• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

۱۰ فایده مهم دویدن بر اساس منابع علمی

  • کد خبر : 29424
  • 10 اسفند 1399 - 23:19
۱۰ فایده مهم دویدن بر اساس منابع علمی
بام نیوز: دویدن می تواند زندگی شما را تغییر دهد و البته تاثیرات آن می تواند در ابعادی باشد که فکرش را هم نمی کنید. در ادامه به برخی از فواید دویدن بر اساس منابع علمی و تحقیقات گسترده اشاره شده است. با موج کوه همراه باشید.

فواید دویدن برای تغییر زندگی

دویدن باعث افزودن سالهای بیشتر به زندگی و زندگی به سالهای عمرتان میشود!

مطالعات متعدد نشان داده است که دویدن باعث افزایش طول عمر می شود. این امر در تحقیقات متعدد اثبات گردید.”اگر ورزش یک قرص بود، محبوبترین قرص جهان میشد.” شایان ذکر است که در اینجا کمترین هزینه را پرداخت خواهید کرد.

متاآنالیز تحقیقات در سال ۲۰۱۸ در مورد دویدن و طول عمر نشان داد که دوندگان حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد بیش از افراد غیر ورزشکار نسبت به عوامل مهلک مصونیت دارند. نتیجه گیری”هر میزان دویدن حتی یک بار در هفته، بهتر از تمرین نکردن است.”

مقاله دیگر در خصوص دونده ها نشان می دهد که به طور میانگین این دسته سه سال بیشتر عمر می کنند. چرا؟ برخی از فواید دویدن در اینجا، تناسب بیشتر قلب و عروق، ترکیب بدنی بهتر، کلسترول پایین تر، کنترل بهتر قند و انسولین، استخوان های قویتر، تنظیم بهتر هورمن ها و عملکرد عصبی مثبا می باشد.

با این حال، فقط طول عمر مهم نیست. کیفیت زندگی به نظر اهمیت بیشتری دارد. یک تحقیقات در دانشگاه ایالتی بال نشان داد که گروهی از دوندگان و دوچرخه سواران ۷۵ ساله (با سابقه ۵۰ سال ورزش) دارای مشخصات بیولوژیکی بسیار نزدیک به جوانان ۲۵ ساله غیرورزشکار بودند. در یک مطالعه دیگر، محققان استنفورد دوندگان محلی را در اواسط ۵۰ سالگی با اعضای غیر ورزشکار مقایسه کردند. بیست و یک سال بعد، میان مرگ و میر دسته ورزشکار ۵۰ درصد کمتر از گروه دیگر بود. به طور شگفت آوری، دوندگان ۱۱ الی ۱۶ سال دیرتر از افراد غیر دونده به وضعیت از کارافتادگی رسیدند و طول عمر جوانی آنها مشخصا بیشتر بود. با افزایش سن، فواید دویدن مشخص تر می گردد.

خواب بهتر

یکی از مهمترین فواید دویدن داشتن خواب بهتر است. بدن در طول خواب نسبت به بازیابی و ریکاوری خود فعالیت می کند. به گفته متخصصان جان هاپکینز شواهد خوبی در دسترس است که ورزش باعث خواب سریعتر و با کیفیت تر می شود. با این همه توصیه می شود که حداقل ۲-۳ ساعت بین تمرین و خوابیدن فاصله باشد.

بهبود زانو و پشت با دویدن

یکی از فواید دویدن که شاید باور آن سخت باشد. بسیاری فکر می کنند که دویدن یک ورزش ضربه ای است که می تواند برای مفاصل مفید باشد. از طرف دیگر همه چند راننده را میشناسند که به دلیل زانو درد مجبور شدند تا به دوچرخه سواری روی بیاورند. واقعیت این است که افراد کم تحرک و خارج از فرو به طور متوسط از مشکلات بیشتری نسبت به دونده ها در زانو و کمر دارند. یک مطالعه روی ۶۷۵ دونده ماراتن و مقایسه آن با سایر مردم در امریکا نشان داد که این دسته میزان آرتروز کمتری نسبت به عموم مردم دارند.

دویدن برای کاهش و حفظ وزن

سوزاندن کالری بیشتر به سادگی به معنای کاهش وزن می باشد. در اینجا لازم نیست که سریع بدوید و حتی نرم دوی نیز آثار مثبت خود را خواهد داشت. کاهش وزن البته معمولا آسان تر از حفظ وزن است، به طوری که بسیاری از افراد با رژیم وزن خود را کاهش می دهند اما چند ماه بعد به شرایط اولیه باز می گردند. داشتن رژیم و تمرین در کنار هم این مشکل را به خوبی برطرف خواهد کرد. روزانه یک ساعت تمرین به اشکال مختلف می تواند کارگشای حل این معضل باشد.

بهبود سیستم ایمنی

دیوید نیمان، دانشمند ورزش و ماراتن کار، ۴۰ سال اخیر را صرف بررسی رابطه میان ورزش و ایمنی کرده است. خلاصه تحقیقات وی این است که ورزش متوسط سیستم ایمنی بدن را بهبود می دهد و تلاشهای استقامتی شدید می تواند باعث کاهش ایمنی بدن(حداقل تا زمان ریکاوری) شود. دویدن می تواند باعث التهاب پایینتر، تقویت ترکیبی میکروبهای روده، کاهش خطر عفونتهای تنفسی و بهبود پاسخ آنتی بادی گردد.

افزایش عملکرد شناختی و کاهش خطر بیماری های مغزی مانند آلزایمر

دویدن باعث افزایش ضربان قلب و جریان خون می شود و این جریان باعث میشود که خون با اکسیژن بیشتری به مغز برسد. از طرف دیگر با آزادسازی فاکتور نوروتروفیک، سلامت مغز نیز افزایش می یابد. مطالعه دیگری نشان داده است که آمادگی جسمانی باعث بهبود کل حجم مغز از جمله ماده خاکستری می شود. این تاثیرات حتی برای کسانی که از سن بالا شروع می کنند هم وجود دارد.

کاهش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطانها با دویدن

تحقیقات گسترده در سال ۲۰۱۶ روی ۱.۴۴ میلیون نفر نشان داد که افراد دارای تناسب اندام بالا در برابر ۲۶ نوع از انواع سرطان مصونیت بیشتری دارند. حتی برای کسانی که به سرطان مبتلا میشوند نیز دویدن مفید خواهد بود. این تمرینات باعث میشود که عوارض جانبی ناشی از درمان های دشوار کاهش یابد. همچنین سطح روحیه فرد بیمار افزایش خواهد یافت.

سلامت روان و کاهش افسردگی

یک جواب معمول از طرف اکثر دونده با سوال”چرا می دوی؟” این است”احساس بهتری داشته باشم.” آنها از خلق و خوی بهتر، انرژی ذهنی و روزهای افسرده کمتر و موارد مشابه صحبت خواهند کرد.

در ادبیات رشته مدیریت نیز به ورزش کردن به عنوان یکی از راههای اصلی کنترل استرس اشاره شده است. نتیجه تحقیقات موجود پیرامون فواید دویدن در این حوزه به شرح زیر است:

ورزش به عنوان یک درمان موثر برای افسردگی.

ورزش به اندازه روان درمانی و داروهای تجویزی موثر است.

ورزش می تواند به عنوان یک گزینه جایگزین برای درمانهای پزشکی پرهزینه و اغلب دشوار باشد.

تنظیم گلوکز و کاهش خطر دیابت و پیش دیابت

سطح بالای قند خون، که اغلب منجر به دیابت میشود، یک عارضه جانبی اپیدمی چاقی مفرط است. دویدن و سایر ورزشهای شدید می تواند این چشم انداز تلخ را تغییر دهند. آخرین تحقیقات انجام شده در مورد دوندگان و خطر دیابت در اواخر ۲۰۱۹ منتشر شد. این گزارش بیش از ۱۹۰۰۰ بزرگسال را برای بیش از ۶ سال دنبال کرد و میزان دیابت در دونده ها و غیر دونده ها را مقایسه نمود. نتیجه اینکه میزان ابتلا به دیابت در دونده ها ۷۲% کمتر بود.

دویدن باعث کاهش فشار خون میشود.

دویدن و سایر ورزشهای متوسط روشی اثبات شده و غیر دارویی برای کاهش فشار خون هستند. در یک تحقیقات در بین ۳۸۸ مورد از خطرات مختلف سلامتی نشان داده شده است که فشار خون بالا در رتبه یک با اختلاف زیاد حتی نسبت به سیگار کشیدن قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=29424

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.