• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2

آیا مرگ کوه‌نوردان در کوه‌های شمال تهران به اختلال جی‌پی‌اس ارتباط داشت؟

  • کد خبر : 15826
  • 09 دی 1399 - 19:16
آیا مرگ کوه‌نوردان در کوه‌های شمال تهران به اختلال جی‌پی‌اس ارتباط داشت؟
بام نيوز: ارتباط مرگ کوه‌نوردان در کوه‌های شمال تهران به اختلال جی‌پی‌اس

 

به گزارش پايگاه خبري بام نيوز،شمار زیادی از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی گزارش داده‌اند که سیستم جی‌پی‌اس در شهر تهران به درستی کار نمی‌کند و موقعیت افراد در نقاط مختلف را اشتباه نشان می‌دهد.
این موضوع از چند روز گذشته مطرح بوده اما مرگ کوه‌نوردان در کوه‌های شمال تهران سوال‌های تازه‌ای را مطرح کرده هر چند هنوز شواهدی در مورد ارتباط آن‌ها در دست نیست…

هیچ مقام رسمی یا گروه کوه‌نوردی درباره احتمال تاثیر اختلال جی‌پی‌سی بر حادثه مرگ کوه‌نوردان سخن نگفته است. اما سایت تابناک در روزی که خبر جان باختن کوه‌نوردان در چند گروه مختلف و موقعیت‌های متفاوت در کوه‌های تهران اعلام شد، در مطلبی این موضوع را مطرح کرد که اگر پارازیت برای حفظ امنیت ضروری است، برای حفظ جان شهروندان باید به آنها اطلاع داده شود:

یک کوه‌نورد که نمی‌خواهد نامش برده شود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که روز جمعه پنجم دی ماه در همان روز حادثه، جی‌پی‌اس او در کلکچال شمال تهران، موقعیت فرودگاه را نشان می‌داده‌ است. اما او این نکته را یادآور شد که از کار افتادن جی‌پی‌اس از نظر او “نمی‌توانسته تاثیری در حادثه داشته باشد چون کوه‌نوردان در مسیرهای شمال تهران از جی‌پی‌اس استفاده نمی‌کنند و بر فرض استفاده هم شرایط کوه آنقدر خطرناک و بورانی بوده که در صورت زمین‌گیر شدن کاری از دست کسی ساخته نبوده است.”

یک مربی کوه‌نوردی هم با نام محفوظ توضیح داد که قله‌های خط الراس توچال که تعداد بیشتری در آنجا جان باخته‌اند، بسیار بادگیر است؛ و باد برف نکوبیده و تازه را به بورانی تبدیل می‌کند که نمی‌شود مقابل آن ایستادگی کرد. او بعید می‌داند که کار نکردن جی‌پی‌سی در آن روز خاص به خطراتی که در کوه وجود داشته، افزوده باشد.

نبود جی‌پی‌سی می‌تواند جان کوه‌نوردان را به خطر بیاندازد اما هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد این دو موضوع در حادثه اخیر مرتبط بوده است؛ مگر آنکه در روزهای آینده توضیحات بازماندگان گروه‌های کوه‌نوردی حقایق تازه‌ای را آشکار کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15826
  • نویسنده : مائده اسماعيلي
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه كوهنوردان ايران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.