• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
1

گزارش برنامه صعود قله مروک

  • کد خبر : 31514
  • 26 اسفند 1399 - 1:10
گزارش برنامه صعود قله مروک
گزارش برنامه صعود قله مروک

کوهمره سرخی : از شمال به خان زنیان و دشت ارژن از بخش ارژن شهرستان شیراز، از شرق به بخش کوار شهرستان شیراز، از جنوب به بخش میمند شهرستان فیروزآباد و بخش مرکزی شهرستان فراشبند و از غرب به بخش جره و بالاده شهرستان کازرون محدود می گردد.کوهمره یکی از شاخه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس به شمار می‌‌رود . این منطقه توسط کوههای دیوار آهنین ، مروک و دلو احاطه شده . کوهمره سرخی به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم میشود. قسمت غربی از ورودی کوهمره سرخی در جاده شیراز بوشهر آغاز شده و تا روستای مسقان ادامه دارد. طوایف بککی و سقلمه چی نیز در این کوهمره ساکن هستند. طوایف بزرگ کهمره سرخی شرق عبارتند از ناصرو جیحون(جِحِین)،بیگی(بُگی)، جبارزار، شِکَره و دهدار که در حال حاضر به جز طایفه ناصرو ،بقیه طوایف در قسمت جنوبی کهمره سرخی(منطقه شوراب و روستا های پایین دست)سکونت دارند. از روستاهای این منطقه می توان به ماسرم ، ده سرو ، چنارفاریاب ،بنگر،کره بس ، ریچی ، اسلام آباد ، سبوک ، رمقان، جمالی ، و مسقان اشاره نمود. منطقه حفاظت شده ماله گاله در این ناحیه واقع شده است . منطقه ماله گاله (مله گله) با هدف حفاظت از رویشگاه های جنگلی طی مصوبه شماره ۱۹۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۸۷ با وسعت ۵۱۹۵۴ هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.
ماله گاله به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی می باشد و از پوشش گیاهی نسبتا خوبی برخوردار است. در واقع آخرین حد رویش جنگلهای بلوط در زاگرس می باشد. پوشش منطقه از نوع ایران – تورانی بوده و عناصر این تیپ در آن حضور دارند. لیست گیاهان موجود در منطقه به شرح ذیل می باشد : ارس، بلوط، بنه ، کلخنگ ، بادام وحشی، افرای کوهی ، ارژن ، کیالک، شن ، خوشک ، ریش بز ، کلاه میرحسن ، چوبک ، پیچک صحرایی ، گون ، آبنوس ، تاک پوک ، جاشیر ، کما ، گوش بره، مریم گلی ، لاله واژگون ، عروس سنگ .
گونه های شاخص جانوری:مهمترین زیستگاه های حیوانات وحشی در منطقه حفاظت شده ماله گاله جنگل های انبوه بلوط و بنه و ارتفاعات دلو، بوری و سلامتی است. گونه شاخص منطقه سنجاب ایرانی است که زیستگاه آن جنگل های بلوط می باشد. این جانور با جمع آوری دانه های بلوط و زیر خاک کردن آنها در زادآوری درختان بلوط نقش مهمی را ایفا می کند. پستانداران منطقه: پلنگ ، خرس قهوه ای ، سنجاب ایرانی ، گراز ، گرگ ، روباه، خرگوش . خزندگان منطقه: لاک پشت مهمیزدار ، آگامای فلس درشت ، مار قیطانی ، افعی (گرزه مار) پرندگان منطقه: چرخریسک سرآبی ، چرخریسک بزرگ ، زردپره سرسیاه ، کلاغ نوک سرخ ، قمری ، سارگپه معمولی ، کبک ، تیهو ، دارکوب سوری
محل شروع کوهپیمایی سبوک در دهستان کوهمره سرخی با طبیعتی بسیار زیبا، محل سکونت سه تیره از طایفه بکک می باشد. بارزترین اثر تاریخی روستای سبوک، پل سنگی ورودی این روستا هست که به پل ساسانی معروف هست. بککی طایفه‌ای کوه‌نشین هستند که در کوه مروک زندگی می‌کنند. بککی‌ها از طوایف کهن ایرانی به‌شمار می‌روند و گویش و مشخصات مردم‌شناسی جسمانی گویای این امر است. معروف است که نام کوه مروک در اصل مزدک بوده و چون در دوره ساسانی مأمن مزدکیان فراری بوده به این نام موسوم شده‌است. این کوه پوشیده از جنگل انبوه درختان بلوط و چشمه‌های فراوان است و چشمه دم اسب ، سرچشمه رود دالکی در این ناحیه واقع شده است . موقعیت جغرافیایی بکک از پل باستانی ورودی روستای سبوک در کوهمره سرخی، تا قسمت هایی اطراف بالاده کازرون را شامل میشود و شامل چند روستا از جمله سبوک، جمالی، بکک آبگرم و.. می باشد.
گزارش برنامه : در ساعت ۵:۳۵ صبح پس از جمع شدن همنوردان در پارک خلدبرین با یک دستگاه مینی بوس به سمت جاده بوشهر حرکت نموده . پس از وارد شدن به جاده کوهمره سرخی و عبور از روستاهای سرسبز منطقه قبل از روستای رمقان و عبور از پل فلزی وارد روستای سبوک شدیم . با اتمام جاده آسفالت و آماده نمودن وسایل در ساعت ۷:۲۵ پیمایش از جاده خاکی با سرقدمی استاد غرقی آغاز گردید. با توجه به مسافت طولانی پیمایش بخشی از مسیر از جاده خاکی انتخاب گردید . در طول این مسیر بسیار زیبا که با هوای مطبوع همراه بود از میان جنگلهای سحرانگیز بلوط و چمنزارهای چشم نواز عبور نمودیم. جنگل پیمایی تقریبا تا ارتفاع ۲۲۰۰ متری ادامه داشت . در بین راه جهت کوناه نمودن مسیر را بصورت میانبر ادامه داده و در ادامه راه بعد از جنگل به دشت تقریبا مسطحی رسیدیم و در آن کمی استراحت نمودیم . سپس از دره ای کم عمق عبور کردیم . نزدیک آبپخش به جای مسیر گرده ای از پایین آن بصورت تراورس مسیر را طی کردیم و به آبپخش رسیدیم . در ادامه و با احتیاط از سنگهای پایین آبپخش عبور نموده و درساعت ۱۳ به قله رسیدیم . وزش باد در این لحظات در حدود ۴۵ کیلومتر بود . در کنار تابلوی قله عکسهای یادبود گرفته شد . در بازگشت جنب چشمه ابتدای تنگه ناهار صرف شد و در ساعت ۱۸:۳۰ به مینی بوس رسیده و راهی شیراز شدیم. در نهایت ساعت ۲۰:۱۵ برنامه با موفقیت به اتمام رسید.
ارتفاع قله : ۲۹۲۵ متر از سطح دریا
ارتفاع مبدا صعود: روستای سبوک با ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا
ارتفاع صعود شده : ۱۴۲۵ متر
طول مسیر پیمایش شده : ۲۰٫۵ کیلومتر
مدت زمان پیمایش ۱۱ ساعت و ده دقیقه
بیشترین شیب : ۵۰%
آنتن دهی مبایل: در مسیر نسبتا خوب
تعداد نفرات : ۱۰نفر خانمها : فهندژ سرپرست بانوان ، طیبی و مصفا آقایان : محمد حسین غرقی مسئول فنی و جانشین سرپرست ، عباس جلالی همیار سرپرست ، علی گودرزی همیار سرپرست و گروهدار ، علی طیبی همیار مسئول فنی ، مجتبی خوشبین ، حسین دهقان عکاس ، پیمان صادقی سرپرست
هزینه برنامه برای هر نفر ۹۰،۰۰۰ تومان
به امید دیدار همنوردان گرامی در دامان پاک و زیبای طبیعت

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=31514

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.