• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
1

گزارش صعود قله شاهوار

  • کد خبر : 24821
  • 21 بهمن 1399 - 6:08
گزارش صعود قله شاهوار
گزارش صعود قله شاهوار

شاهوار مرتفع ترين قله شمالشرق كشور و استان سمنان است كه در ۲۰ كيلومتري شهر شاهرود واقع شده است. این قله بر روی خط الراس شرقی- غربی قرار دارد که از سمت شمال شرق به البرز متصل می گردد.

وجه تسميه قله

شاهوار در لغت از دو بخش شاه + وار تشكيل شده كه به معني « مانند شاه » يا «شاه گونه» مي باشد كه مسلما بدليل اين است كه اين قله بلندترين قله در منطقه مي باشد.

 

ارتفاع قله

 

طبق تابلويي كه بر سر قله نصب شده ارتفاع اين قله ۳۹۴۶ متر ذكر شده و در نقشه هاي گوگل نيز ارتفاع ۳۸۷۹ متر آمده است.

 

كوهشناسي و اكوسيستم

سازند الیکا مربوط به دوره تریاس که شامل آهک است ، سازند شمشک و رسوبات دوره کرتاسه که شامل ماسه سنگ،سیلت استون و شیل های حاوی ذغال است و کنگلومرا بخشی از ساختار زمین شناسی قله را تشکیل می دهند.در منطقه گیاهانی چون زرشک،انواع گرمامینه،انواع گون،کلاه میرحسین،چوبک،درمنه،چمن گندمی،جارو علفی،زیره وحشی،کاسنی،کنگر،پیچک صحرایی،میخک کوهی،نسترن وحشی،ارس و داغداغان دیده می شود.از جانوران مهم منطقه میتوان به گراز ، پلنگ ، خرس قهوه ای ، گرگ ، گربه وحشی ، تشی، خرگوش ، بزکوهی ، عقاب ، کبک دری ، شاهین و کبک معمولی اشاره کرد.

 

راه هاي دسترسي و مسير هاي صعود

براي صعود قله شاهوار بايد به يكي از روستاهاي تاش ، قطار زرشك و نكارمن و … رفت ، دسترسي به اين روستا ها از طريق خودروي شخصي امكان پذير است ولي براي طي مسير رودخانه دربرخي از مناطق بايد توسط خودرو هاي شاسي بلند مانند : نيسان يا لند روور يا….. ادامه مسير داد.

 

مسیرهای صعود آن شال جنوبی(نکارمن)،جنوب غربی(قطار زرشک)، غربی(تاش بالا) و شمالی(چشمه های پیرمیشی و خرسی) و شال شرقی(تنگه آهار) می باشد

 

مكان هاي نزديك

· گردنه ی رانزا ۲۳ کیلومتر

 

· کوه مهماندویه ۲۳ کیلومتر

 

· منطقه حفاظت شده جهان‌نما گرگان ۳۴ کیلومتر

 

· رشته کوه های طزره و کرکسی ۳۵ کیلومتر

 

· نعیم آباد ۳۹ کیلومتر

 

· کوه امامزاده ابولقاسم و سرتنگه ۴۱ کیلومتر

 

· اجاره بیلبورد در سمنان ۶۰ کیلومتر

 

· انبان کوه ۶۴ کیلومتر

 

· شوره زار حاج علي قلي ۷۳ کیلومتر

 

· استان مازندران ۲۲۵ کیلومتر

 

شهر هاي نزديك

· شاهرود ۲۰ کیلومتر

 

· بسطام ۲۲ کیلومتر

 

· مهمانسراي جانگردي بسطام ۲۲ کیلومتر

 

· دامغان ۶۰ کیلومتر

 

· میامی ۷۹ کیلومتر

 

· امیریه ۸۴ کیلومتر

 

· روستای بیشه بنه – مرکز بخش یانه سر شهرستان بهشهر ۸۶ کیلومتر

 

· شهر کیاسر ۱۱۷ کیلومتر

 

· کیاسر ۱۱۷ کیلومتر

 

· شهرک صنعتی سمنان ۱۵۵ کیلومتر

 

تفكر صعود

صعود قله شاهوار بدليل اينكه نزديكترين قله مرتفع (حدودا ۴۰۰۰ متري) به استان هاي شمال شرقي كشور مي باشد هميشه يكي از برنامه هاي آماده سازي براي صعود قلل ديگر ايران براي كوهنوردان اين خطه از كشور محسوب مي شود.

 

تيم شش نفره صعود كننده اين قله نيز با توجه به پيشرو داشتن صعود قله هاي دماوند و اشترانكوه صعود به اين قله را در دستور كار خود قرار داده و با تشكيل اين تيم از چند شهر مختلف استان خراسان رضوي اقدام به صعود اين قله نمودند.

 

اعضاي تيم

· حامد حاجي زاده : از كوهنوردان اهل تربت حيدريه و عضو هيات كوهنوردي آن شهرستان و

 

همچنين مسئول گروه كوهنوردي تربت ملكوه ، عضو كميته تصميم گيري هيماليانوردي استان خراسان رضوي و يكي از مربيان تيم منتخب استان خراسان رضوي مي باشند. سرپرستي و هماهنگي نفرات از شهر هاي مختلف بر عهده ايشان بود. ايشان جهت هم هوايي براي جبهه شمالي قله دماوند در اين برنامه شركت داشتند.

 

وي مدرس درجه ۳ در سه رشته كوهنوردي است.

 

· علي علي زاده : از كوهنوردان اهل تربت حيدريه و عضو هيات كوهنوردي آن شهرستان و

 

همچنين مسئول گروه كوهنوردي تربت كوه مي باشد.

 

وي مدرس درجه ۳ در سه رشته كوهنوردي است.

 

· مجيد زحمتكش: از كوهنوردان خليل آباد ، وي عضو تيم منتخب استان خراسان رضوي

 

است و جهت هم هوايي براي جبهه شمالي قله دماوند در اين برنامه شركت داشت.

 

وي مربي درجه ۳ كوهپيمايي است.

 

· حكيمه فعال : همسر مجيد زحمتكش و از كوهنوردان خليل آباد.

 

· امير حمداد : از كوهنوردان نيشابور و دبير هيات كوهنوردي نيشابور ، ايشان جهت هم هوايي

 

براي صعود قله اشترانكوه در اين برنامه حضور داشتند.

 

وي مربي درجه ۳ كوهپيمايي است.

 

· عفت كريمي : از كوهنوردان نيشابور و عضو هيات كوهنوردي نيشابور است.

 

وي مربي درجه ۳ كوهپيمايي است.

 

گزارش برنامه :

طبق هماهنگي هاي انجام شده قرار در ميدان امام رضا (ع) شاهرود (ميدان سرچشمه) گذاشته شد. به همين منظور ۴ نفر از اعضا توسط يك دستگاه وسيله نقليه شخصي و ۲ نفر ديگر توسط قطار خود را به محل قرار رساندند. پنج شنبه شب ساعت ۰۰ : ۲۰ با توجه به اينكه مسير صعود از چشمه خرسي انتخاب شده بود كل اعضا توسط ماشين شخصي به روستاي تاش عليا رسيدند و در مسجد مستقر شدند. با رسيدن به مسجد و بعد از جابجايي وسايل آقاي زحمتكش مشغول جمع آوري هيزم از روستا شدند تا بخاري هيزمي داخل مسجد را روشن كنند همچنين آقايان حاجي زاده و علي زاده نيز خودروي لندرووري را كه قرار بود فردا تيم را از جاده خاكي رد كند هماهنگ نمودند. بعد از صرف شام در ساعت ۰۰ : ۲۲ كوله هاي روز بعد چيده شد.

 

با تاخيري ۱۰ دقيقه اي ساعت ۴۰ : ۶‌ طبق قرار ماشين لندروور ، كه راننده آن جواني حدودا ۲۵ ساله از كارگران معدن آلومينيوم بود ، جلوي درب مسجد ايستاد و نفرات سوار ماشين شدند.

 

طبق اطلاعات قبلي آخرين محل ماشين روي منطقه كانكس هاي كارخانه سنگ آلومينيومي است كه از آنجا پياده روي آغاز مي شود اما راننده ، با رد كردن محل كانكس ها و طي كردن مسيري ۱۵ دقيقه اي بر روي ارتفاعات نشان مي دهد كه جاده ادامه پيدا كرده و طبق گفته هاي ايشان مسير هنوز ادامه دارد ولي بدليل اينكه مهندسين معدن جهت عريض تر كردن جاده در بخشي از آن انفجار انجام داده اند ادامه مسير ميسر نبوده و در محلي با اختلاف ارتفاع حدودا ۱۵۰ متر از محل كانكس ها تيم از ماشين پياده مي شود.

 

ساعت ۴۰ : ۷ بعد از انجام چند حركت كششي ،پياده روي آغاز مي شود. برف منطقه به نسبت ساير سال ها كمتر شده اما كف رودخانه و آبريز ها پربرف است و سرما نيز حكمراني خود را بر منطقه حفظ كرده بگونه اي كه تمامي چشمه هاي دائمي و فصلي يا يخ زده اند و يا زير برف مدفون شده اند و چشمه خرسي نيز از اين قاعده مستثنا نيست. با رسيدن بر روي گردنه باد كمي بيشتر شده و مناظري زيبا را پديد مي آورد كه اعضاي تيم نيز از اين فرصت براي عكاسي استفاده مي نمايند. تيم با حركتي نرم و ريتميك كه نشاني از عجله و سرعت در آن ديده نمي شود با روند هر ساعت ده دقيقه استراحت در ساعت ۵۰ : ۱۲ خود را به قله مي رساند.

 

با گرفتن عكس يادگاري بر فراز قله توضيحاتي پيرامون منطقه توسط آقاي حاجي زاده ارائه مي شود. تيم ساعت ۳۰ : ۱۳ اقدام به بازگشت مي كند و از همان راه رفته مسير را بر مي گردد تا اينكه ساعت ۱۰ : ۱۵ به ماشين مي رسد و به روستا مي رسد.

 

ساعت ۳۰ : ۱۶ بعد از صرف ناهار و جمع كردن و چيدن كوله ها و تعويض لباس ها ، امير حمداد و عفت كريمي به ايستگاه راه آهن منتقل مي شوند و مابقي نفرات نيز به خليل آباد و تربت حيدريه بازگشتند.

 

گزارش از : امير حمداد

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.