پس از سازمان دهی گروه از محیط بانی در امتداد شمال به سوی گردنه دوزه ری حرکت کردیم مسیر تا گردنه پاکوب است ولی نه چندان واضح و مشخص.در منطقه حیوانات زیادی می باشد که برای مشاهده آنها نیازمند شانس و دقت است .
بارسیدن به  گردنه دوزه ری که از آنجا میتوان چشمه دوزه ری ،خرسنگ و قله پراو را  دید به سمت پایین و چشمه سرازیر شدیم صبحانه را آنجا صرف کردیم  اطراف چشمه سرسبز و منظره زیبایی بود بعد از استراحتی کوتاه ، صرف صبحانه و پر کردن ظرف های آب مسیر را ادامه دادیم .بعد گذر ازچشمه از کنار سنگ بزرگی که به خرسنگ معروف است گذشتیم که پاکوب در سمت غرب آن ادامه داشت مسیر را در دره ادامه دادیم و در انتهای آن با شیب گرفتن کمی درگیری باسنگ هم دارد و اینکه هرچه مسیر را ادامه میدادیم شیب نیز رفته رفته زیاد میشد در مسیر تابلوی خسته نباشید دیده میشود که کوهنوردان از آن بعنـوان راهنما استفاده می کنند .در مسیر با استراحت های کوتاه در هر یکساعت نهایت حدود ساعت ۱۲:۳۰ به پناهگاه رسیدیم بعد از آن به سمت قله حرکت کردیم که از پناهگاه تا قله حدودا یک ساعت زمان میبرد ،مسیررا که پاکوب مشخص با شیب زیاد داشت را ادامه و ساعت ۱۳:۳۰ به قله پراو( شیخ علیخان )رسیدیم
هوا ابری و اماده بارش بود .از روی قله کرمانشاه و قله های اطراف قابل مشاهده بود .
 بااستراحتی کوتاه  و گرفتن عکس قله را ترک و به سمت پایین حرکت کردیم،آسمان ابری و باران به همراه رعد و برق شروع شد در طی مسیر به  سمت غار پراو که از غارهای معروف ایران می باشد حرکت کردیم و پس از بازدید دهانه غار به جانپناه بازگشتیم، هوا رفته رفته بهتر  و بارندگی قطع شد .پس از صرف ناهار در جانپناه اماده و  به سمت چشمه دوزری حرکت کرده و در تاریکی هوا مسیر را طی کرده و در ساعت ۲۱:۳۰ به دره چالابه رسیدیم سوار ماشین شدیم و حرکت کردیم که در ساعت  ۴:۰۰ صبح به اراک رسیدیم .
اعضاء شرکت کننده :
خانم ها حاجی میرزایی،خدادادی،طاعتی
آقایان امیری،حمصی ،ملکی،عسگری،حسنی،سیفی نژاد ‌‌،آقا سعیدی ،عیسایی،اکبری،عبدی،بیات،
مربیان آقایان امیری و حمصی
تهیه گزارش آقای امیری
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.