• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
1

گزارش برنامه صعود به قله شاهوار به ارتفاع ۳۹۴۵ متر

  • کد خبر : 24892
  • 21 بهمن 1399 - 12:38
گزارش برنامه صعود به قله شاهوار به ارتفاع ۳۹۴۵ متر
گزارش برنامه صعود به قله شاهوار به ارتفاع ۳۹۴۵ متر

تاریخ صعود: پنجشنبه دوم مرداد ماه سال نود و نه

 

تعداد: ده نفر

 

وسیله نقلیه: شخصی

 

هوا: نیمه ابری و خنک

 

زمین: خشک و سنگریزه ای و پرشیب

 

روز قبل از صعود به منزل یکی از آشنایان در روستایی مجاور شاهرود رفته و شب را در همانجا اقامت نمودیم. فردا صبح زود ( ساعت پنج) از خواب برخاسته و به سمت ابتدای شاهرود و سپس جاده روستای تاش- که راهنمای ما اهل آنجا بود- حرکت کردیم. تقریبا در انتهای شاهرود به سمت مشهد-جاده تاش و مجن از سمت چپ و رو به کوه جدا میشود و وارد دشت پهنی میشود که دو طرف آن با کوههای نسبتا بلندی محاصره شده است. کمی جلوتر به دلیل جاری بودن رودی کوچک در میان دره، سرسبزی و حاصل خیزی زمینهای اطراف نمایان میگردد. جاده مجن از سمت چپ جدا شده و راه مستقیم ما را به سمت روستای تاش میبرد.

 

ابتدای دسترسی مسیر صعود به قله شاهوار

به دلیل مشکلات فیمابین اهالی محلی و معدن کاوان، قبل از روستا ، جاده ای احداث شده که تا معدن (بوکسیت) امتداد می یابد. در مسیر این جاده که ما آن را انتخاب نمودیم تا تا گیت نگهبانی قرار دارد که به دلیل آشنایی از آن عبور کرده و به گیت سوم که محل تلاقی تقریبی این جاده با راه دسترسی از روستا به معدن است رسیدیم. هر دو جاده کاملا تسطیح شده و با عرض زیادی کوبیده شده است. ماشین ها را همانجا و در کنار گیت آخر پارک کردیم. روبروی ما دو دره با یالی در وسط قرار دارد . دره سمت چپ امتداد همان جاده معدن تا ارتفاعات بالاتر است که قبلا مسیر صعود ما بوده است.

 

گزارش برنامه صعود به قله شاهوار

گزارش برنامه صعود به قله شاهوار

دسترسی به آب در مسیر صعود به قله شاهوار

در حالیکه ما وسایر گروهها یال میانی را صعود کرده و از همان یال تا قله شاهوار رفتیم منتها برای برداشتن آب از چشمه های دره سمت راست ابتدا به آنجا رفته و کمی با سختی خود را به ابتدای یال میانی رساندیم در حالیکه سایر گروهها ( از مشهد و نیشابور) از ابتدای دره سمت چپ و در شیب ملایمی در مسیر قرار گرفتند.

 

این چشمه در همان ابتدای دره سمت راستی است که در ادامه به درخت زار و چشمه پر آب پیر میشی در شیبی تند رسیده و در مسیری البته با کمی دست به سنگ به سوی قله شاهوار نیز هست. این چشمه برای نسلهای گذشته مقدس بوده است و آب آن با اتصال به آب چشمه ای جاری از زیر یال، نهری پر آب و زلال را تشکیل میدهد.

 

مسیر صعود به قله شاهوار

چشمه آب پیر میشی

در ساعت ۶٫۵۵ بر روی قسمت صافی از یال بساط صبحانه را در ارتفاع ۳۰۷۵ متر پهن نمودیم( ارتفاع پای صعود ۲۶۷۵ می باشد) که از ساعت ۸٫۱۵ تا ۸٫۴۵ به طول انجامید.

 

زمان رسیدن به قله شاهوار

استراحتی بر بالای صخره ها به ارتفاع ۳۵۵۵ و توقفی دیگر در ابتدای یال پهن اصلی به ارتفاع ۳۸۵۰ متر داشتیم. در ساعت ۱۲٫۰۵ به قله شاهوار که با جی پی اس ۳۹۱۳ و بر روی تابلو ۳۹۴۵ ارتفاعش نشان داده شده بود رسیدیم و تا ساعت ۱۳٫۳۰ در هوایی عالی بر روی قله ماندیم.

 

قله شاهوار

در بازگشت راه دره شمالی( و سپس شرقی- غربی) را در پیش گرفتیم که البته پرشیب و سنگلاخی و دارای مسیری نامناسب بوده است اما پس از گذشت حدود یک ساعت و نیم به ابتدای جاده معدن رسیدیم که تا ارتفاع بالا کشیده شده بود. سه نفر از دوستان را قبلا به سمت گیت روانه کردیم و ایشان در ساعت ۱۵٫۴۵ با ماشین ها به ما که در مسیر جاده سرازیر شده بودیم ملحق شده و بقیه را سوار کردند.

 

سایر توضیحات مهم در مسیر صعود به قله شاهوار

* نگارنده گزارش(علی ملک) در سالهای قبل از انقلاب چهار بار این قله را صعود کرده و هر چهار بار را تا نهار خوران گرگان پیاده رفتیم. تصویری که از آن صعود ها در ذهنم هست دره ای سرسبز و پر آب و بدون شخم زدن معدن کاوان، مشاهده بازی خرسی ماده با بچه اش و فیلمبرداری از آن، عبور گله ای از کل و بز به تعداد تقریبی ۱۴۰ راس از دشت پهن پایین دست یال اصلی ، در مسیر صعود و جنگلی انبوده و زیبا و بدون جاده تا نهار خوران و عبور از ده کوچک و جنگلی زیارت که گویا به اندازه شهری ویلا سازی شده و جاده دسترسی به آن در دل جنگل احداث شده است ،تفاوتی که در این حدود ۴۵ سال مشاهده کردم غیر قابل باور بوده است.

 

*علت اعزام یک تیم برای آوردن ماشین به بالای جاده، آسیب دیدگی یکی از همراهان بوده است.

 

*ظاهرا به علت مخالفت مردم محلی، فعلا فعالیت های معدن متوقف شده است.

 

*جاده روستای تاش به گیت سوم، فاقد هر گونه راه بند است .

 

*زبان محلی روستای تاش مازندرانی است و جاری بودن آب بالا دست موجب احداث باغات گسترده ای در امتداد رود شده است.

 

*در قسمت هایی از مسیر موبایل آنتن میدهد.

 

*شب دوم را در همان ویلای دوستمان اقامت نمودیم و صبح جمعه پس از صرف صبحانه به سوی تهران، به راه افتادیم.

 

* بعد دامغان راه سمت راست به سوی چشمه علی، چشمه باداب سورت و سپس فولاد محله و شهمیرزاد و سمنان را تنوع انتخاب نمودیم که البته تفریحگاههای فوق به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل بوده و دیدار از این مسیر خالی از لطف نیست.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.