• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
0

گزارش برنامه صعود به قله شاه نشین واقع در کوهستان چلچمه (چهل چشمه)

  • کد خبر : 29868
  • 12 اسفند 1399 - 22:52
گزارش برنامه صعود به قله شاه نشین واقع در کوهستان چلچمه (چهل چشمه)

عنوان برنامه: صعود به قله  شاه نشین واقع در کوهستان چلچمه (چهل چشمه)۱۴-۹۷/۰۲/۱۱
سرپرست برنامه: کیوان زمانی
راهنما و مسئولین فنی: شرکو عزیزی
تهیه گزارش: الهام کمالیون

افراد شرکت کننده:
کیوان زمانی(سرپرست)-سینا پورخلیلی-افشین غفار زاده-مژگان حسن پور-حسام آل داوود-سمیه پایمرد-جهانگیر فدوی-علی عمرانی-مسعود پورمیدانی- الهام درخشان-الهام کمالیون(گزارش)-سارا امامی-فروغ امامی-محسن قنبری-ختن کوفگر-الهه نصیری-مسعود دهقان-فروغ رفیعی-محمد پیرمرادیان-هاجر پیرمرادیان-حسن تاجمیر-مجید قربانزاده-مسعود شایان-حسین صلواتی-رسول وطنی-داوود خلیلی-امیر حسین اسماعیلی-شرکو عزیزی- فواد بهمنی-کمال حسینی-نوید گودرزی-کسری قازی-فرهاد صفایی-پوریا آریامنش-نسرین عبدالهی-مریم چنانی-پریزاد پایکار-پریسا آتش زر

 

متن گزارش

مقدمه

چهل‌چشمه، نام کوهی است به ارتفاع ۳۳۷۳ متر از سطح آب‌های آزاد که در استان کردستان در غرب ایران قرار گرفته‌است. این کوه در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی سقز،شمال غربی شهرستان دیواندره و شمال شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته‌ است.
مجموعه کوه‌های چهل چشمه شامل حدود بیست قلهی دیگر می‌باشد از جمله شاه‌نشین در چهل‌چشمه، دالاش، دوبرار، کوه سلطان ئه خزه ر توو، کوه باینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه مزگت و میرزا (مسجد و میرزا)، باشورتی وکوه کل کوژ با ارتفاعات گوناگون. خود قلهٔ چهل‌چشمه یا شاه‌نشین دارای یال‌های متعددی می‌باشد، ازجمله: کل با، یا یال مله که وه، یال کانی زلیخا یا قولی زلیخا، یال گاوه لال، یال برده قبله، یال شاه‌نشین، یال کال کالی، یال دلو، یال ئه ستیره ره ش (ستاره سیاه).
این منطقه از برف‌گیرترین و سردسیرترین مناطق کردستان به حساب می‌آید و در تمام طول سال از برف پوشیده شده است.

از روستاهای اطراف چهل چشمه می‌توان به، اسحاق آباد، بست، کا نعمت، سوله، نرگسله و درهوان اشاره نمود. از مسیرهای معمول برای فتح این کوه می‌توان به سه مسیر، اسحاق آباد، بست و درهوان اشاره نمود. لازم است ذکر شود که در نزدیکی روستای بست یک پناهگاه جهت استفاده کوهنوردان احداث گردیده است.

از رودخانه‌های مهم این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫ حوزهٔ دریای خزر: قزل اوزن یا سفیدرود که به دریای خزر می‌ریزد.
۲٫ حوزهٔ خلیج فارس: قشلاق؛ این رود که تامین کنندهٔ اصلی آب سد وحدت سنندج می‌باشد در ۲۰ کیلومتری جنوب سنندج با پیوستن به گاوه رود؛ رود سیروان را به وجود می‌آورند که آب این رود در نهایت به اروند رود و خلیج فارس می‌ریزد.
۳٫ رودخانه خورخوره که به سد بوکان می‌ریزد می‌توان اشاره کرد.
۴٫ زرینه رود که به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

در تمام جبهه‌های این منطقه چشمه‌های فراوانی وجود که معروف‌ترین و پُر آب‌ترین چشمه آن کانی چاو ره ش نام دارد که در ضلع جنوب شرقی آن قرار دارد. از ییلاق‌های چهل‌چشمه می‌توان از ییلاق قولنگ احمد خدر در منطقهٔ شمال شرق دیواندره، ییلاق میکائیل کویره، هوار یا ییلاق کانی چاوره‌ش، ییلاق جمین، ییلاق کانی زلیخا و در آخر ییلاق مصطفی خان نام برد. در این مجموعه به دلیل مسیرهای پر شیب و دره‌های بهمن‌گیر ان در زمستان بسیار خطرناک می‌باشد و جهت صعود به آن باید حتماً از راهنماها و کوهنوردان آشنا به مسیر منطقه استفاده نمود.
از جانداران این منطقه می‌توان به خرس، گرگ، روباه، خرگوش، کبک کوهی، مارهای فراوان و گراز اشاره نمود

فصل اول
در فصل زیبای بهار باشگاه کوهنوردی اژکهن اصفهان به عنوان اولین گروه اصفهانی راهی منطقه زیبای کردستان شدند تا صعودی دیگر را در کارنامه خود به ثبت برسانند .

حرکت تیم از اصفهان ساعت ۲۰:۳۰ روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه بود.ابتدا به سمت قزوین حرکت کردیم تا چند نفر از همنوردانمان که برای دوره ی مربیگری یخ و برف به قزوین رفته بودند به تیم ملحق شوند.بعد از آن به سمت همدان و سپس قروه و بیجار حرکت کردیم
ساعت ۱۳ روز چهارشنبه به شهر دیوان دره رسیدیم و به اتفاق ۹ نفر از همنوردان کرمانشاهی راهی سقز شدیم و پس از طی ۱۵ کیلومتر به سه راهی روستای شریف آباد (کبابی کردستان) رسیدیم و  وارد فرعی شدیم و به سمت منطقه چلچمه راه افتادیم .

از روستای یاپل yapel گذشتیم و به پاسگاه چهل چشمه رسیدیم به سمت روستای آلیجان حرکت کردیم و در نهایت در روستای بست (خانه کوهنوردان) مستقر شدیم.متاسفانه اجازه ورود به منطقه را به علت نا امن بودن به ما ندادند ولی پس از ارائه مجوزهای مربوطه ولیست اسامی و بیمه نامه و هماهنگی با هییات کوهنوردی دیواندره و درنهایت اصرار و پادرمیانی دوست عزیزمان آقای شرکو عزیزی از کوهنوردان پر افتخار کردستان پس از هماهنگی با فرماندهی که حدود یک ساعت به طول انجامید وارد منطقه شدیم. به علت عقب ماندن از زمانبندی برای صعود ایجاد کمپ در روشنایی از روستای بست با نیسان به محل کمپ حرکت کردیم و ساعت ۴ عصر به دشت زیبای چلچمه رسیدیم تا شب را در کنار رود و با آرامش به صبح برسانیم

 

ساعت ۷ صبح روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت حرکت خود را از محل کمپ به سمت قله آغاز میکنیم

در طول مسیر چشمه های بسیاری به چشم میخورد و طبیعت بکر و سر سبزی که با گلهای شقایق و لاله ، زیبایی غیر قابل توصیفی را رقم زده بود.

 

 

بالاخره بعد از گذشت ۴ ساعت (با احتساب مجموعا ۵۰ دقیقه استراحت در بین راه ) ساعت ۱۱:۰۰ به قله شاه نشین رسیدیم.

 

لذت تماشای مناظر بکر و زیبای مناطق کوهستانی اطراف ،شور و شوق حضور در اوج چهل چشمه ما را بر آن داشت تا دست نیایش به درگاه حضرت حق برداشته و به خاطر عطای نعمت سلامتی و این فرصت بی نظیر که بتوانیم بر این دوردستها قدم بگذاریم، رسم شکرگزاری به جای آورده و پس از مدت كوتاهي استراحت در قله و گرفتن عكس هاي يادگاري ختم صعود را فراهم اوردیم.

پس از تمام شدن بازار عکس یادگاری ، به سمت پائین حرکت خود را اغاز نمودیم . از قله برروی یخچال فرود آمدیم وطی کردن یخچال حدود ۴۰ دقیقه زمان برد.
به دشت پهناوري كه در ميان آن چشمه اي بسيار زيبا با آبي بس گوارا و بسيار سرد رسیدیم. اسم اين چشمه به زبان محلی ((كاني چاو ره ش))به معني چشم سياه مي باشد. كه با نگاه كردن به اين چشمه معني آن را درك خواهيم كرد آبي است كه از برفاب هاي قله هاي اطراف جمع شده و در اين محل زمين را دريده و از سوراخ كوچكي كه دقيقا شبيه به مردمك چشم مي باشد به بيرون مي جوشد. هر كس كه اين صحنه زيبا را ببيند بعيد است كه به مدح آن بر نيايد و از زيبايي اين آب و گياهاني كه با گلهاي زرد رنگ خود مزين شده اند محظوظ نگردد.

 

مسير بازگشت ما اين بار از دره مجاور يال صعود بود كه اين مسير هم با وجود شيب هاي تندي كه داشت اما آبشار هاي زيبا،‌ سايه درختان متنوع، برگ هاي بزرگ ريواس و همچنين ريواس هاي بلند و آبدار طولاني بودن مسير را كاملاً برطرف نموده بود.

در حدود ساعت ۴ دوباره به روستاي بست بازگشتيم. اهالی زحمت کش روستا بسیار خونگرم و مهربان هستند و بیشتر از طریق دامداری امرار معاش می کنند. از وسط روستا عبور کردیم و در انتهای آن به پناهگاه نوساز و مجهز که دارای بوفه، آب سردکن و دو بخش مردانه و زنانه که در هرکدام سرویس بهداشتی، حمام و دو اتاق تمیز وجود دارد، رسیدیم. شب را در پناهگاه بیتوته کردیم.و صبح به سمت اصفهان حرکت کردیم.

 

        بهـــار خـــــرم  و اردیبــــهشت است                     به دیوان دره چل چشمه بهشت است

          هزار و سیصد و نودو  شش است                             کـــه یــاران را گذر بر این بهشت است

           گــل اندر گل، گیاه اندر گیـــاه است                         وگــر چــه کندن گل و گیاه زشـت است

      به چشم دل چو بینی جمله هستی                        نبینــی ز او نکـوتـر سـرپــــرستـــی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=29868

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.